• Mickaann

Recpet på Era Goda fyllningar i smörgåstårta!!

Heeej!!

Jag ska göra 4 smörgåstårtor till min sons dop i November!! Men jag skulle gärna vilja få tips på fyllning till mina tårtor!!

Vill gärna göra olika, kanske nån skaldjur och nån ost och skinka.

Skriv ner allt och tips eftersom jag inte är en erfaren "smörgåstårt-fixare"

Noel 070810
  • Svar på tråden Recpet på Era Goda fyllningar i smörgåstårta!!
  • bumbi 84

brukar köpa kräft sallad att ha på ett lager
    Och kokta ägg mosade i lite smör på det andra Folk är som tokiga i dessa

• ninnast

hej , i min smörgås tårta ha jag
    första lagret
    leverpastej med bosteon gurka

andra lagret ha jag

memosa sallad,, eller potatis sallad

tredje lagret ha jag

skinka

fjärde lagret hajag ägg blandadt med majonäs

granerar med räkor ägg , tomater och gurka

• Mickaann

Åhh vad smart!! Enkelt!! går snabbt att göra!!

bumbi 84 skrev 2007-10-23 16:53:39 följande:
    brukar köpa kräft sallad att ha på ett lagerOch kokta ägg mosade i lite smör på det andra Folk är som tokiga i dessa
    Skulle vilja ha lite tips på någon skinkröra!
  • Mickaann

Ja vad bra!! Juste det brukar bli gott! taack!

ninnast skrev 2007-10-23 16:54:43 följande:
    hej , i min smörgås tårta ha jag första lagret leverpastej med bosteon gurkaandra lagret ha jag memosa sallad,, eller potatis salladtredje lagret ha jag skinkafjärde lagret hajag ägg blandadt med majonäs granerar med räkor ägg , tomater och gurka
  • bumbi 84
    Mickaann skrev 2007-10-23 16:55:01 följande:
    Åhh vad smart!! Enkelt!! går snabbt att göra!!
    Skulle vilja ha lite tips på någon skinkröra!
    mosad burk skinka och krossad ananas blir saftigt och gott.
    riven ost eller mjuk ost med skinka
  • Freya25

Första lagret: Skinka och purjolök

Andra lagret: Annanas och skinka

Sen brukar jag ha mjukost överst

Garnerar med sallad,ost,gurka,räkor och ägg

• Mickaann
    bumbi 84 skrev 2007-10-23 16:58:18 följande:
    mosad burk skinka och krossad ananas blir saftigt och gott.riven ost eller mjuk ost med skinka
    Ja dte låter gått! Men burk skinka vad är de?
    Freya25 skrev 2007-10-23 16:59:08 följande:
    Första lagret: Skinka och purjolökAndra lagret: Annanas och skinkaSen brukar jag ha mjukost överstGarnerar med sallad,ost,gurka,räkor och ägg
    Smart!!
  • CarlHerman

Jag har jobbat med att göra smörgåstårtor, och då hade vi följande tre fyllningslager:

-mimosasallad med skinka hackat i.

-leverpastej med bostongurka

-kokta hackade ägg blandat med vispad grädde och lite vanlig kaviar efter behag (tror detta är den godaste äggblandningen! Man ska bre på mkt av den).

Vill man ha lite "klet" att bre på utanför tårtan för att t ex fästa avlånga gurkskivor på så blandar man vispad grädde med lite majonnäs (smaka av så det blir lagom), lite lite senap och salt och peppar. Detta är även en bra basröra att blanda i t ex tonfisk+dill, eller crabsticks+lite cayennepeppar+dill och ha som fyllning.

Hemma brukar jag göra en smörgåstårta med tonfiskfyllning på Hönöbröd.
    Tonfisk, cremefraiche, majonnäs. Tror det är dill, kanske lök också. Ovanpå har jag rader med kokt hackat ägg, tomat, gurka.

• babyblue68

gud, nu blev man ju sugen på smörgås-tårta då man läser denna tråd

• Mickaann

Tack så mycket!! Åhh vad massa tips! Nu vill jag börja göra fixa på en gång!!

CarlHerman skrev 2007-10-23 17:04:15 följande:
    Jag har jobbat med att göra smörgåstårtor, och då hade vi följande tre fyllningslager:-mimosasallad med skinka hackat i.-leverpastej med bostongurka-kokta hackade ägg blandat med vispad grädde och lite vanlig kaviar efter behag (tror detta är den godaste äggblandningen! Man ska bre på mkt av den).Vill man ha lite "klet" att bre på utanför tårtan för att t ex fästa avlånga gurkskivor på så blandar man vispad grädde med lite majonnäs (smaka av så det blir lagom), lite lite senap och salt och peppar. Detta är även en bra basröra att blanda i t ex tonfisk+dill, eller crabsticks+lite cayennepeppar+dill och ha som fyllning.Hemma brukar jag göra en smörgåstårta med tonfiskfyllning på Hönöbröd.Tonfisk, cremefraiche, majonnäs. Tror det är dill, kanske lök också. Ovanpå har jag rader med kokt hackat ägg, tomat, gurka.
    Håller med. Blir enormt sugen på smörgåstårta!
  • jessipessi

jag hade en nu men hönökaka. basen är creme fraiche,majonäs, vispgrädde o lite salt peppar o pepparot lite curry

1:a lagret. hackad skinka, coktailfrukter o lite purjolök,

2:a tonfisk, hackade ägg, purjolök

3:e hackad skinka, purjolök lite hackad äpple

sen garnerade jag med skinka o räkor o gurka o tomat uppe på
    den blev jätte populär.

• eileme84

jag har en super god..

rökt skinka,gröna äpplen,gurka,salladskrydda, cremefraishe och majonäs..
    den är bara såå jäkla god..

• astalacasta

Gjorde en lyxig smörgåstårta med lax och skaldjur nu senast med följande tre fyllningar:

Lager 1: Böcklingpastej på tub blandat med hackade kokta ägg
    Lager 2: Färdigköpt skagenröra
    Lager 3: Creme Fraiche och röd kaviar

• Squeezetoy

En lite annorlunda smörgåstårta, görs på vanliga landgångsbröd.

Fyllning ett
    Tonfisk från burk (i vatten)
    Dill
    Vispad grädde
    Lite majonäs, ev. salt och peppar

Fyllning två
    Avocado
    Purjolök
    Vispad grädde, ev. salt och peppar

Jag brukar vispa 3dl grädde och använda merparten till fyllningarna, sen blanda det sista med lita kaviar och breda ut på tårtan. Garnerar oftast med en hel del räckor och ägg.

• Squeezetoy

Hm, kanske ska förtydliga mig lite, det är bara att mosa ihop fyllningarna helt enkelt... Jag brukar ta i grädden sist och bklanda i så att det blir lagom konsistens för att breda ut. Två avocados och purjo efter smak, vill man kan man förvälla purjon också.

Squeezetoy skrev 2007-10-23 20:59:59 följande:
    En lite annorlunda smörgåstårta, görs på vanliga landgångsbröd.Fyllning ettTonfisk från burk (i vatten)DillVispad gräddeLite majonäs, ev. salt och pepparFyllning tvåAvocadoPurjolökVispad grädde, ev. salt och pepparJag brukar vispa 3dl grädde och använda merparten till fyllningarna, sen blanda det sista med lita kaviar och breda ut på tårtan. Garnerar oftast med en hel del räckor och ägg.
  • Pebbels1

Den absolut godaste fyllningen jag har testat kommer här:

2 dl creme fraiche
    1 dl majonäs
    3 kokta ägg hackade
    3 msk gräslök
    3 msk dill
    3 msk persilja
    1 krm curry
    salt peppar
    hackade räkor

Den är värd att testa. Jag lovar!

Sen på övriga lager brukar jag ha
    1. Leverpastej uppblandad med vispad grädde och hackad inlagd gurka.
    2. Ett lager med något så enkelt som Milkos mjukost "Grevé"

Överst garnering av olika saker, räkor, lax, ostrullar, citron, dill skinkrullar, räkor, gurka mm.

Lycka till!

Svar på tråden Recpet på Era Goda fyllningar i smörgåstårta!!