• BF 2008 02 23

Obligatoriska föreläsningar på högskolan - kan man ta ledigt?

Jag är fett sur på min sambo. Han påstår att om han missar den här föreläsningen får han gå om hela kursen.

Ursäkta? Så om jag ligger och krystar så får han inte skippa den här grejen och komma till mig för att han får IG?

• Svar på tråden Obligatoriska föreläsningar på högskolan - kan man ta ledigt?
  • Wagram

Om ens fru/sambo/flickvan haller pa att foda barn tror jag inte att nagon kan tvinga en att ga pa en forelasning. Om han pratar med forelasaren ar jag saker pa att det inte kommer att vara nagot problem. Antingen anvander din sambo det som en undanflykt, eller sa har han inte fragat annu utan bara tar for givet att det ar sa.

• MayaS

På Umeå Universitet är det som så att vi måste meddela om vi inte kan komma och då även ange varför. Är det en godtagbar anledning så får vi ta igen det genom extra uppgifter. ex. skriftliga inlämningsuppgifter.

• ThisIsMe

Det ska alltid gå att ta igen missade obligatoriska moment. Antingen annordnas ett resttillfälle senare under terminen för de som missat, eller så får man göra något annat, tex en liten inlämningsuppgift.

• BF 2008 02 23

Bra!
    Det är inte det att han inte vill, såklart, men han säger att han MÅSTE, att han har inga alternativ. Det tror jag inte på. Så nu vet jag iaf. Ska be honom snacka med sin föreläsare och göra uppgifter eller nåt.

• conina

Jag vet vissa instutitioner som skriver obligatoriskt på föreläsningar för att de ska kunna använda teman som bara tagits upp i föreläsningarna på tentan utan att det blir problem. Som sagt så ska det finnas möjlighet till omtenta eller att göra om obligatoriska moment.

Fast nu utgick ju jag ifrån att han var universitetsstudent men det kanske inte är fallet?

• rosalin

vi har också alltid kunnat ta ledigt från obligatoriska föreläsningar och andra moment om vi haft ett giltigt själ. Sjuka kan ju alla bli och inte måste man gå om en kurs för det. Samma gäller ju om det är nått annat viktigt. En förlossning där man ska bli pappa är ju absolut giltigt själ att vara borta för. Men det är klart att han bör ju förvarna läraren innan.
    Vad läser han för nått? och var?

• FruSascha

Ja det är klart man kan ta ledigt, speciellt när kvinnan ligger och föder.

Det enda som kanske händer är att han får nån inlämningsuppgift att komplettera med.

Det är inte så att han är rädd för förlossningen och har detta som en undanflykt

Svar på tråden Obligatoriska föreläsningar på högskolan - kan man ta ledigt?