• Göteborgstjej

Någon här som köpt hus och råkat ut för ett dolt fel? Eller vet du något om det?

Först tänkte jag nästan lägga tråden under "Skräck", men det får bli "ekonomi"...

Som sagt, vi köpte hus för tre år sedan och nu har kaklet i badrummet spruckit och golvvärmen i badrummet pajat. Vi tror att killen som bodde här renoverade det mesta själv men vi kan ha fel, han är inte elektriker.

Vi misstänker nu att sprickan kan ha uppkommit för att kaklingen är dåligt gjord och kanske att även golvvärmen är dåligt lagd på ngt vis.Kanske har de två felen samband till och med. Hur går man till väga för att påvisa om det är ett dolt fel eller ej? Känns ju superhemskt att behöva ringa den gamle säljaren. Kan man gå tillväga på annat vis? Hur gör man helt enkelt? Vi vill ju lösa problemet enkelt och smidigt utan att få vrålförbannade säljare på oss.

Tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Någon här som köpt hus och råkat ut för ett dolt fel? Eller vet du något om det?
  • This is me
    Alltså kakel kan ju spricka ändå utan att det är ett dåligt jobb. Huset kan ju röra på sig oxå. Sen får man faktiskt renovera själv, men måste göra det fackmannamässigt. Är det vatten eller el golvvärme ni har. Saker kan faktikst gå sönder utan att det har något att göra med att någon gjort fel. Jag vet faktiskt inte hur man kan gå vidare.
  • Göteborgstjej

puffar tråden lite...

• Embla82

jag skulle gissa att man måste ta dit en besiktningsman som kollar, en sån vet säkert hur man går vidare om det skulle vara aktuellt.

• zaaga

Ni gör som Embla säger: ta dit en yrkesman som kontrollerar skadan och bedömer varför och när skadan uppkom. Nämn att ni funderar över dolt fel och be honom om en åsikt.

Ni behöver inte personligen ta kontakt med säljaren och ni köpte via en mäklarfirma. Ring i så fall mäklaren ni hade kontakt med och berätta vad som hänt och vad er sakkunnige sagt.

• abnocto

Jag har upptäckt att gäller det dolda fel får man ta det direkt via säljaren, mäklaren har inget ansvar, tyvärr. De kan ge råd men kontakten får man ha med säljaren.
    Sedan är ju frågan hur gammalt är badrummet? Golvvärme kan ju gå sönder så det är nog inget dolt fel, vet ej om man kan ha någon garanti om det var nytt för tre år sedan. Och varför spricker kaklet, som någon sa så kan ett hus ha satt sig olyckligt. Men frågan är fortfarande hur gammalt det är.

• Göteborgstjej

Badrumsrenoveringen gjordes för ca 4 år sedan så gammalt är det ju inte.

Känns ju INTE roligt att behöva ta detta via säljaren, trodde nog eventuellt att man kunde ta det via försäkringsbolaget. Fast då måste jag väl veta vilket försäkringsbolag säljaren har iofs.

Sen om man tar dit en typ besiktningsman, de är ju inte gratis direkt, vem batalar det om det visar sig vara dolt fel?

Usch, skittrist det här ju

• smillis06

för att överhuvudtaget kunna räknas som dolt fel måste ni ha anlitat en besiktingsman som gjorde en ordentlig överlåtelsebesiktning innan ni flyttade in i huset...gjorde ni det? I sådana fall ska du kontakta denna besiktningsman och få mer information från honom...om jag inte missminner mig tror jag att de har en sk. ansvarsförsäkring ifall det dyker upp problem inom en 10 års period.

• Micke
    smillis06 skrev 2007-10-29 14:22:27 följande:
    för att överhuvudtaget kunna räknas som dolt fel måste ni ha anlitat en besiktingsman som gjorde en ordentlig överlåtelsebesiktning innan ni flyttade in i huset...
    Det där är direkt felaktigt. Finns inga krav på att man ska ha anlitat en besiktningsman.
  • svårt att vara unik

Micke har helt rätt. Dessutom är inte besiktningsmannen ansvarig för dolda fel, utan bara fel som han/hon borde ha upptäckt vid sin besiktning.

Jag skulle nog börja med att kontakta mitt eget försäkringsbolag, men jag vet inte om det är rätt väg att gå. Det är tyvärr jättesvårt att få igenom ett dolt fel gentemot säljaren. På www.byggahus.se kan du nog få mer hjälp tror jag.

• Göteborgstjej

vi gjorde en besiktning, men där "finns" det inget att hämta.

Vi har provat att ringa vårt försäkringsbolag, men det var inte rätt väg tydligen. De tyckte vi skulle kontakta säljaren direkt, vilket inte länns så bra...

• emejo128

Ni måste dokumentera felet genom att ta dit en besiktningsman som gör en åtgärdsanalys. Om det sedan visar sig vara ett dolt fel så ska ni kontakta säljaren för diskussion om det. Säljaren kanske tecknade en "dolda fel- försäkring" och då kan man utnyttja den.

Svar på tråden Någon här som köpt hus och råkat ut för ett dolt fel? Eller vet du något om det?