• Fröken Småland

Vems är hästen?

Finns det något sätt att ta reda på vem som äger en häst? Någon form av register eller så alltså. Hur gör man annars för att bevisa att man faktiskt äger hästen om någon annan hävdar samma sak? Den har ju inget registreringsnummer precis...

• Svar på tråden Vems är hästen?
  • Nallatalla

Förhoppningsvis är väl många av vårt lands hästar registrerade och har pass eller? Mina har iallafall det.

/ Nalla

• Tifastar

Det lag på att hästar SKA ha ett hästpass och den som äger hästen innehar åxå passet.

• blonde redhead

Ja idag är alla håstar märkta och ägarna har papper på det.

• MiniFröberg

Det måste väl vara chippade också?

Annars borde väl ett köpekontrakt gälla? Den som kan visa upp att den köpt hästen vid senaste datum...?

• Makkinje
    Tifastar skrev 2007-10-23 19:08:32 följande:
    Märkta e dem väl inte? Min häst har bara passet mej veterligen iaf...
    Jo vissa hästar är frysmärkta med ett nr det va mina pojkar.
  • Baryk

Alla hästar måste ha hästpass. Chipmärkta är de bara om det är en ponny, eller om man inte haft fullständig stamtavla på hästen (t ex import). Frysmärkta är de om de är inskrivna i de stamböcker som förs över travhästar. Brännmärkta kan de vara om de är födda i t ex Holland. I övrigt är det som sagt passt man går efter. I det ska finnas såna uppgifter som gör att man kan identifiera hästen väldigt exakt, har ens häst inga bra kännetecken är det chipmärkning som gäller. I passet finns t ex ett diagram över hästen där alla virvlar, tecken o ärr ska finnas med.

OM hästen av någon anledning inte har hästpass kan det kanske finnas en hästlicens eller liknande (i alla fall om hästen tävlat tidigare) eller (om det är en renrasig häst) så kan det finnas uppgifter i det rasförbund som hästen tillhör.

Finns inga av dessa papper blir det knöligare att utreda vems hästen egentligen är. Om du som köpare är osäker kan det faktiskt vara svårt att vara helt säker på att säljaren är den rätta ägaren i så fall. Då får man gå på magkänslan, o så kan man ju kolla med polisen så ingen liknande häst är anmäld som stulen.

• C060908

våra hästar har reg nr och pass.. Det tar du ju med dig när du tävlar? Registerings bevis?

• Baryk

När du tävlar med ridhäst ska du ha med dig hästlicens (fr o m regional tävling), för ponny ska du ha med reg bevis o mätintyg (o ponnylicens fr o m regional tävling). Å så får man ju inte glömma vaccinationsintyget när man åker o tävlar...

• Lilla Trule

Våra hästar är chippade och innehar hästpass!

• Tifastar

Då borde med andra ord min häst vara chippmärkt... för hon e import från Polen. Hon kom hit som 3 åring och nu är hon snart 7 år. Fast passet lär duga som identitetshandlig då hon är mycket specillt tecknad :D

• Baryk

Passet duger bra om hon har en väldigt speciell teckning! I passet ska det stå om hästen är chippad, så det kan du kolla. Annars ber du din veterinär ta med den där grejen man kan läsa av chipet med när du ska vaccinera nästa gång så vet du helt säkert!

Tifastar skrev 2007-10-23 21:10:23 följande:
    Då borde med andra ord min häst vara chippmärkt... för hon e import från Polen. Hon kom hit som 3 åring och nu är hon snart 7 år. Fast passet lär duga som identitetshandlig då hon är mycket specillt tecknad :D
  • Baryk

OBS! Vad gäller chipmärkning så har en del rasförbund egna regler om sånt, o jag kan tyvärr inte hålla reda på alla! Så mina svar är generella.

Svar på tråden Vems är hästen?