• balaklava

Resa utomlands och gravid i v.31

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att resa i vecka 31. Ska åka på en kortwekeend till en europeisk stad dvs inte så lång flygresa, så det borde gå bra, men vill ändå höra mig för om någon har varit ute och rest runt denna vecka, och hur det var.

• Svar på tråden Resa utomlands och gravid i v.31
  • Ellepella

Får man flyga efter v.30?

• blonde redhead

Oftast täcker försäkringar inte flygresor så sent.

• balaklava

Ja det får man...olika på olika flygbolag, men det jag ska åka med verkar det som att det går bra att flyga fram till v. 36. Alitalia

Ellepella skrev 2007-10-23 19:03:35 följande:
    Får man flyga efter v.30?
  • blonde redhead
    balaklava skrev 2007-10-23 19:05:42 följande:
    Ja det får man...olika på olika flygbolag, men det jag ska åka med verkar det som att det går bra att flyga fram till v. 36. Alitalia
    Men finns det någon försäkring som täcker det? Oftast går försäkringarna bara fram till v 28.
  • balaklava

Vad jag förstår så täcker hemförsäkringen fram till v. 28, får se om jag kollar upp någon speciell försäkring för denna.

blonde redhead skrev 2007-10-23 19:04:27 följande:

Oftast täcker försäkringar inte flygresor så sent.
  • Hannah76

Se till att ha intyg från din bm med dig så att det inte blir något tjafs om hur långt gången du är, de kan neka dig om de tror att har gått längre.
    Och tänk på att inga försäkringar gäller.
    Rör på dig mycket under flygturen och använd stödstrumpor.

• blonde redhead
    balaklava skrev 2007-10-23 19:07:44 följande:
    Vad jag förstår så täcker hemförsäkringen fram till v. 28, får se om jag kollar upp någon speciell försäkring för denna.blonde redhead skrev 2007-10-23 19:04:27 följande:
    Jag blev nekad försäkring efter v 28. Ringde alla försäkringsbolag.
  • balaklava

Hur viktigt är det med försäkring då...
    Vet ju inte ens vad jag har för något idag.

blonde redhead skrev 2007-10-23 19:06:32 följande:

Men finns det någon försäkring som täcker det? Oftast går försäkringarna bara fram till v 28.
  • blonde redhead
    balaklava skrev 2007-10-23 19:08:55 följande:
    Hur viktigt är det med försäkring då...Vet ju inte ens vad jag har för något idag.blonde redhead skrev 2007-10-23 19:06:32 följande:
    Om något händer (vilket är större risk när man är höggravid) så får du själv stå för alla kostnader som ev sjukhus, andra flyg, nödlandning av plan osv. Det kan kosta 100 000-tals kronor om det skulle hända något. Försäkring är viktig att ha.
  • lijepa

jag reste rätt långt i ca v 28-29 (från New York till Arizona, ca 7 timmars flyg om jag inte minns fel) och visst var det jobbigt! jobbigast var att sitta still i samma position så länge. ett tips är att köpa stödstrumpor för att öka cirkulationen i fötterna och att hålla igång under resan - vippa på tårna och ta promenader då och då. hoppas ni får en ba resa!

• balaklava

Är man höggravid då?
    Har aldrig varit gravid förut, därav min fråga ang. att resa...

blonde redhead skrev 2007-10-23 19:10:27 följande:

Om något händer (vilket är större risk när man är höggravid) så får du själv stå för alla kostnader som ev sjukhus, andra flyg, nödlandning av plan osv. Det kan kosta 100 000-tals kronor om det skulle hända något. Försäkring är viktig att ha.
  • blonde redhead

Och en viktig sak är ju att om barnet skulle födas utomlands så tidigt, så kommer den mest trolig få ligga på sjukhuset i flera veckor och att du då inte får hjälp med sjuktransport hem osv om du inte har försäkring, inte heller får du hjälp med sjukhusräkningar osv.

Visst är detta ett mardrömssenarium, men det kan dock vara bra att ha med i beräkning innan man åker utan försäkring.

• balaklava

Tack allihop för era inlägg

• lijepa

men om man reser inom EU har man rätt till nödvändig vård i det land man tillfälligt vistas. kom ihåg att skaffa Europeiskt sjukförsäkringskort och ta med. (info finns på fk´s hemsida). om något nu skulle hända.

• balaklava

Okej, vad bra. Jag har ett sådant kort redan.

lijepa skrev 2007-10-23 19:15:07 följande:
    men om man reser inom EU har man rätt till nödvändig vård i det land man tillfälligt vistas. kom ihåg att skaffa Europeiskt sjukförsäkringskort och ta med. (info finns på fk´s hemsida). om något nu skulle hända.
  • balaklava

Shit...jag är mest rädd för att det ska bli jobbigt där, att gå och se staden, får väl åka taxi el. nåt då.
    Svår fråga men hur stor är man då? Jag har idag inte gått upp så himla mycket, 5 kg och är i v. 27, dvs jag har bara en liten kula på magen inget mer därtill.

Hannah76 skrev 2007-10-23 19:14:22 följande:
    Ja i v31 är man höggravid eftersom barnet beräknas komma om 7-11 veckor.
Svar på tråden Resa utomlands och gravid i v.31