• k girl

Att reklamera en vara - vad gäller?

För en knapp månad sedan köpte jag ett par högklackade skor. Dessa kostade häftiga 800 kronor. Jag har hunnit använda dessa skor tre kvällar, samtliga kvällar inomhus och inte utomhus.
    Nu när jag skulle ställa undan dem upptäckte jag att stiftet (på klacken) har försvunnit på ena skon. Det är helt borta.

Jag gick alltså tillbaka med skorna och möttes av en skitsnorkig expedit. Hon hävdar att de endast stiftar om skorna om man kommer in inom två veckor efter köpet, men kan göra det åt mig "för att vara snälla". Häpet undrar jag om jag inte kan reklamera varan enligt konsumentköplagen? Svaret jag fick:

- Jag kan citera konsumentköplagen utan och innan för dig om du vill. Man får bara reklamera i två veckor.

Så, kloka människor på familjeliv, ni som är insatta i konsumentfrågor: är det verkligen så orimligt att ett par skor ska hålla för mer än tre användningar? Och har inte jag rätt att reklamera i två månader som inte håller måttet - inte två veckor?

• Svar på tråden Att reklamera en vara - vad gäller?
  • BlackMoon

Det jag kan säga är: När jag jobbade i skobutik rekommenderade vi våra kunder att klacka om de nya skorna direkt eftersom klackarna håller inte så länge annars.

Men det där med konsumentköpslagen låter konstigt, tycker jag.

Vi fick in kunder som hade köpt skor för flera månader sen och de fick lämna tillbaka skorna eller få nya.

Det du kan göra är att ta kontakt med konsumnethandledaren i eran kommun och höra med honom.

• k girl

BlackMoon: Ok, men hur skulle ni reagera om någon kom in med skor som ej hade klackats om och som hade gått sönder efter tre användningar? De hade satt upp en skylt om att man ska byta stift i "god tid", men jag tycker inte att tre utekvällar (inomhus) är ett orimligt slitage och inte direkt någon tid att tala om.

• BabyEm

Kvittogaranti ska du ha i två år !

• Mish

Du har rätt att reklamera, enligt konsumentköplagen, inom TRE år!
    (Expediten kan inte haft alla hästar hemma på den punkten..)

Sedan är det ju en annan sak att man kanske bör stifta om skor osv...

• Laire

Expediten verkade inte ha fått veta skillnaden mellan reklamation och öppet köp/bytesrätt!

Det senare två är frivilliga att ha, och man väljer själv som butik villkoren, och där brukar kunder gapa om konsumentköplagen och deras rättigheter helt utan grund. Men vid reklamation gäller annat!

Så upplys henne om den skillnaden, för reklamera har du laglig rätt till, som sagt.

Så blir två tre, mars-08
  • k girl

Ja, det var väl det jag tänkte. Tack för era svar! Det kändes konstigt att det inte skulle gå att reklamera - men nu skulle de ju fixa skorna så det löste sig ju i alla fall.

• Tramsbyttan

min mamma reklamerade hennes nike-skor som hon köpte för över 2 år sedan pga att flera "luft-fickor" sprängts eller spruckit.. expiditen kollade på kvittot och bad henne vänta, så gick han o hämtade den nya modellen för samma pris och gav henne ett färskt kvitto.
    Detta var på Stadium, men sååå ska ju en expedit vara.
    Det är ju bara för dem att lämna tillbaks skorna till fabriken, inget att tjaffsa om.

Oh ja.. innan var lagen på 2 år, men det är utökat till hela 3 år!!

• timberhochmandie

Hahaha! Ursäkta om jag skrattar ihjäl mig... Vilken galning. Två veckor? Om en vara går sönder inom sex månader (!) från köpet så presumeras det vara ett ursprungligt fel. Då ska affären laga, byta eller bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Att skorna har försetts med så dåliga klackar att de inte håller mer än en månad är ett ursprungligt fel.

Svar på tråden Att reklamera en vara - vad gäller?