• MajaLarsson

kan man frysa rotfrukter?

utan att smaken försvinner?

är ju så billigt med rotfrukter nu - kålrot, palsternacka, rotselleri å morot tex!
    vill köpa på mig för att ha i vinter men kan man tärna å frysa in?

kan man frysa in soppor med gott resultat?

• Svar på tråden kan man frysa rotfrukter?
  • annca

Tja, det finns ju frysta att köpa på påse...
    Man kanske behöver förkoka dem eller något för att det ska bli bra...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • MajaLarsson

jo, jag har sett dom på påse men det e ju billigare att köpa färska! iaf nu!
    kanske ska ta å prova helt enkelt, om det inte funkar så är det ju inte så värst många ören som går hädan!

• annca

Jo, det var det jag menade, att det måste ju gå på något sätt, eftersom det finns!

annca skrev 2007-10-25 10:21:01 följande:
    Tja, det finns ju frysta att köpa på påse... Man kanske behöver förkoka dem eller något för att det ska bli bra...
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • TrailerTrash

Det går att frysa..Man måste förvälla dom innan bara

Du är så fet att om du hoppar upp i luften, så riskerar du att fastna.
  • MajaLarsson

trailertrash: vet du varför man måste förvälla dom??
    sett i nån gammal kokbok att man måste göra på det viset men undrar lite varför?

• TrailerTrash

Ingen aning,tror det har att göra med smaken,hållbarheten eller nått.Min mamma har alltid förvällt

Sessan85 skrev 2007-10-25 10:41:53 följande:
    trailertrash: vet du varför man måste förvälla dom?? sett i nån gammal kokbok att man måste göra på det viset men undrar lite varför?
    Du är så fet att om du hoppar upp i luften, så riskerar du att fastna.
  • Reindeer

Jag tror att man förväller grönsakerna för att bli av med en del vätska så att grönsakerna inte får frysskador i frysen! Dom håller sig bättre då!

• Atamon

Sessan85 skrev 2007-10-25 10:41:53 följande:

trailertrash: vet du varför man måste förvälla dom?? sett i nån gammal kokbok att man måste göra på det viset men undrar lite varför?
    Man förväller grönsaker för att de ska behålla sin smak och färg.

Citerar från länken:

Varför förväller man grönsaker före djupfrysning?
    För de flesta grönsaker gäller, att de utan förvällning redan efter en kort tids lagring, ofrysta eller frysta, kan få en sämre smak och bli missfärgade. Blancheringen eller förvällningen förhindrar denna förändring och är alltså ett sätt att bibehålla kvaliteten. Vissa kryddgrönsaker som ex dill, persilja, finstrimlad purjolök fryses utan förvällning.

Hur kan djupfrysta grönsaker vara så gröna - är spenaten och ärtorna färgade?
    Nej - det finns inga färgämnen eller tillsatser i djupfrysta grönsaker. Att t ex ärtor är så gröna beror dels på den speciella sort av tunnskaliga ärtor som industrin använder sig av, dels på att man genom den korta blancheringen innan ärtorna fryses, förhindrar nedbrytningen av ärtans naturliga gröna färgämne.

www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/fragor_svar.html
Svar på tråden kan man frysa rotfrukter?