• Himalya

Vattenskada i köket

Måste fråga lite saker om vad som ligger på vems ansvar vad gäller vattenskada i köket i bostadsrätt.

För några veckor sen upptäckte vi att det luktade konstigt under diskhon och att golvet rest lite på sig.
    Hade en lite flod under/bakom diskhon. Kranen hade läkt bakifrån varje gång man öppnade kran.

Vi ringde försäkringsbolaget IF först. Dom sa att förvaltaren skulle skicka besiktningsman för det va inte deras uppgift.
    Förvaltaren skickade efter mycket om och men en kille som va här i 10 min och mätte lite med sitt instrument och tog några bilder.

Detta protokoll skickade vi till IF. Nu gör inte dom något mer innan vi har rivit och torkat allt.

Föreningen gör absolut ingenting. Dom säger att dom inte har något ansvar över huvudtaget.
    Förvaltaren ska skicka hantverkare som ska riva och torka på våran beskostnad.

Stämmer allt detta? Kan inget om sånt här.

• Svar på tråden Vattenskada i köket
  • Tjoflöjt

Läs i föreningens stadgar vem som ansvarar för vad. Ofta ansvarar föreningen för stammar och medlemmen för dragningen i lägenheten. Om det är kranen som har läckt, är det antagligen du som är ansvarig.

• Himalya

vi vet att vi är ansvariga för just det.
    Men brukar man inte få ersättning från försäkringbolaget för rivning och avfuktning?
    Eller är det förvaltaren som ska stå för det?
    Vi blir bara runt skickade mellan IF, förvaltaren och föreningen.
    If säger att förvaltaren ska betala för det.
    Förvaltaren säger att dom inte äger lägenheterna utan det gör föreningen och föreningen säger bara ring IF.
    Man blir galen för det händer ju absolut ingenting.

• Pettsson82

Pengarna kommer i efterhand... Du får lägga ut pengarna för åtgärden så länge så får du hoppas på att din försäkring är bra och att de ger ut pengar som plåster på såren! Vi fick ut ca 600 efter att ha betalt över 3000 kr för en mindre fuktskada i vår br.

• Himalya

Ringde förvaltaren imorse för vi har fortfarande inte hört nåt av hantverkarna än. Och att jag låg sömnlös inatt och va så arg för att dom inte skickar hit dom som ska börja riva. Önskar att man kunde ringt inatt för imorse hade man tappat en del av den engerin.
    Han bad om mitt nummer och skulle höra av sig, men han ringde inte tillbaka.

Vill så gärna ha detta klart till jul. Tänkte verkligen ha en lugn jul hemma nu första året me lillkillen. Ingen lust att köket står upprivet då.

Hur lång tid kan sånt här ta?

• goldcoast

Vi har just nu en vatten skada i köket. STOR skada. Dom har fått riva vårt kökstak.

Vi ska få omtapetserat mm mm i köket.

Vi får stå för alla kostnader först sen lämna in allt till försäkringsbolaget.

Vi måste lägga ut ca 60-70000 kr först sen får vi tillbaka allt utom 3000 som är självrisken.

Nu bor vi i hus så jag vet inte ang BR.

LYCKA TILL!!

PS: Det finns bilder i mitt galleri på köket

• Himalya

Goldcoast: Kollade bilderna, såg inte alls nåt vidare ut. Hoppas dom är klara snart.

Jo, vi komemr också få stå för allt först. Men det stör mej lite att rivningen och avfuktningen verkar många få pengar för från sitt försäkringsbolag men inte vi.

Fast imorse ringde förvaltaren och dom kommer på måndag morgon och börjar riva. Hoppas att det inte är allt för mycket fukt så det inte tar för många veckor att torka.
    Blev så glad när han ringde! Tror han hörde det för han lät så glad i slutet han också. haha.

• Himalya

hmm...nu har dom vart här och rivit köksgolvet. Fast det räcker inte. Inre hallen, vårt stora sovrum och 2 mindre rum är också skadade. Alltså, mer än halva lägenheten! Och den är på 90 kvm.
    Det kan ha runnit vatten i nästan 2 år!!! Vi har bara bott här i ca 1 år 10 månader.
    Känns så jäkla tråkigt just nu. Besiktningsmannen som va här för nån vecka sen sa att det handlade om en liten yta bara.
    Nu har det gått upp fukt i väggarna, ca 3m från själva läckan.
    Hoppas bara att Filip inte dragit på sig nåt skit pga möglet.
    Bara han mår bra så känns det bättre.
    Det är tur att han inte förstår nåt av detta. Han skiner som en sol som vanligt.

Känns så surt det här. Kommer ju ta ca 2 månader. Hantverkarna sa att dom trodde att det kunde va klart till jul. Men dom kunde inte lova nåt.
    Tar ju lixom tid och så från Filip. Dom blir ju aldrig små igen.

Nä, ska packa klart nu. Hamnar väl hos mina föräldrar ikväll iaf.
    Katten måste vi lämna bort så länge oxå.
    Behövde bara skriva av mej lite.

Svar på tråden Vattenskada i köket