• Soma

BeSafe Izi Kid godkänd för 18 eller 25 kilo??

Är det någon som vet hur det ligger till med BeSafe Izi Kid X1 barnstol, vilken vikt är max? På www.hts.no och i deras reklamfolder står att den är godkänd upp till 25 kilo. Det är även den viken som Micro och Mekonomen har nämnt i sina kampanjer, och den vikten som står i bla ViFöräldrars test. Men när jag varit och kollat på stolen i butiken så står 18 kilo som maxvikt på sidan av stolen??

Kan det vara så att den nya viktgränsen gäller för stolar tillverkade 2007, och att tex Micro och Mekonomen säljer 2006 års stolar? Jag har frågat i butikerna som jag besökt, men det är ingen som vet och de vill heller inte reda på detta vilket jag tycker är apdåligt. Det är viktigt för oss att hitta en stol som ä godkänd upp till 25 kilo för vi vet ju inte hur länge barnet klarar sitta i den, och vill inte tvingas byta tidigare pga att stolen inte klarar vikten.

Tanken är att vi ska ha stolen i baksätet av en Ford Focus hgv, är det någon som provat detta och vet om man fortfarande kan använda passagerarsätet?

• Svar på tråden BeSafe Izi Kid godkänd för 18 eller 25 kilo??
  • Soma

Ja, det är också vad jag hittat tidigare, men vad som gör mig konfunderad är vad som även går att läsa på NTFs sida:

"T-godkännandet är inte bundet till någon särskild viktklass. Skyddsanordningen godkänns för den storlek/vikt på barn som tillverkaren utfört provning för. Barnet ska dock kunna sitta själv utan stöd. I princip omfattar T-godkännandet skydd lämpliga för barn från ½?1 år upp till 3?5 års ålder. Delvis sammanfaller detta intervall med E-godkännandets grupp 1 och 2."

Hur kan man då få T-godkänt för en högre vikt, om man inte har E-godkänt för samma vikt? Eller tänker jag helt fel?

• Soma

Ni som har en sådan här stol, vilken vikt står på etiketten på sidan? Och när är den inköpt?

• whole lotta love

Jag har en som är köpt 06, och en 07 - det står 18 (eller 19) kilo på båda. Har också hört att det ska gälla 25...har en liten teori dock; kan det vara så att det är 25 kilo om den är kopplad i framsätet? Har nämligen hört att de håller tyngre vikt då (instrumenpanelen tål ju mer kraft än ett ryggstöd). Men det är bara min teori som sagt...

• myskatt

Enligt NTF:
    "OBS! Stolen är T-godkänd upp till 25 kg och kan alltså användas upp till 25 kg på samtliga platser i bilen."

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • myskatt

Som jag tolkar det är stolen endast testad i ECE R44 grupp 2, 9-18 kg för att grupp 2, 15-25 bara avser framåtvänt åkande?

De har däremot testat den mot T standarden med dockor upp till 25 kg på alla platser.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Soma

Ni som har en sådan stol, kommer ni låta barnet sitta kvar upp till 25 trots att det står 18 kilo på stolen? (Om barnet får plats fortfarande vill säga)

• kif

hur mycket vaeger stolen? vi har ingen bil o behoever en stol man enkelt kan ta med o montera i och ur taxi, etc...

• Skantza

Hej!!! Jag fattar inte, vad är skillnaden mellan T-goskännd och ECE godkännd ?

• moppet

Stolen väger ungefär 1 ton. Och i vår Saab 9-5 kombi får en pygmé plats på passagerarsätet framför.

Nej, jag överdriver lite Men den är tung, och väldigt stor. Men inte större än andra stolar i den klassen. Vi är supernöjda med stolen och vår dotter gillar den bättre än Brio stolen som vi har i andra bilen. Jag har fattat det som att den går att använda upp till 25 kilo på alla platser och vi kommer att använda den så.

• Soma

Tack för ditt svar!

Någon mer som vill berätta om ni kommer låta barnet sitta kvar upp till 25 trots att det står 18 kilo på stolen? (Om barnet får plats fortfarande vill säga)

Svar på tråden BeSafe Izi Kid godkänd för 18 eller 25 kilo??