• Äldre 5 apr 20:13
    1693 visningar
    13 svar
    13
    1693

Får man vara hemma med sitt barn och ta ut a-kassa istället för FP?

Jag är mammaledig men ska jobba två veckor i maj. Pappan är arbetslös men på grund av strul med hans SGI vill vi inte att han ska ta ut FP under de två veckorna jag jobbar.
    Nu är frågan får han fortsätta stämpla trots att han är hemma med sonen?
    Jag har ringt två FK i två län och fått svaret - vi bryr oss inte hur ni löser det med FP när barnet är under ett år så det är okej. En sa uttryckligen att man får vara hemma med barnet och ta ut a-kassa istället för FP.
    Stämmer det?
    Eftersom vi redan har råkat ut för FKs stelbenta byråkrati och fått problem med min mans SGI är jag rädd för att råka illa ut igen.

• Svar på tråden Får man vara hemma med sitt barn och ta ut a-kassa istället för FP?
  • mirres­mamma
    Äldre 5 apr 20:20

Från fk sidan tror jag inte att det är några problem om barnet ar under ett år...MEN från a-kassan kan det vara värre eftersom man måste stå till arbetsmarknadens förfogande för att få ut a-kassa och det gör man ju inte om man e hemma med barn ....men jag vet inte säkert....lycka till!

• embra
    Äldre 5 apr 20:24

Nej, det får man inte. Men skulle a-kassan av någon anledning komma på er och fråga kan ni ju alltid säga att en farmor, mormor eller ngn annan är barnvakt så att din sambo står till arb.marknadens förfogande...

• MrsHaw­kins
    Äldre 5 apr 20:26

Nä, a-kassa innebär ju att man står i arbetsmarknadens förfogande o att man är beredd att börja jobba på en ggn.
    Men har ni någon som kan passa erat barn ifall pappan får ett jobb så är det ok. Men facket vill veta namn o telenummer på den som ska passa barnet.

• Äldre 5 apr 20:28

Som mirresmamma säger är det inte FK utan a-kassan som är de som har krav på att man ska vara arbetssökande.
    är han det på heltid så måste ni ha ordnad barnomsorg, antingen privat (vän, nära släkting eller liknande) eller kommunal (vilket man oftast inte kan få innan barnet fyllt ett) detta för att OM din man får ett jobb eller intervju eller liknande måste han kunna gå på dagen (det är ju det som krävs för att man ska få a-kassa.
    Min a-kassa har sagt att det de vill ha är ett namn på denna person samt telefonnummer.

• Äldre 5 apr 20:30

JA, men du måste ju aktivt söka jobb då, och delta i AF:s alla möten info-träffar eller aktiviteter. Du kan inte bara "byta ut försörjningsställe". Dessutom måste du ha barnomsorg ordnad för att få "stå till arbetsmarknadens förfogande". Det ska vara underskift på det, att du har dagisplats eller privat barnomsorg ordnad, vem/vilka personnummer adress o telefonnummer.
    Så det är helt upp till arbetsförmedlingen vad de har att erbjuda.

Sen kan det ju vara så att NI vet att det ändå inte finns några jobb där ni bor så att han omöjligt skulle få ett jobb under de två veckor det gäller, så då kan han ju vara hemma med barnet, fast då är det nog säkrast att inte berätta det på AF för då kan han bli avstängd. Ni får själva avgöra med era förhållanden osv om det är värt risken....

Det ska för din del inte spela någon roll om barnet är under ett år eller ej, du jobbar ju under tiden du ej tar ut FP, då sänks inte SGI:n. (antar att heltid)

• Äldre 5 apr 20:33

Men hur ska man då göra om man är arbetssökande men ammar fortfarande? Kan man säga det på en intervju: "Jag kan inte börja jobba före september eftersom jag planerar att amma under sommaren.

Jag kommer att börja söka jobb snart men räknar inte med att få något direkt då arbetsmarknaden är usel rent ut sagt. Men förhoppningsvis till hösten

Eftersom jag kommer att lägga en hel del tid på mitt arbetssökande och har ordnat med folk som ställer upp som barnvakt när jag behöver det vill jag ju inte ta FP för den tiden.
    Och a.kassan funkar ju så att det är antingen allt eller inget om jag söker heltidstjänster.

• Äldre 5 apr 22:10

Ni ska ha maximal otur om de ska kolla upp just de två veckorna! Jag skulle inte säga något. bara köra på...

• Äldre 6 apr 08:46

Tack för alla svar!
    Vi har en massa släktingar och vänner som kan ta lillen om det krisar så det ska nog lösa sig de två veckorna.

En annan undran dock...är det okej att ingen av oss tar ut FP kortare perioder som den här? Det måste väl vara som FK sa att de inte bryr sig när barnet är under ett år?

• Äldre 11 apr 22:21

Nä, du måste inte ta ut FP hela tiden. första året kan du laborera som du vill.
    E barnet fyllt ett år ska du vara "heltidare". Dvs ta ut FP 5 dagar/ v, eller om du jobbar vissa dagar: fylla ut rest. tid m FP så det blir "heltid". Helt enkelt att du har "försörjning" heltid. Det är tiden de tittar på. För om du inte kan räknas som heltidare längre räknar de om din ersättning på att du "jobbar" deltid = ersättningen blir lägre.

• Äldre 11 apr 22:45

en som jag känner tar inte ut en enda dag första året....endel har det bra

• Filips­mamma
    Äldre 11 apr 22:58

Du måste stå till arbetsmarknadensförfogande för att få A-kassa.

• AnnaLu­leå
    Äldre 12 apr 13:27

För a- kassan är det inte ok som flera har sagt. Men om nihar strul med hans SGI kanske han kan ta av garantidagarna? De har ju inget med SGI att ögra. Men det blir ju inte så mycket pengar. Annars kanske ni känner någon, släkting eller granne som kan tänka sig att ställa upp om mannen skulle få jobb och då kan han ju ta a- kassa eftersom barnomsorg för ev jobb redan är löst.

• Äldre 12 apr 16:28

Tack alla!
    Vi har löst det så att vi har moster och farfar redo att rycka in om det behövs.

Svar på tråden Får man vara hemma med sitt barn och ta ut a-kassa istället för FP?
Logga in
Bli medlem