• skrutta05

God brunsås

Någon som har nåt gott recept på brunsås?? Typ till fläskkotletter,köttbullar.... Brukar aldrig fånån såndär supergod smak på mina

• Svar på tråden God brunsås
  • AnTiMiFi

Knepet är ju att använda sig av skyn från köttet när man gör såsen, sen ska det va lite malen kryddpeppar i utöver svart/vitpeppar och en klick svartvinbärsgelè, buljongen är viktig. Jag köper mina buljonger på hälsokost den är utan glutamat.

• Kami74

Det vanliga är ju matfett, mjöl, mjölk, salt, peppar och soja. Vill man (som vi gjorde med grytan igår) kan man använda kalvfond istället för (eller tillsammans med) sojan. Det brukar bli gott hos oss iaf

• jessicolors

När jag gör kotletter brukar jag alltid låta dem sjuda det allra sista i vatten (gör dem i stekpanna). Det blir världens godaste sky att göra sås på.
    Om jag behöver lite extra smak brukar jag tillsätta 1/2 köttbuljongtärning, det blir jättegott.
    Annars till tex köttbullar som det är svårt att få någon bra sky på brukar jag göra en vanlig vit sås, tillsätta soya för färgen (typ guldsoya) och sedan 1 köttbuljongtärning för smaken.

• skrutta05

Tack för tipsen
    Jag brukar bara ha svartpeppar,salt o buljong i min sås kanske därför det inte blir den rätta smaken!

• annca

Jag gör aldrig regelrätt brunsås, för det tycker jag är rent ut sagt äckligt, men gärna en god gräddsås!

Tag upp köttet och håll det varmt.
    Häll i lite glögg, vin eller vatten i pannan, bara någon matsked, så att man fräser upp stekskyn.
    Så strö över lite redningsmjöl och vispa runt.
    Späd med matlagningsgrädde.
    Smaksätt med flytande köttfond,
    och
    om det är till köttbullar - lite lingonsylt eller vinbärsgelé
    om det är till kotletter - lite äppelmos
    om det är till nötkött - lite konjak och grönpeppar eller trattkantareller.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • lollsanT

Jag brukar använda skyn (om det blir någon annars tar man kalvfond och vatten), en liten skvätt vin (om man har hemma), grädde, salt, vitpeppar och dijonsenap! Ger en goc och fyllig smak av senapen.

• ankis1

jag tycker det är enkelt o gott att bara koka upp en creme fraiche o en eller ett par matskedar fond.

Svar på tråden God brunsås