• Vera 74

MAGSJUKA - vad gäller på er förskola?

Ställer denna fråga i rollen som förskollärare. Varje gång det dyker upp magsjuka på en avdelning hos oss så blir det diskussioner om vilka "regler" som gäller.
    Hur är det där ni bor?

Får friska syskon till magsjuka barn komma?
    Hur länge måste nu vara hemma?
    Etc...

Har ni fått informationen om att så SKA det vara eller är det BÖR som gäller?

Är nyfiken på det här inför vårt personalmöte vi ska ha i morgon då detta bla ska diskuteras.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Svar på tråden MAGSJUKA - vad gäller på er förskola?
  • aprillen

Friska syskon får komma.
    En helfrisk dag hemma: då barnet alltså ska ha normal avföring och äta normalt.

• Skruttiplutt

Piggt barn som äter och orkar vara på förskolan får komma 48h efter senaste kräk/diarre- Hur det är med friska syskon vet jag inte, antar att de får komma eftersom inget annat sagts...

• Hannah76

Vet inte hur det är med syskon, men man ska vara hemma minst 48 timmar efter sista kräkningen och bör vara hemma lite längre med ett blöjbarn (och ett barn som blivit mycket taget av magsjukan)

• 4barnsMom

Friska syskon ska vara hemma hos oss.. Minns inte antal dagar/timmar hemma efter sista kräk/diarre.. Men jag skulle nog hålla ett par dagar.. Man vet ju aldrig med barn, vips kräks dom igen...

Stolt Mamma till Samuel-97, Elin-00, Elias-06 och BF 23/11!
  • Linda1976

Vi har fått "använd förnuftet" - men en dag utan symtom är rättesnöre. Om barnets syskon är sjuka, så "BÖR" man inte lämna - men ett uttalat totalförbud finns inte på pränt, även om det eg är så... Hm, fattar du?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Jossebell

vi har fått ut papper på information + att de sätter upp en lapp som det står "det går magsjuka på vår avdelning" om det är så. Det är jag som bett om detta för att om det går magsjuka kan vi tänka extra på hygien och vara mer vaksam.
    det är 2 dagar hemma efter kräkning som gäller. (förr var det 1 dag men bacillerna har blivit mer härdiga)
    Är det riktig "vinterkräksjuka" så är det 3 dagar efter man smittar men eftersom den ofta kommer tillsamman med feber och slöhet så löser det sig naturligt,
    Syskon som är symtomfria är välkommen.
    Jag informerar alltid dagis/skola om mitt barn kommer och något annat syskon ligger hemma sjukt i magsjuka.

• dålli

hemma ska man vara 48 timmar EFTER att diarrén/kräkningarna slutat har jag för mig att det var på min dotters dagis

• Antigone

friska syskon får INTE komma och man måste vara hemma till det gåttt 48 tim efter senaste kräkningen.
    Allt annat är oansvarigt enligt min mening.
    Det är de riktlinjer som bör följas enligt smittskyddet.

Bränn skampallen!
  • Sommarlycka

På mina barns dagis gäller:
    Syskon till magsjuka barn SKA stanna hemma. Tillbaka får man gå 48 timmar efter sista kräkning/diarré (under förutsättning att barnet orkar såklart).

• miss chilli

Vi har också symtomfri i 48 timmar och för mig är det självklart att INTE lämna friska syskon om det andra barnet är magsjukt. Vet dock inte om de har det som regel men det tog jag för givet när vi hade magsjukan förra veckan.

Svar på tråden MAGSJUKA - vad gäller på er förskola?