• mojsig

Bröllops present?!

Snälla, hjälp mig.. vi har nyss fått inbjudan till våra vänners bröllop.
    har aldrig vart på ett bröllop förut, och jag har ingen aning vad man ska köpa för present?

Någon som har någon idé?
    Är verkligen jätte tacksam för svar!

mvh Ida

• Svar på tråden Bröllops present?!
  • Hallon79

Våra kompisar gjorde faktiskt en "önskelista" som deras föräldrar hade! Jättebra, dels för att vi visste vad de verkligen önskade sig + att man kunde välja lite efter prislapp. Endel lade ihop, exempelvis till en expressomaskin, andra köpte någon vas eller annan prydnadssak. Vi köpte ett akvarium...

Tror att man i stort sett kan köpa vad som helst - handlar mest om bröllopsparet, vad de är för typ av personer.

• Zenobia

till en kompis bröllop köpte ja presentkort på ikea de är uppskattat eller presentkort på duka.

• Lady Namárië

Fråga vad de önskar sig! Kanske de har en önskelista?

Hmm, brainstormar fram några tips..

"Vårdträd" - ett träd att plantera (om de har trädgård) som alltså blir lika gammalt som äktenskapet. Bor de i lägenhet men planerar att flytta till hus så småningom finns det typ syrener och liknande i kruka som kan planteras ut senare.

Upplevelser - SPA, ballongfärd, konsert, middag på fin restaurang etc.

Fint sänglinne - är du händig kan du brodera initialer och bröllopsdatumet på!

Minnesbok - om det är några ni känner väl kan en bok (typ scrapbook, men den behöver inte vara så avancerad) med gamla foton och skojiga små texter om allt ni upplevt tillsammans bli en rolig present.

• Tess76

Sängkläder vanliga eller i siden
    Finare badlakan
    Champagne eller vin
    Böcker beroende av intressen - trädgård, vin, mat, inredning...

• Storm07

Ring och kolla med värdparet om de gjort någon önskelista! Vanligt är att brudparet samlar på någon servis eller glasserie som de önskar sig delar till. Varför inte en kaffemaskin om de dricker kaffe? Vackert, lite mer exlusivt sänglinne brukar också vara uppskattat.

• FKKC

Vi fick en videokamera som våra vänner lagt ihop till. Bra om man är ett större gäng annars blir det ju dyrt.

Några vänner till oss skall gifta sig i juni och önskar sig pengar så vi har skaffat en genomskinlig spargris som vi skall fylla med mynt (så syns det inte så tydligt hur mycket det är vilket kan vara lite bra om de öppnar paketen på festen).

• Juniphé

När en god vän till mig gifte sig så hade jag ingen aning om vad dom ville ha. Ett par som har samlat på sig det mesta redan dessutom.

Jag gav detta:
    1 flaska mousserande vin
    2 fina och vida champagneglas (ungefär som martiniglas fast rundade)
    1 liten ask lyx-choklad från NK
    1 diktbok (Kärleksdikter från förr och nu) i vilken jag skrev en hälsning till brudparet på försättbladet.
    1 hemma-bränd CD med kärlekslåtar.

Allt detta slog jag i i presentpapper (förutom flaskan då) och sedan ställte jag allt på en silverbricka (man kan finna fina och superbilliga på loppis!) och sedan slog jag runt en massa celofanplast. Det blev jättefint!

Klart uppskattad gåva!

• Tossan79

Presentkort till en restaurang?
    Presentkort till spa?
    Presentkort till en teater/dansföreställning?

Tycker själv att det är kul med upplevelser istället för grejer!

• Crazy Red

Det finns jättefina glas både på cervera och duka som man kan gravera in brudparets namn i... det och en fin flaska skumpa är ju ganska trevligt att få.. sen kan man ju som juniphe beskrev köpa lite småsaker till och göra en "romantisk korg" av det hela.

• mojsig

Tack så jätte mycket för alla svar! :D nu har jag iaf fått några idéer.
    När ska man ge presenterna då? ska man ge dem samma dag som bröllopet? ååh, vet verkligen ingentin om bröllop :-P finns det nån bra handbok, hehe.

• Juniphé

Man ger presenterna på bröllopet (lämnas ofta opå bord före middagen)

• Hallon79

Man tar med sig presenterna till bröllopsfesten. Sen ser det olika ut, vissa öppnar dem under festen andra inte

• Lady Namárië

Vissa har ju en lysningsmottagning också, och då lämnas ju presenterna där. Fast det är kanske inte så vanligt idag?

• klippan

Vi köpte en expressomaskin till ett par och till ett annat par gav vi pengar för det önskade dom sig så dom kunde åka på smekmånad

• Monstermoster

Presentkort på ticnet brukar vara uppskattat. Då kan paret själv välja vad de vill göra.

Svar på tråden Bröllops present?!