• Saucy

Det knakar i hennes axlar och höfter???? Ska det vara så eller?

Det knakar ganska mycket i min lilla 2månaders unge. När man håller henne i famnen känner jag hur det knixar i höfterna - och tar jag upp henne genom att greppa henne under armarna så knakar det som bak i skulderbladen.
    Även knäna låter ibland.

Vad kan det tänkas vara? Har _jag_ ställt till med något nu???
    Bör jag vara orolig?

Tacksam om någon kan svara.
    /S.

• Svar på tråden Det knakar i hennes axlar och höfter???? Ska det vara så eller?
  • 5 barn Waldenryd

Tycker att du ska ta kontakt med en läkare eller bvc. Det låter att det är så mycke det låter för att dret ska vara bra. Du kan ju även ringa till sjukvårdsupplysningen och fråga där de brukar ge bra råd.
    Hoppas det är inget.

• Saucy

det knakar alltså när jag för hennes ben från rakt-ner-läge till 90graders vinkel typ...ca varannan gån jag böjer.
    ...så ja - det är rätt ofta.

Sjukvårdsupplysningen ger jag inte många spänn för i övrigt...tycker bara de gett mig knas-råd som andra läkare bara höjer på ögonbryna åt...men jag ska ringa bvc imorgon då

Någon annan som har något förslag på vad det kan vara???

• Bebis

Småbarn har lite ledvätska i början. Jag kunde till om med hör Ludwigs leder knäppa när han låg i magen lite läskigt men absolut inte farligt.

• Jossan74

Jag tycker det låter helt normalt, min förstfödda knakade också en hel del när jag lyfte henne under armarna och BVC sa att det inte var någon fara. Jag tror som Bebis ovan, att det handlar om för lite ledvätska.

• Fluffisarna

Min Mejas axlar knakar oxå då o då när jag lyfter henne! Hoppas att det bara är lite ledvätska som växer till sig med tiden!!!

• Katharina

På läkarkontrollen frågade vi läkaren om just knakande leder och hon sa att barnets leder är inte skålade ännu och därför knakar det. Men hon sa att om höften knakar så bör man kolla det.

Svar på tråden Det knakar i hennes axlar och höfter???? Ska det vara så eller?