• NattravN

Kriminalvårdare-Intervjufrågor? Psykologitest?

Jag ska snart få gå på anställningsintervju inom kriminalvården och är lite nervös över psykologtestet och "de konstiga frågorna" en bekant varnat mig för. Hon hade uppenbarligen svarat fel för hon fick inte jobbet, men vad det var för frågor vet jag inte.

Vad är det de frågor?
    Vad bör jag tänka på?

Jag vill verkligen detta. Det är mitt kall i livet så jag hoppas att de inser det med.

Ville ha frågan i känsliga rummet om någon vill svara anonymt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-23 19:13:28:
    *för frågor ska det stå. hehe

• Svar på tråden Kriminalvårdare-Intervjufrågor? Psykologitest?
  • FrökenFreja

Jag har jobbat inom kriminalvården och varit på tre intervjuer inom kriminalvården. Fick jobbet alla gångerna, men har tackat nej två gånger (olika anstalter) pga lite olika orsaker.

Jag tycker att alla dess tre intervjuer har varit väldigt olika varandra.
    Den första intervjun så blev jag nästan rädd för killen som intervjuade mig, han var väldigt "på" och ställde många moraliska frågor. Men jag visade bara tydligt min ståndpunkt och hur jag resonerade.

Men framför allt tror jag att den grundläggande människosynen måste lysa igenom, vem du är och vad du står för.

TYcker det är svårt att svara så här på rak arm, men Pm:a mig gärna om du undrar över något så ska jag försöka svara!

• Anonym

Den vanliga anställningsintervjun är inte den du syftar på utan på pliktverkstestet som kommer efter att du blivit "godkänd" i den vanliga intervjun.

Så pliktverkstestet är inget du behöver oroa dig för från första början. Det kommer senare.

Även om man blir godkänd på pliktverket så betyder itne det att jobbet är ditt. Arbetsgivaren väljer oavsett.

Vilka frågor psykologen ställer beror på vilken psykolog du får träffa och vad han/hon väljer att haka upp sig på.
    Kollegor har blivit utfrågade om allt från barndom, tidigare jobb till hur de ser på relationer mellan vårdare och intagna och vad de skulle göra om de blev kära i en intagen mm.

Men som sagt...först ska du på en "vanlig" intervju med kriminalvårdspersonal/chefer.

• Anonym

Glämde fråga....varför är det ditt kall i livet??
    Det kan vara nåt som det är bra att ligga lågt med.

• NattravN

Ja, alltså jag tror att jag har personligheten att jobba med just kriminalvård, det var bara så jag menade. Har gjort det på ideel basis under min uppväxt då många bekanta och nära vänner förstört sina liv med droger osv. och har då agerat länk mellan dem och olika myndigheter och varit stöd och hjälp.

Spännande med det testet. Jag undrar hur de ser på att jag lagt in mig själv en gång för depression efter att flera personer omkring mig dött. Ja, fast det beror väl på vilka jag söker samtidigt med ifs.

• Bussa

har ingen erfarenhet av just kriminalvården/pliktverkstest osv, men jag gissar att det är som med alla andra jobb som testar för personlighet - var dig själv! Om du inte utgår från dig själv när du svarar så kan du räkna med att jobbet går till någon annan, eftersom man ofta får backa upp frågorna med hur man tänkte när man svarade.

• NattravN

Ok, ja det ska jag vara. Jag tjänar inte på att försöka vara någon jag inte är.

• Anonym (krimv.)

Jobbar på anstalt och har varit på pliktverket.

Jag resonerade som så att jag skulle vara mig själv. För ville de inte ha mig för den jag är skulle det ändå inte funka att arbeta där iaf.
    Testet brukar bestå av tre delar. Ett där de kollar vilken typ av personlighet du är. Bäst är att vara "lagom". Dvs inte utstickande på ngt sätt.
    Sen är det ett logiskt tänkande test. Handlar nog mest om att man inte ska vara för "korkad". Man får inte glömma bort att de männsikor man arbetar med på anstalt är mästare att manipulera.
    Den sista delen är ett långt samtal med psykolog där psykologen frågor hur du hanterar olika dilemman och även går igenom en del saker som hänt i ditt liv och hur du hanterade dessa.

Många, många intagna inom kriminalvården har missburksproblem. Men långt ifrån alla. Du kommer att möta många olika sorters problematik coh man ska klara av att hantera dessa. Själv arbetar jag på en anstalt för sexualbrottslingar. Där finns en del missbrukare, men inte så många. Där är problematiken en annan och man får jobba utefter detta.

Hoppas det går bra och lycka till! Att arbeta inom kriminalvården är roligt och har många utvecklingmöjligheter.

• NattravN

Men det låter bra.
    Jag tycker det är bra att inte vem som helst kan få jobb där. Är ärligt talat rädd över att få jobba med hjärtlösa människor, som finns tex. inom äldreomsorgen. Blir så arg att sådana söker sig till sociala yrken.

Jag har "åkt dit" en gång för ca 8 år sedan på ett diskotek och fick 500 kr i böter... Det var för ingenting visserligen, men det kan ännu finnas kvar i registren. Tycker det är synd att det kan påverka deras syn på vem jag är, för det är inte alls den jag är.

Jag minns inte ens vad brottsrubriceringen var... Hur tar jag reda på det?

• Anonym (krimv.)

De kollar dig i de register som finns MR/BR(Misstanke o Brotssregistret). Du får ingen anställning om du är tidigare dömd. Mindre trafikförseelser brukar var ok, men annars brukar det vara kört.

Har själv arbetat inom vården tidigare och det fanns en del hjärtlösa människor där precis som inom alla yrken, så även kriminalvården. Men innanför murarna är det bra om det arbetar olika sorters människor. Så ser samhället ut på utsidan och det är bra om det då även finns på insidan. Så en blanding av humana, hjärtlösa, glada, sura, män, kvinnor, snälla, elaka etc är nog det bästa. Världen innanför är skyddad och är som en egen värld där det är någorlunda fritt från samhällets fördomar gentemot dessa människor. Ibland kan det bli svårt den dagen de kommer ut och märker att människor är hjärtlösa och elaka typer. Man behöver lära sig att hantera det också. Det är en del av livet.

• NattravN

Jaså, men jag vet flera som t.om suttit häktade och blivit dömda för lite värre brott som blivit polis eller väktare... :-O

Sedan är det väl blankt i registret efter 5 år för så små brott, men som sagt så tycker jag att det vore synd om de hakade upp sig för något så banalt.

Jag gillar inte när människor är hjärtlösa. Tror inte det utvecklar/hjälper någon.

• Anonym (8 år.)

Man kan få det jobbigt om man ser kriminalvården som ett socialt yrke.
    I första hand ska man kontrollera,och styra andra människor. Utöva en viss makt helt enkelt.
    I andra hand kan man agera medmänniska men tillfällena är tyvärr få om man inte avancerar till en jänst som handlar mer om detta.
    Sånna tjänster får man oftast inte förrän man visat att man kan hantera att både kontrollera och beordra männniskor, alltid vara lojal mot kollegorna och att vara medmänsklig och personlig utan att vara privat.

• Anonym (krimv.)

Ja det är precis som Anonym(8år)säger. Myndighetsutövningen är den största delen av arbetet. Det måste man vara medveten om. Vare sig man vill eller ej så har vi inom kriminalvården oerhört stor makt gentemot de intagna. Det måste man klara av att hantera. Gränssättning och kontroll är oerhört viktigt. Sen har man naturligtvis samtal som ligger på helt andra nivåer där man kan får riktigt bra kontakt med den intagna och känna att man kanske kan förändra och hjälpa honom/henne vidare till ett liv utan kriminalitet. Men först kommer alltid, alltid säkerheten. Sen kommer resten.

• NattravN

Anonym (krimv.) skrev 2007-10-25 10:09:20 följande:

Ja det är precis som Anonym(8år)säger. Myndighetsutövningen är den största delen av arbetet. Det måste man vara medveten om. Vare sig man vill eller ej så har vi inom kriminalvården oerhört stor makt gentemot de intagna. Det måste man klara av att hantera. Gränssättning och kontroll är oerhört viktigt. Sen har man naturligtvis samtal som ligger på helt andra nivåer där man kan får riktigt bra kontakt med den intagna och känna att man kanske kan förändra och hjälpa honom/henne vidare till ett liv utan kriminalitet. Men först kommer alltid, alltid säkerheten. Sen kommer resten.
    Ja, absolut! Jag har inga problem med det. Jag tror tvärtom att många av de intagna kan behöva sådan vägledning, eller att bli "beodrade" att göra saker. Jag menar inte att man ska "dalta" med kriminella människor, utan att man innerst inne kan ha med sig den medmänskliga biten i allting man gör och inte agera rövhål helt enkelt.

Jag ringde polisen idag och frågade om mitt ev. register och hon sade att för att vara kriminalvårdare ska det inte vara något hinder och att de oftast inte kollar de registren. Det är mest inom barnomsorgen man kollar så personalen inte är dömd eller misstänkt pedofil. (?)
    Men jag är ganska övertygad om att det inte är kvar i mitt register. Trist ändå att det hände öht. Det var ju så onödigt!
  • NattravN

Nu har jag varit på arbetsintervjun och jag tror inte det gick så bra. Jag svarade bra på allt jag kunde men jag tror inte det räckte för dem. Tyvärr. Synd!

• NattravN

JAG FICK JOBBET!!!!!

Imorgon ska jag på ytterligare en intervju och om det går vägen så får jag utbildningen och ett fast jobb efteråt. Detta är så roligt!

• Anonym (8 år.)

Grattis!
    Får man fråga vart du ska gå utbildningen??

• NattravN

Anonym (8 år.) skrev 2007-11-21 00:03:12 följande:

Grattis!Får man fråga vart du ska gå utbildningen??
    Malmö är intervjun i men jag vet inte om utbildningen med är här.
  • NattravN

Nu var jag på intervjun, som gick bra. Skönt att en av dem som intervjuade mig sist var med denna gången också.
    Det var 400 sökanden och bara drygt 27 platser tror jag... men över 300 var redan bortgallrade. Jag hoppas innerligt att jag får gå vidare till pliktverkstestet.

Svar på tråden Kriminalvårdare-Intervjufrågor? Psykologitest?