• scrapparlotta

mat till många, vad ska jag bjuda på då?

Jag är urkass, verkligen, på att laga mat till många. För det första så tycker jag det är tråkigt och för det andra tycker jag det är svårt. Jag bjuder alltid på köpt smörgåstårta när det är kalaser här hemma. Men i år tänkte jag chocka släkte....

I november fyller sambon och mina två barn år så det kommer att komma en del hit då. Vi kommer nog att bli runt 18 pers. Vad ska jag bjuda på då, som är LÄTT att laga och som barn tycker om? Snälla hjälp mig, jag vill inte köpa smörgåstårta denna gång.......

• Svar på tråden mat till många, vad ska jag bjuda på då?
  • Bubblan84

Köp buffé bricka från ICA ;)

• LadyHell

exotisk planka, mycket att göra men enkelt. kan anpassas lite efter plånbok och det finns alltid nåt att äta.. har en bild i presentation på en liten. de kan göras mycket maffiga
    glöm inte typ baguette till =)

• HOCHM

Olika sorters pajer och en smarrig sallad till. Eller varför inte lasagne och sallad. Mat som man kan förbereda innan.

• scrapparlotta

Oj, här kom det många snabba svar. Vad bra....

sallad, ja jag hade liten tanke på det innan.

Bufebricka på ica......har dom det här tro?? Måste jag fråga dom...

exotisk planka, dom få gånger jag inte har köpt smörgåstårta så har jag köpt nåt liknande......brukar jag göra på somrarna....så det har dom fått innan...

Pajer, ja varför inte. Det är ju gott, men lite krångligt......

Lasange, det fick vi hos barnens kusiner när dom fyllde år. Så det kan jag väl inte komma med då....

Tack för snabba och bra svar

• Lilola

kan du inte göra en enklare buffé med lite kallskuret o halvljummet...guldfågeln har ju t.ex såna frysta lådor på 2kg med "drumsticks" (kycklingben) och buffalo wings dessa är färdiglagade ska bara värmas i ugnen på 200 grader 15-20 minuter o mitt tycke jättegoda!! vingarna är lite starkt kryddade, o sen lite rostbiff, rökt skinka, potatissallad, pastasallad, bröd några goda ostar lite melon, vindruvor osv.... vill du ha mer förslag så hojta bara till!

my family = my life! you're in my heart forever
  • Lilola

kom på en sak som är både lätt o inte så dyrt men som mina barn gillar, chili con carne med gott bröd till! fast jag gör inte med chilimix utan använder tacokrydda istället o sen blandar jag ner vita bönor! o det mumsar alla våra barn i sig glatt! man kan ju även göra 2 varianter en liten mer vuxen o sen den snälla barnvarianten.

• Neria

Annars något som är väldigt enkelt och gott och snabbt är om du gör ungsrostade rotfrukter med balsamvinäger och rosmarin, till det pressad potatis och kanske något kallskuret?

• scrapparlotta

Liloa:

Det där med kyckling lät ju inte fel, vi älskar kyckling på detta stället

Men gärna fler förslag, så jag har lite att välja på.

• Lilola

soppa är ju oxå gott så här i vintermörkret, har ett busenkelt recept på köttfärssoppa som jag kan skicka ifall du vill ha det o den är absolut jätteenkel att tillaga!

• Hugos    mamma

du kan ju köpa pekas potatisgratäng & nå kallskuret till eller göra egna stekar i förväg & skära upp

• Lilu

Tacos funkar alltid

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • astalacasta

Om man bjuder många på hösten så tycker jag att soppa, gryta eller paj funkar bäst.

En god gryta är bra eftersom den både mättar och går att göra färdigt dagen innan eller på morgonen och sedan värmas upp. Då behöver man bara koka ris eller potatis när det börjar bli dags för middag, och slipper laga rubbet då.

En underbar köttgryta, och en riktig klassiker, är kreolskans gryta:
    favoritrecept.blogspot.com/2006/07/kreolskans-gryta.html
    Den är supergod, och de många roliga ingredienserna gör att den känns lite festlig.

Kycklinggryta med ris är ju toppen om ni gillar kyckling. Jag brukar göra en jättesmarrig grekisk kycklinggryta med matlagningsgrädde, soltorkade tomater, svarta oliver (och smulad fetaost på som tillbehör om man vill.

Här är några andra varianter på kycklinggryta som som goda ut bland dem jag snabbsökte fram:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=105576

evasrum.blogg.se/230207164505_ciccis_kycklinggryta.html

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554736

www.hemmetsjournal.se/hj/Recipe.aspx&RecipeID=4954

• annca

Tacos eller chili!
    Det är vad vi brukar lassa fram om det är många som ska äta!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Cornette

Pajer! Enkelt att masstillverka i förväg och sen bara värma på. 5-6 st borde ju räcka, kan ju fylla med olika saker

Jag har AD/HD men jag är lika mycket människa som du.
Svar på tråden mat till många, vad ska jag bjuda på då?