• Lina2007

Gynekolog i Stockholm och recept på engelska

Hej!

Jag har precis ställt mig i kö för ÄD och skulle behöva tips på någon gynekolog i Sthlm som kan hjälpa kvinnor på 40+ med undersökningar, prover och recept på engelska inför ÄD i utlandet. Vet sedan tidigare IVF-behandlingar att det kan vara si och så med att hjälpa lite äldre kvinnor bli gravida.

Har försökt hitta uppgifterna här på forumet men inte lyckats.
    Tack på förhand!

Lina

• Svar på tråden Gynekolog i Stockholm och recept på engelska
  • suba

Hej,

Om du gör ÄD på AVA-Riga och AVA-Finland (Åbo med flera) duger prover och recepter på svenska. Nästan gissar att de skulle duga i ST:Petersburg eftersom koordinerig görs från Åbo.

Jag vet att några tjejer här som skulle till Poland har gjort prover där pga ogilltiget av de skrivna på svenska.

När det gäller andra länder har ingen anning men mest troligt är att allt måste vara på engelska om inte på danska om du åker i Danmark, eller norska om du åker i Norge.
    Jag ska snart kontakta kliniken i Estland och jag ska förstås fråga om språket.

Var ska du göra ÄD?

Mycket bra fråga och jag PIFFAR UPP.....
    ........................................

Kram

• Fiaflopp

Vilket land ska du söka dig till?
    Min klinik fixar allt runt om såsom recept,vul och så...ligger i Södertälje,vet att han samarbetar tätt med kliniker i Fnland i alla fal.Där har vi gått.

• Lina2007

Hej och tack för svar!

Jag är ny på forumet och det tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle svara er.

Vi har anmält oss till Finland eftersom jag har finskt påbrå men det verkar vara sådan väntetid där så det kanske är bäst att anmäla sig till annat land också.

När det gäller recepten menar jag förstås att få de omskrivna till svenska av någon gynekolog så man kan hämta ut medicin här i Sverige. Vi bor ju inte söder om stan så det kanske blir långt med Södertälje men tack i alla fall Fiaflopp!

Kram

• suba

Hej Lina2007,

Jag fick recept på Progynon och Progesteron av Mika Rantala från AVA -Åbo som min läkare här i Stockholm använt för att utfärda de på svenska enligt svensk receptförfarande.

Det var inget problem men det beror kanske på att det handlade om den "grundläggande" medicinen alla behöver vid IVF/ICST/ÄD behandlingar. Är det något okänt för din svensk läkare får du då bolla fram och tillbaka mellan dem.

Vad har de för väntetid i Finland?

Kram

• Lina2007

Hej Suba!

Tack för informationen! Då kanske det inte är något större problem med recepten.

Det svar vi fått är att väntetiden på AVA-kliniken i Finland är 6-8 månader ev. längre för de vet inte hur den nya lagen i Finland från 1 september i år kommer att påverka antalet donatorer. Enligt den nya lagen har barn som kommit till genom donation, rätt att få reda på donatorns identitet från det att barnet fyller 18 år.

Kram

• Fiaflopp

Min läkare i södertälje gör det,skriver över på svenska alltså men det är långt ifrån alla som gör det,många säger NEJ eftersom det egentligen inte är tillåtet!
    Så kolla med den läkare du tänker välja i sverige om han/hon hjälper med recepten innan,min läkare skriver över recept från Finland och Rssland vet jag i alla fall:
    www.oxbackskliniken.se och läkaren heter Gunnar Möllerström

Svar på tråden Gynekolog i Stockholm och recept på engelska