• Barn6

    skola i göteborg som är bra för barn med adhd

    vill flytta ner till göteborg men har en son med då 4 funktionshinder, adhd, autitiska drag, trottsyndrom och språkstörning
    undrar därför vilken skola tycker ni är bra just för dessa barn, är ju olika hur man tycker, men vore glad för lite tips eftersom jag ej har bestämt mig vart jag vill bo och lite avgör ju också vart jag ska ha min son i skola

    finns det någon skola som är bättre just för dess barn och någon som är sämre, vanlig skola eller särskola
    alla tips är välkommna

    kan bara säga att där vi bor nu är de totalt värdelösa och inte ens intresserade av ett sådant här barn, trotts påtryckningar från bup, elevhälsa och läkare, därför vill jag nu börja om och hitta en bra skola denna gång.

  • Svar på tråden skola i göteborg som är bra för barn med adhd
  • teambe

    Vet inte, men jag skulle testa att ringa till BNK (barnneuropsykiatrisk utredning) och höra med dem, det är jättelång remisstid för att komma på utredning, men om du h ar tur kanske sköterskan i växeln kan hjälpa dig eller någon av pedagogerna som jobbar där. Eller gå in på Attentions hemsida och se om du kan få tips där. Lycka till, förstår att det är superviktigt för er att hitta rätt!!!

  • Barn6

    ingen som har något tips på bra skola i göteborg ??????

  • bengke

    menar du en vanlig kommunal skola eller en specialskola?

  • Barn6

    spelar ingen roll,
    om man själv har barn i en vanlig skola och de verkar vara bra på det här med adhd eller om man har sitt barn på en specialskola

    jag är glad för alla bra tips som möjligt

  • Pluggisen

    Jag tror att "Frusna flickan" här på Familjeliv kan hjälpa dig då hon har en son med liknande problematik som du beskriver om din son.

    Lycka till!

    / Kajsa

  • Vilmagbg

    Jag har ingen egen erfarenhet men hört att Mossbergsfriluftsskola som ligger vid Slottskogen ska vara väldigt bra. Det finns flera skolor för barn med t ex neuropsykiska funktionshinder i Gbg. har du vart inne på www.goteborg.se


    Jag har jobbat som stöd för en pojken med Aspberger - Adhd och han gick i vanlig förskola med mig som stöd. Det fungerade bra men det var svårt för honom när jag t ex var sjuk och vi gjorde mkt saker bara han och jag. Frilek med de andra barnen på förskolan var helt uteslutet för honom han blev stressad och agressiv men styrda aktiviteter med några få barn fungerade bra.
    När han gick började skolan gick han först i en specialklass för barn med Aspberger-adhd men föräldrarna valde att flytta honom till en vanlig klass med stöd. Det var tufft för honom men dom tyckte ändå att det var bättre.
    Jag har också jobbat på två olika resursavdelningar (= en grupp med färre barn och några platser vikta för barn med behov av extra stöd) Barnen hade olika funktionshinder. 
    Det var jättekul att jobba på dessa avdelningar men också svårt att hitta en balans och struktur som passade alla barnen.
    Vår son har en kusin med Aspberger och han går i vanlig klass utan stöd. Det fungerar väl ganska bra, han har möjlighet att gå undan vid arbetspassen men hans föräldrar upplever nog att han kommer att behöva mer stöd ju äldre han blir. Han har inga problem att klara skolan om har får möjlighet att jobba lite ostört men rasterna och att äta i matsalen är svårt för honom. Jag upplever att han har en "lätt" form av Aspeberger
  • mirakelasta

    Vad jag vet så finns det inga skolor i Göteborg som är bra för dem med ADHD, oftast hamnar de barnen som är utagerade och överaktiva i olika resursgrupper i skolan. Däremot finns det skolor för dem med Asberger eller autism bla Ånässkolan och gymnasieklass på Burgårdens gymnasium. Den med Aspberger har oftast lättare med skolarbetet än de med ADHD. G-klasserna som jag tror tillhör Högsbo stadsförvaltning har barn med flera funktionshinder.

Svar på tråden skola i göteborg som är bra för barn med adhd