• lina769

Den bästa sovställningen

Hej,

Jag undrar om någon vet vilken ställning som är bäst för barnet som jag sover i på nätterna- ryggen eller på sidan?

• Svar på tråden Den bästa sovställningen
  • norpan74

Har hört från min BM att vänstra sidan är bäst. Livmodern får mest syre då. Ryggen ska man försöka undvika att sova på under senare delen av graviditeten då livmodern kan trycka på kroppspulsåkern. Själv vänder jag mig alltid i sömnen och vaknar på rygg i alla fall..... Försöker sova på någon av sidorna.

• lina769

Om man skulle vakna på rygg, vilket jag ochså gjort ibland.....hur kan mitt barn ta skada av detta?

• Pandy

Det tar ingen skada av hur du ligger.. oroa dej inte.. ligg som det känns bekvämast. Jag ligger bäst på sidorna..Men jag låg på magen tills v.12 ungefär.. Sen gick det inte och mina barn i magen har inte tagit skada av det... Ofta vaknar jag på rygg.. Men det går inte att somna på rygg då jag får svårt att andas.

• Lykiska

Om du sover på rygg så är det du som tar skada av det, om det är i slutet av graviditeten när magen är så tung. Livmodern trycker då mot kroppspulsådern så att syretillförseln blir sämre. Du kan känna dig yr och illamående. Men det finns mammor som sover både på rygg och mage (hur man nu lyckas med det) hela graviditeten, och både de och barnen mår hur bra som helst. Man får helt enkelt känna efter vad som är bekvämt.

• Leidy

Kan inte sova alls hehe, mmm på sidorna får man ont om man ligger för länge och mage då svårt att andas och mage nej nej nej, och om man ligger på sidan så sparkar ena barnet och vände man till andra sidan sparkar den andra hehe så halvsittande hehe

Svar på tråden Den bästa sovställningen