• AgnesMams

Hur mycket pengar får era barn?

Hur mycket pengar får era barn i veckopeng alt. månadspeng?
    Ange gärna ålder också!

• Svar på tråden Hur mycket pengar får era barn?
  • Hawook

Mina barn får 20kr i veckopeng,6 och 4 år.

• ims67

Min 7åriga flicka får 10kr i veckopeng.För den ska hon köpa sitt lördagsgodis.Hon får ofta något annat oxå tex när vi handlar.Då kan det bli en glass,ett tuggummi i atomaten eller en tidning så det går ingen nöd på henne.

• Ulli

300 per månad till nöje, vi betalar telefon och större aktiviteter. Han är 14 år (och vill helst ha hela sitt barnbidrag).

• Prinsen Vigo

Vår äldsta dotter som är 8 år får 25 kr i veckan, med det skall hon köpa allt som hon vill ha, alltså oftast godis m.m Kravet för att hon skall få sin veckopeng är att hon håller sitt rum ren och att hon sköter sina läxor.Hon sparar oftast sina pengar, har över 4000 kr på banken som hon själv lyckats spara ihop. Lillan på 3 år får nån krona då och då :) Jag tycker att det är viktigt att barnen får lära sig att hantera pengar från det att dom är små och att dom lär sig att spara om dom vill ha något.

• olpansfamilj

son på 12 år, han får hela barnbidraget om han sköter sig...nu får han det varje fredag, dvs 250 kr varje fredag om han har skött sig, annars inte.....vi betalar dock hans mobil, kläder osv....

• Signatur

Han är bara 2½ år, så han får inget alls (förutom det vi sparar åt honom varje månad).

Däremot kan han få en peng och betala något han vill ha själv ibland (med vår uppsikt naturligtvis) t ex en tröja eller ett ark klistermärken. Då blir han så glad och stolt.

• körsbär

Min flicka är 9år och ska nu få sin månadspeng höjd med 100kr, så nu får hon 200kr. Hon vill alltid köpa ett klädesplagg så det känns okej att höja det. För att få sin peng ska hon sköta sitt rum och sina läxor...

• olpansfamilj

tycker ni att det är för mycket med en månadspeng på hela barnbidraget till en 12 åring??

• stinafina

Olpansfamilj. Det är ju er ekonomi, tillåter den det så varför inte? Min 12 åring får dock bara 200 kr i månaden. Min 15 åring får hela barnbidraget. Men så har ju jag fem barn, ni kanske bara har ett barn?

• SVejsan

7 och 9 år... 50 kronor i månaden... Får köpa vad de vill (efter diskussion om spara/slösa) , därför bra att det inte är så mycket så de "utan problem kan handla allt" utan de måste lära sig att hushålla till sånt de verkligen vill ha.. Godis och speciella belöningar ges dock utanför pengen... (övriga släkten sticker ibland till pengar vid speciella tillfällen).
    Nyttigt att barn får lära sig pengars värde och hur man ibland måste prioritera...

Svar på tråden Hur mycket pengar får era barn?