• milla88

Innekatt i hur liten lgh??

Hur stor lägenhet bör man ha för att en innekatt ska trivas bra? Eller spelar det ingen roll?

Ja kommer förmodligen bo i en ganska liten etta men jag vill så gärna ha en katt.. Ska jag vänta tills jag flyttar till större eller går det bra?

Katten kommer inte vara ensam hela dagarna för jag pluggar hemma en hel del.

• Svar på tråden Innekatt i hur liten lgh??
  • Parvens syrra

vi bor i en etta iaf på 43 kvm, men känner en som bodde i student lägenhet med katt.. e nog inga problem

• Majsan70

En katt per rum brukar vara en god tumregel. Man kan bygga på höjden för katten om den vill röra sig mer.

• Pumpkin

Så länge man kan erbjuda katten en "spännande och omväxlande" miljö brukar det inte vara några problem. Som sagt, man kan bygga på höjden och på väggar för att katten ska kunna klättra omkring, spana och ha olika sovplatser

• Katja77

Katter behöver ha utrymme att få springa och leka även om de är inne. En kattunge går väl att ha i en etta men inte en vuxen katt. Jag bor på 73 kvadrat med mina två och de har gott om utrymme att jaga varandra på och många fönster att sitta i och spana. Mindre skulle jag aldrig bo. När jag flyttade från en trea på 76 kvadrat och hit var ett av mina "krav" att det skulle finnas lika mycket plats till katterna som de var vana vid. Det funkade jättebra och de trivs bättre här än i sitt gamla hem.

• Spegellandet

Så länge katten kan sysselsätta sig är det inga problem att bo smått med katt. 30 kvadrat funkar!

Kan vara en idé att ha något den kan klättra på, t.ex. en stege som går till en hylla den kan ligga och spana på. En laserpekare att busa med den med kan också vara bra om den behöver lite "av-spattningshjälp".

Det kan också vara en idé att skaffa en toalåda med "kupé" och en toa-dörrmatta, så slipper du toalukt och sand överallt. (Fast får missen för sig som mina att rivstarta ett kattfnatts-race från lådan hjälper nog inget...men de är så söta när de gör det )

• milla88
    Katja77 skrev 2007-10-24 18:23:14 följande:
    Katter behöver ha utrymme att få springa och leka även om de är inne. En kattunge går väl att ha i en etta men inte en vuxen katt. Jag bor på 73 kvadrat med mina två och de har gott om utrymme att jaga varandra på och många fönster att sitta i och spana. Mindre skulle jag aldrig bo. När jag flyttade från en trea på 76 kvadrat och hit var ett av mina "krav" att det skulle finnas lika mycket plats till katterna som de var vana vid. Det funkade jättebra och de trivs bättre här än i sitt gamla hem.
    Hur länge räknas katten som kattunge?
  • milla88
    Spegellandet skrev 2007-10-24 18:27:42 följande:
    Så länge katten kan sysselsätta sig är det inga problem att bo smått med katt. 30 kvadrat funkar!Kan vara en idé att ha något den kan klättra på, t.ex. en stege som går till en hylla den kan ligga och spana på. En laserpekare att busa med den med kan också vara bra om den behöver lite "av-spattningshjälp".Det kan också vara en idé att skaffa en toalåda med "kupé" och en toa-dörrmatta, så slipper du toalukt och sand överallt. (Fast får missen för sig som mina att rivstarta ett kattfnatts-race från lådan hjälper nog inget...men de är så söta när de gör det )
    vad är en laserpekare för något?
  • Zenobia

Ja hade 4 katter i en etta på 40 kvm. Det funkar det med. Sen beror det på vad för katt man har och deras temperament. 2 av dom ja hade var halvperser och är lugna oftast till sättet.

En laserpekare är som en penna man trycker på som utstrålar rött sken som ett mönser. Kissarna brukar älska det och vilja jaga det röda.

Svar på tråden Innekatt i hur liten lgh??