• clownen

Farligt med spenat ?? Dottern fick idag 7-mån...

Idag var min 7-mån dotter på besök hos sin farmor som är granne med mig i ca 1 timma. När jag skulle hämta henne berättade min svärmor att hon givit henne spenat. Jag fick lite panik då jag vet att detta kan vara skadligt för barn under 1 -år.

Är det någon som har erfarenhet av detta ?? PÅ SLv , står det att man inte ska ge och att det kan stoppa syreupptaget hos barnet. Vad innebär det ...?? HUr långt efter ?? Kan mitt barn tagit skada av det =?

Skulle bli så glad om någon svarade på detta inlägg.

• Svar på tråden Farligt med spenat ?? Dottern fick idag 7-mån...
  • Tjej 83

bvc sa att de kan ge bakterier i tarmen. mer vet jag inte. men ring BARN på sjukhuset. de är bäst.

• clownen

Jag ringde sjukvårdsupplysningen, men de är så otrevliga där ibland. Hon sa att jag inte skulle ge det någon mer gång och att det kan vara farligt. När jag ställde mina frågor sa hon bara ge det inte mer...Det säger mig ingenting.

Tänkt att det kanske är någon som har erfarenhet av detta istället.

• m1nn13
    Tjej 83 skrev 2007-10-23 21:17:17 följande:
    bvc sa att de kan ge bakterier i tarmen.
    va..? Nej det är helt fel! Konstigt bvc i så fall.

Spenat innehåller nitrater som kan ge blue baby syndrome... dvs minskad syreupptagningsförmåga. Men - jag skulle inte tro att den portion av spenat utgör någon större risk!

Googla lite på blue baby syndrome så kan du själv läsa!!!
    Nöjd med Nobels Fredspris 2007
  • m1nn13

oj vad konstigt ljus texten blev...

Nöjd med Nobels Fredspris 2007
  • ischa

Ring till BVC, de kan nog svara. Tror dock inte att en portion kan skada.

• BossOrange

Det är nog ingen fara. Hade det varit det hade sjukvårdsrådivningen nog skickat in er på kontroll. Men ring igen och fråha om Baby Blue Syndrom! De ska ta dig på allvar!

Mitt barns farmor (!) :) fick i vårt barn salt (trots tillsägelse om detta) - men en gång tror jag inte är så farligt i små små mängder.

Hoppas jag.

• familyfour

Spenat innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit om man värmer upp spenat som en gång varit tillredd en gång till (återuppvärmer).
    Och jag tor inte att din sjumånaders ätit så mycket att det skulle ha gjort någon skada.
    Så jag tror du kan vara lugn.
    Brukar tänka att förr i tiden innan alla forskningsrön fick nog barnen äta myckety som i dag anses skadligt bara för att han visste... och det dräller ju av fyrtiotalister så de har ju överlevt i allafall...

• Sailor

Spenat omvandlas till ett giftigt ämne i kroppen hos små barn. Ring sjukvårdsupplysningen igen eller ring akuten.

• familyfour

men hur skriver jag? Trött...
    Äta mycket som i dag anses skadligt bara för att man inte visste... menar jag...
    Har ju kastat om bokstäverna totalt här i mörkret.

Svar på tråden Farligt med spenat ?? Dottern fick idag 7-mån...