Anonym (krimv.) skrev 2007-10-25 10:09:20 följande:
Ja det är precis som Anonym(8år)säger. Myndighetsutövningen är den största delen av arbetet. Det måste man vara medveten om. Vare sig man vill eller ej så har vi inom kriminalvården oerhört stor makt gentemot de intagna. Det måste man klara av att hantera. Gränssättning och kontroll är oerhört viktigt. Sen har man naturligtvis samtal som ligger på helt andra nivåer där man kan får riktigt bra kontakt med den intagna och känna att man kanske kan förändra och hjälpa honom/henne vidare till ett liv utan kriminalitet. Men först kommer alltid, alltid säkerheten. Sen kommer resten.
Ja, absolut! Jag har inga problem med det. Jag tror tvärtom att många av de intagna kan behöva sådan vägledning, eller att bli "beodrade" att göra saker. Jag menar inte att man ska "dalta" med kriminella människor, utan att man innerst inne kan ha med sig den medmänskliga biten i allting man gör och inte agera rövhål helt enkelt.
Jag ringde polisen idag och frågade om mitt ev. register och hon sade att för att vara kriminalvårdare ska det inte vara något hinder och att de oftast inte kollar de registren. Det är mest inom barnomsorgen man kollar så personalen inte är dömd eller misstänkt pedofil. (?)
Men jag är ganska övertygad om att det inte är kvar i mitt register. Trist ändå att det hände öht. Det var ju så onödigt!