• Lovable

Pesto ok som gravid?

Jag tänkte med tanke på att den innehåller grana padano och pecorinoost? Har ingen aning om dessa ostar är ok eller inte?

Någon som vet om pesto är ok?

• Svar på tråden Pesto ok som gravid?
  • Lola Jämtland

Är det inte vanliga hårdostar?

//Ät gul snö! Det kan vara öl.
  • oxytocin

Grana padano är pastöriserad så den är okej.

• Baby R

Jag älskar pesto och peccorino&parmesan! Grana Padano är en ost som liknar parmesan men kommer från norra Italien. Det är inte så stor skillnad i tillverkningsprocessen men många tycker att smaken är sämre. Peccorino är huvudsakligen gjord på fårmjölk. Vanligtvis också lagrad. Tror att lagringstiden varierar.
    "Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen." skriver SLV.
    Om du är orolig kan du ju göra egen pesto på parmesan. Det är dessutom mycket godare. Men jag tror inte att du behöver oroa dig.

• Baby R

läste precis på smittskyddsinstitutets hemsida att "Antalet gravida kvinnor och/eller de nyfödda barn som drabbats, har minskat och under åren 2003-2004 har endast ett fall per år anmälts." Kanske för att vi är upplysta (och undviker riskfylld mat) men kanske också för att det inte är speciellt vanligt. Tycker faktiskt att det är jobbigt att hela tiden ha i bakhuvudet "får man äta det, eller det...". Man är ju livrädd för att skada sitt barn men jag undrar om det inte ibland är lite överdrivet...

• lata kocken Johanna

Baby R skrev 2007-10-23 15:19:36 följande:

läste precis på smittskyddsinstitutets hemsida att "Antalet gravida kvinnor och/eller de nyfödda barn som drabbats, har minskat och under åren 2003-2004 har endast ett fall per år anmälts." Kanske för att vi är upplysta (och undviker riskfylld mat) men kanske också för att det inte är speciellt vanligt. Tycker faktiskt att det är jobbigt att hela tiden ha i bakhuvudet "får man äta det, eller det...". Man är ju livrädd för att skada sitt barn men jag undrar om det inte ibland är lite överdrivet...
    tyvärr var det ca 10 fall igen 2005 och 2006
Svar på tråden Pesto ok som gravid?