Vad är bra pris för ved?
Vad räknas som billigt för ved.
Helst torkad ved. Vi har massa "ved" men tyvärr inte torr ved så vi måste nog köpa i år.
Vad räknas som billigt för ved.
Helst torkad ved. Vi har massa "ved" men tyvärr inte torr ved så vi måste nog köpa i år.
Vet ej vad ett bra pris är, men ska ni köpa ved, och köper kubikvis, så se till att det är staplad ved det handlar om.
1 kubik staplad ved blir otroligt mycket mer än 1 kubik ostaplad ved!
-Såg ett avsnitt av plus för nåt år sedan om att man blir lurad att betala för så mycket luft när man köper ostaplad ved. man köper en kubik, men när man väl staplar det hemma så blir det inte alls lika mycket...
Jag har för mig att om det kostar under 400:-/kubik, löstpackat, så är det ganska bra pris. Sedan beror det på om det är viktigt att alla klabbar har samma längd, vilket träslag ni vill ha etc.
Björk är väl det som anses vara bäst, och det borde ni kunna få tag i för runt 400:-/kubik tror jag.
Här står det lite om det som sades i Plus (som Tigertofflan nämnde):
www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=303290&lid=is_search748812&lpos=1&queryArt748812=ved&sortOrder748812=0&doneSearch=true&sd=35494&from=siteSearch&pageArt748812=0
Rekommenderar också att ni köper i kubik, små säckar brukar bli väldans dyrt om man tänkt värma hela huset. Men har man det bara som mysgrej så funkar väl små säckar också.
Ett alternativ till ved är värmeloggs. Stapelbara och torra, och ger hög effekt på få antal (eftersom de är så torra).
Det beror på om ni ska köpa bara kluven ved i längder och kapa den själva.. eller om den ska vara både kapad och kluven..? Men för kluven i enmeters längder så skulle inte jag ge mer än 250:- kubikmetern..
Vi köper för 300 kr kubiken, kluven och kapad och givetvis torr....
Har kollat blocket men inte hittat nått.
De som du köpte av säljer inte mer då?
Dvs om det inte är för långt bort för oss.