• Kary

Klädsel vid intervju två?!

Jag blev kallad till intervju nr 2 till ett jobb som jag verkligen skulle vilja ha (som jurist) och nu vet jag inte alls vad jag ska ha på mig! Jag har bara två kostymer, men en som ser ganska konstig ut så jag brukar mest bara ha den ena som verkligen ser bra ut. Nu ska jag som sagt på intervju nr 2, träffa samma HR-kvinna som var med på första och dessutom några nya människor. Och som arbetslös så drar jag mig lite för att lägga ut mycker perngar för att köpa en ny kostym. Tänk om det inte går vägen? Om jag får jobbet så kommer jag givetvis inhandla nya kläder, men det är ju som sagt inte säkert ännu. Vore det helt fel att komma i samma kostym? Kommer de att märka det? Kommer kvinnan att minnas vad jag hade på mig sist? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Klädsel vid intervju två?!
  • Abrakadabra

Jag tycker att du kan ha samma kostym som sist ? det är ju inget plagg man brukar ha dussinvis av precis. Ha en annan skjorta under.

• hallon82

kan du inte ha ett par stilrena svarta byxor och en fin top/blus ta något som känns stiligt någom som du skulle kunna ha på ett dop, en fin middag, på jobbet i allmänt hoppas att du får jobbet lycka till

• Plumsan

Det beror på lite grann hur hon är som person. Men jag tycker inte att du ska springa och köpa nya kläder om du själv inte tycker det är viktigt. Byt skjorta/blus och absolut accesoarer, tex skarf, smycket, skärp, ev väska. Det är sådant man lägger mest märke tillnär det gäller kläder!

Och glöm inte att vara dig själv!
    Stor lycka till!

• sojoag

Jag tror du kan ha samma kostym.
    Om de har intervjuat många så kommer de nog inte ihåg vad du hade på dig.
    Huvudsaken är ju att du är snygg!!(eller välklädd menar jag)

Lycka till och hoppas du får jobbet.

Ska själv på intervju idag och velar vad jag ska ha på mig. Inte kostym för det har jag inte. Men så är jag ekonom och inte jurist!!

• Kary

Jag har en mindre handväska jag ev kan ta, även om jag verkligen gillar den jag hade först. Jag kan ta ett par lågklackade skor, sist hade jag högre klack. Accessoarer har jag tycärr inte så många. Typ ett par pärlörhängen och ett enkelt guldhalsband och klocka.
    Men kanske det går med samma kostym. Och en annan vit skjorta ska jag ha men det syns nog inte. Vill bara att allt ska vara så perfekt som möjligt och jurister är ju lite sådana att de är ganska strikt klädda med kostym i svart eller grått i ur och skur.
    Brukar ni komma ihåg vad någon ni träffar för första gången har på sig nästa gång ni ses?

• Plumsan

Jag gör det, men inte på det viset att jag skulle dömma den personen om han/hon hade samma kläder på sig snart igen. Absolut inte!

Låna eller köp en färgglad skarf som du knyter fint (testa att knyta både löst och vira några varv runt halsen, så ser du vad som passa ditt ansikte/hals). Det passar perfekt till strikta kläder som svart kostym + vit skjorta.

• Ensar

Om jag vare som du så skulle jag satsa på nya kläder som tex ett par fina byxor ca 300-400: och en tröja ca 200-300:- det är inte alltid du får två chanser till intervju. Du kan hs snvändning av kläderna vid ett annat tillfällen. Lycka till :)

• Kary

Ska kolla lite efter en scarf. Bra idé!
    Nya kläder...ja...fina byxor kostar snarare runt 700 och kavaj 1200 i alla fall. Om man inte köper på H&M, och även om jag gillar dem i andra fall, så tycker jag inte att kostymerna därifrån sitter så snyggt. I alla fall inte på mig. Byxorna sitter alltid konstigt. Men jag ska gå på stan idag och kolla lite.

• Kary

Ja just det, glömde säga att jag inte riktigt vet om man kan komma i tröja till ett sådant här jobb, så det måste nog bli en kavaj till om man ska köpa nytt.

Svar på tråden Klädsel vid intervju två?!