• Carroz06

Klåda på Magen?

Jag undrar om det är någon som har fått fruktansvärd klåda på magen?
    Jag är i V.35+5 och har en sån klåda att jag rivit sönder hela magen.. Har nu jättefula ärr som svider. Någon som har varit med om samma sak?
    Någon som har några tips på vad man kan göra åt saken? Har provat alla möjliga salvor, kylbalsam & aloe vera.. Men inget hjälper! Ska prata med BM i morron..
    För jag håller på att bli tokig!;=) Och man är inte så värst fin på magen heller..

• Svar på tråden Klåda på Magen?
  • honky tonk blues

kan va bristningar på g.. eller så är det levervärdena som är koko? ja kommer inte ihåg.. säker på att någon annan här inne vet..

• Carroz06

Jo, jag har redan fått bristningar & det är dem jag kliar sönder så det har blivit värre än någonsin nu..
    Har hört att det kan vara levern, men vad gör man åt saken? Man kan inte låta bli att klia heller=)

• Prins Solo

Jag har haft en fruktansvärd klåda över hela kroppen i ca 4 v nu, allra värst är det på nätterna då det är näst intill omöjligt att sova. Jag fick utskrivet Tavegyl på sjukhuset men de hjälper tyvärr ingenting, tror att det fungerar bättre mot allergiklåda än grav.klåda. Min BM har konstaterat att det inte finns något bot mot grav.klåda, det är bara att härda ut. Jag kan tycka att det är skönt att duscha de kliande kroppsdelarna iskallt, men det hjälper ju bara en stund- tills man blir normalvarm i kroppen igen. Riktigt hårda frottehandukar tvättade utan sköljmedel har jag oxå testat att lägga i sängen för att det ska riva lite naturligt i skinnet. Men det gör bara ont efter ett tag. Jag ser oxå till att smörja skinnet med fet hudkräm efter dusch varje dag, men eftersom det fortsätter klias hjälper nog inte det heller.
    För ett par veckor sedan tog de blodprov för att kolla mina levervärden, men de var såpass lite förhöjda att dom inte kan göra något åt det. Är värdena alldeles för höga kan dom tydligen medicinera bort klådan på något sätt men mina låg under gränsen för vad som skulle räknas som onormalt.

Som sagt, hopplöst!

Har blivit erbjuden att bli igångsatt tidigare pga klådan (den försvinner tydligen direkt efter förlossningen) men jag har tackat nej till det. Nu har jag dock Bf imorgon så jag hoppas att jag föder ut min lilla bäbis snart och därmed slipper detta helvete.

• Picabo

Testa med hydrokortisonsalva eller kräm, finns receptfritt på apoteket.

• Sajja

Mina brisningar kliar skit mkt, har till och med kliat sår på magen på vissa ställen... :S Förmodligen då ja sover eftersom på dagen tänker ja att ja ska inte klia.. *skratt*

• innak

jag har klåda på magen och lite på rgg ben ocharmar. Har förhöjda lever och gallvärden (hepatos)och måste ta blodprov 1 g veckan samt gå till förlossnigen för kontroll även detta 1 gång i veckan. Där kollar dom fostret att den mår bra. Ett råd- gå o kolla dina lever o gall värden!

• isberg

Heeej! Här är en till med heeemsk klåda.Det kliar så jag håller på att bli tokig. Min kille tycker att jag ser helt manisk ut när jag håller på o kliar. Jag kliar med en massa olika hårda saker som borde göra ont egentligen.Det är värst på kvällarna och på fötterna.Igår provade jag att smörja aloevera gel på fötterna det hjälpte i allafall lite grann.

• silverekorren

ja av hos bm i förrgår ang klåda men då på benen o hon berätta då att om man har klåda utan att d e bluppor o märken så kan d va allvarligt me lever o sånt men för min del så har ja röda grejjer på benen så då va d lugnt...men d finns som sagt en farlig typ av klåda som då har me leverpåverkan att göra o då har man inga bluppor o så utan d bara kliar massor....så aj skulle nog kolla upp d me bm.

• Carroz06

Jag har nu pratat med min BM & jag har tagit prover på levern för att se om det är bebisen eller om jag är allergisk mot något. Har fått Tavegyl, som hjälper mig att sova på nättern iallafall=) Sen blir det ett evigt smörjande med fet salva på hela kroppen.. För nu har det även börjat klia på armar, ben & lår..
    Om det inte går över har jag blivit erbjuden ett igångsättnings försök, men vi har bestämt oss för att iallafall vänta till V.40. Jag försöker stå ut;=)

Tack alla för era tips & råd!;=)

• innak

Jag har klåda påmagen- bröst- armar- lår vader ja typ hela kroppen. Har hepatos. Lever och gall värderna blir förhöjda pga att levern inte orkar ta hand om alla hormoner som bildas typ och det blir till gift. Inte farligt för mamman men ibland kan barnet må bättre utanför Blir igångsatt på grund av det imorgon. Så snälla ni som har klåda även så om inte mycket så se till att få detta utrett. Jag har varit tvungen att räkna rörelser, gå på blodprover samt läkarundersökningar för at kolla upp barnet. Och om födelsen hinner starta före jag hinner till avdelningen imorgon ska jag åka till förlossningen direkt och inte vänta på att det är ett visstantal minuter mellan sammandragningarna i så o så många timmar.

• Beautyflie

Kan man få bli igångsatt om man har mycket klåda? Det vore ju underbart! Har också varit och lämnat leverprover, men ej fått nåt svar än, men jag håller på att bli galen av det här. Är i vecka 36...

• innak

inte klådan utan omlevervärdena stiger. Läkaren sa att man helst inte låter graviditeten bli fullgånget utan man sätter igång då när förutsättningarna är bra.

• Beautyflie
    innak skrev 2007-10-29 13:56:23 följande:
    inte klådan utan omlevervärdena stiger. Läkaren sa att man helst inte låter graviditeten bli fullgånget utan man sätter igång då när förutsättningarna är bra.
    Aha...
Svar på tråden Klåda på Magen?