• yaz

Fontanellen buktar utåt, någon som vet varför?

Julia 5,5 månad har haft hög feber, runt 40 grader i ett par dagar.
    Sedan igår buktar fontanellen utåt, ser ut som en bula!
    Någon som vet vad det kan bero på?

På BVC vägde de endast henne och mätte huvudomfånget idag? men sa inget om vad det kan betyda, inte heller på SVU.
    Julia är rätt så pigg förövrigt men jag tycker det är lite skumt!!

Någon?

• Svar på tråden Fontanellen buktar utåt, någon som vet varför?
  • limpen

Hej!
    Om fontanellen buktar utåt så tycker jag att du bör ringa sjukvårdsupplysningen direkt. kanske du borde kolla upp det på akuten i kväll. Sa du nått om fontanellen på BVC i dag? Jag tycker att det låter skumt. Men det är ju positivt att hon är pigg. Men den ska ju inte bukta ut.
    Skriv och berätta hur det går.

• Linsen

Jag har för mig att fontanellen buktar utåt vid feber - kanske att det hänger kvar efter hennes feber?
    Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull och fråga om du är orolig.
    Jag tycker ju att BVC borde ha reagerat om det var något konstigt.

• Titti och mini

ja ring eller åk in, när lillen var nyfödd sa dom att just det var ett tecken på att åka in snabbt.

• yaz

Ringde SVU tidigare idag men de reagerade inte nämnvärt, tyckte bara att jag skulle visa upp det för BVC.

Tack för alla svar!!!

• Titti och mini

Vad skönt! Läste i nån tråd igår att det kan bero på att de dricker för lite (ammar för lite) o därför blir lite uttorkade - så kanske kan vara det pga febern

• Mysprinsessan

Min son hade liknande symtom vid hög feber!
    Jag ringde till barnakuten och de ville att vi direkt skulle åka dit för undersökning/kontroll. Det kan nämligen finnas risk för hjärnhinneinflammation om barnet har stor fontanell i samband med feber. Är det en bakteriell inflammation som inte behandlas, kan det vara risk för barnets liv...Vi fick därför stanna kvar en natt för undersökning och behandling. Men allt gick bra!

Tycker absolut du borde åka till akuten/hälsovården för provtagning för säkerhet skull!
    Kramar Helena

• Linsen

Titti och mini-> Det är när fontanellen är insjunken som det handlar om uttorkning.

• NinaB

Jag skulle kolla upp det om jag var du. Hoppas det går bra!

• yaz

Hej igen!
    I morse hade Julia 40 grader igen och fontanellen buktade utåt rätt mycket så vi åkte till barnakuten.

Det är en virusinfektion så allt är utom fara - skönt! Det kan bli så vid hög feber sade läkaren!

Tack alla!

• NinaB

Skönt att höra att det inte var några konstigheter!

• Themis

Mycket vätska=huden trycks utåt.

För lite vätska= fontanellen buktar inåt.

Att känna försiktigt över fontanellen är ett bra sätt att avgöra när bebis behöver extra vätska mellan målen, t ex vid feber.

Svar på tråden Fontanellen buktar utåt, någon som vet varför?