Familjeanknytning
Min pojkvän har fått 2 negativa svar från migration ang. uppehållstillstånd, han har inte ännu ansökt med familjeanknytning men vi ska det samt att vi har en dotter tillsammans.
Vad behöver man och hur gör man?
Min pojkvän har fått 2 negativa svar från migration ang. uppehållstillstånd, han har inte ännu ansökt med familjeanknytning men vi ska det samt att vi har en dotter tillsammans.
Vad behöver man och hur gör man?
Finns han redan i Sverige? Det normala är att man ansöker från sitt hemland och då brukar det finnas utförliga instruktioner på websidan för svenska ambassaden i landet.
Tills nyligen var det nästan helt omöjligt att ansöka om uppehållstillstånd för familjeanknytning när man redan befann sig i Sverige. Man var tvungen att resa tillbaka till hemlandet för att ansöka. Nu ger man en viss möjlighet till det om man har barn i Sverige eftersom man inte anser att barnet ska vara skilt från föräldern någon längre tid. Ring till upplysningen på Migrationsverket och fråga:
Upplysningen
Postadress:
601 70 Norrköping
Telefon:
Upplysningen
0771-19 44 00
Måndag?fredag kl 9?15.
Stängt första fredagen i varje månad.
jag o min man är gifta o har barn.
han var ändå tvungen o åka tillbaka för o söka.
vilket land kommer han ifrån?
Han är född i etiopien men har medborgarskap i eritrea.
Migrationsverket vill att han isåfall åker tillbaka till Etiopien.Han har dessutom inget pass.
Vart kommer din man ifrån?
Jordanien
Nedanstående finns på Migrationsverkets websida. Det verkar vara mycket relevant i det här fallet.
2007-10-02
Viss möjlighet för förälder att söka uppehållstillstånd i Sverige
Det är möjligt att söka uppehållstillstånd för en förälder som redan befinner sig i Sverige och riskerar att skiljas en längre tid från sitt barn.
Huvudregeln är att ett uppehållstillstånd ska sökas i hemlandet i ärenden där den sökande har anknytning till Sverige genom partner och gemensamt barn. Tillståndet ska vara beviljat och infört i passet före inresa.
Migrationsverkets generaldirektör har slagit fast att det är möjligt att under vissa villkor göra undantag i ärenden när den sökande redan befinner sig i Sverige.
Om den person som söker redan har ett beslut om utvisning, men vill åberopa anknytning till en person och de har ett gemensamt barn, är det reglerna om verkställighetshinder som ska tillämpas. Dessa regler kan användas för att ge uppehållstillstånd om någon ny omständighet tillkommit i ärendet. Till exempel kan det gälla om ett barn riskerar att skiljas från sin förälder på grund av anmärkningsvärt långa handläggningstider. Utifrån en dom av Migrationsöverdomstolen i ett anknytningsärende har Migrationsverket bedömt att det är lång tid för ett barn och en förälder att vara åtskilda mer än sex månader.
En lång handläggningstid kommer emellertid inte att spela samma roll i verkställighetsärendet för en förälder som t.ex har begått brott, vistats länge illegalt i Sverige eller har bristande identitetshandlingar. Sådana omständigheter vägs då in i bedömningen.
fru o mor.
Konstigt hur Migrationsverket jobbar.
Min man kommer också nämligen också från Jordanien och han behövde inte åka till Jordanien för att ansöka. Han fick som det heter undantag från skyldigheten att ansöka från hemlandet pga våran dotter inte skulle vara ifrån sin pappa så länge.
Om man har ett gemensamt barn kan det i vissa fall anses oskäligt att kräva att personen åker hem och söker. En förutsättning är dock att personen har ett giltigt hemlandspass, annars kan tillståndet ej beviljas.
Min man fick ändå åka ner o söka.
o det tar mer än 5-6 mån innan han är tillbaka...
Vilka är reglerna?
Makar, sambopar, registrerade partner
Du har rätt att få uppehållstillstånd om du är gift, ingått registrerat partnerskap eller är sambo med någon som bor i Sverige. Du kan dock få avslag på din ansökan till exempel om den grundar sig på oriktiga uppgifter, relationen är ett skenförhållande eller om ni inte tänker leva tillsammans.
Blivande makar, sambo, registrerad partner
Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig, ingå registrerat partnerskap eller bli sambo med någon som bor i Sverige. Du kan dock få avslag på din ansökan om den till exempel grundar sig på oriktiga uppgifter, relationen är ett skenförhållande eller den framstår som oseriös.
Bara pojkvän eller flickvän fungerar inte.
Har själv gift mig utomlands och gått igenom det här.
Men han måste ha pass.
Du ska använda blanketten Ansökan om UT, FP, RD och FF, nr 114021. Du ska ta med:
Om du är make/maka och registrerad partner ska du också ta med vigselbevis, äktenskapsbevis eller bevis för registrerat partnerskap. Om du har barn under 18 år ska du ta med ett födelsebevis för barnet plus ett skriftligt medgivande från vårdnadshavarna.
Observera att den ambassad eller konsulat där du lämnar in din ansökan kan kräva ytterligare handlingar. För mer information, kontakta den aktuella ambassaden eller konsulatet eller gå in på dess hemsida.