• AngeliQa

Hur ska jag få mitt skadestånd utbetalt?

Hej.
    För några år sedan var jag tillsammans med en kille som bla misshandlade mig.
    Det tog nått år innan rättegången var över. Vilket berodde på att han höll sig gömd.
    Iaf i rättegången dömde de honom till 3 månader och skadestånd.

Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att få dessa pengar.
    Jag fick en liten mini summa från brottsoffer myndigheten, men inte allt, då de tydligen bara delar ut för person skada osv.
    Iaf, en stort belopp var på skador han gjort på mina saker och lägenheten.
    Jag hade ingen hemförsökring vid tillfället då det skedde.
    Kronofogden ska betala ut dessa pengar till mig, men han saknar inkomst.
    Jag vet att han bor med sin flickvän, jobbar svart för hennes far och att han fått barn förra sommaren.
    Inget av detta hjälper ju tyvärr verkar det som.
    Vart kan jag vända mig för att få mitt skadestånd?
    Som det är nu kan jag ju aldrig släppa o gå vidare med denna händelse eftersom jag varje år måste skicka ett brev till kronofogden om att jag vill att de ska ha honom under bevakning.

• Svar på tråden Hur ska jag få mitt skadestånd utbetalt?
  • AngeliQa

Ja de gjorde senast i februari i år. Jag ringde senast i augusti i år då jag fick veta att han fått barn.
    Men de såg ingen inkomst eller några tillgångar på honom.

* Kärlek stavas Z I O N * | * guldfisken.webblogg.se *
  • Wickedblue

Känner igen situationen,har väntat 10 år på skadestånd.
    Dessvärre blir det ju så när det varken finns inkomst eller tillgångar.
    Brottsoffermyndigheten betalar i bästa fall en del av tilldömt belopp men i huvudsak måste man skicka in en förnyelse till KF varje år för att hålla ärendet öppet.
    Fortsätt att begära fullständig tillgångsundersökning varje år,har du tur kanske det finns skattepeghar eller dylikt att ta av.

• Anonym

Också varit i ett misshandelsförhållande.
    Jag fick ut det han blev dömd att betala till mig i skadestånd genom brottsoffermyndigheten, precis vartenda öre, (förutom räntan som jag står och väntar på att samla in från honom genom kronofogden vilket tar sin lilla tid.)

Var på rättegång i augusti förra året pengarna var inne på mitt konto i december, men jag hade lite "förtur" där hos brottsoffermyndigheten, för rättegången drog ut på sig för att han höll sig undan så hade haft "fallet" inne hos dom sen innan..

• Anonym

Så länge du förnyar din ansökan hos kronofogden hela tiden så kommer att han tvingas betala den dag han har pengar.

Eftersom du inte hade hemförsäkring så får du ju tyvärr inga pengar därifrån, försäkringsbolagen kan annars betala ut skadeståndet och sedan överta din rätt att hos kronofogden kräva pengar.

Brottsoffermyndigheten har du redan fått en summa av, de gör alltid en självständig bedömning så av dem kan få både mindre eller större summa än skadeståndet i domen.

Har han inga pengar så blir det nog tyvärr svårt att få ut pengarna just nu.

Svar på tråden Hur ska jag få mitt skadestånd utbetalt?