• LuMa

När börja mata fåglarna ute?

Samma dilemma varje år..
    När ska man börja ge mat åt fåglarna ute?
    Ser att det hoppar flera koltrastar på gräsmattan och pickar mask så dom har ju mat ännu men vi har dom senaste dagarna börjat ha massor av talgoxar som sitter och stirrar på oss utanför fönstren.

Ni som matar fåglarna, var bor ni och när börjar ni?

• Svar på tråden När börja mata fåglarna ute?
  • TheMilky

Du kan mata fåglar året runt, men börja lägg ut mat nu. Jag la ut för några veckor sen. Igår hittade jag dock en väldigt mätt och stinn mus i min fågelstuga. Han höll på att fastna i öppningen

• TheMilky

Bor i nedre Värmland jag. Mitt i skogen.

• LuMa
    TheMilky skrev 2007-10-25 13:46:32 följande:
    Du kan mata fåglar året runt, men börja lägg ut mat nu. Jag la ut för några veckor sen. Igår hittade jag dock en väldigt mätt och stinn mus i min fågelstuga. Han höll på att fastna i öppningen
    Hahaha!
    Smörgåsbord tänkte musen.
    Ja, jag tror jag börjar sätta ut såna där talgbollar nu och väntar med fröna lite till..
    Tack!
  • TheMilky
    LuMa skrev 2007-10-25 16:57:33 följande:
    Hahaha!Smörgåsbord tänkte musen. Ja, jag tror jag börjar sätta ut såna där talgbollar nu och väntar med fröna lite till..Tack!
    Ja, det är ju bättre än inget. Talgen är ju bra också eftersom den bygger upp lite fettreserver i fågeln. Även nötter funkar där.
  • Lotlas

Annars så har fåglarna mat ända tills snön faller (oftast i alla fall), men det är ju aldrig fel att börja mata dem tidigt!

• LuMa
    Lotlas skrev 2007-10-25 17:43:38 följande:
    Annars så har fåglarna mat ända tills snön faller (oftast i alla fall), men det är ju aldrig fel att börja mata dem tidigt!
    Ja, så har jag ju tänkt också men det är svårt sen när dom kommer och sitter på fönsterbrädan utanför och tittar in på en med huvudet på sned.
  • ischa

Jag har matat fåglarna en vecka nu. Har varit ordentligt kalla nätter här på höglandet och de har ätit som galningar.
    Tänkte göra mat själv. Har köpt en kruka som jag ska fylla med cocosfett och något mer. Någon som vet hur man gör?

• TheMilky
    ischa skrev 2007-10-26 21:48:52 följande:
    Jag har matat fåglarna en vecka nu. Har varit ordentligt kalla nätter här på höglandet och de har ätit som galningar.Tänkte göra mat själv. Har köpt en kruka som jag ska fylla med cocosfett och något mer. Någon som vet hur man gör?
    Ta en gren och trä genom hålet på krukan, så pippina har nånting att sitta på när de käkar. Ta häftmassa och täck hålet så inte fettet rinner ut. Ställ krukan i ett glas eller dyl så det kan stå upp och ner. Sen smälter du kokosfettet och blandar i vildfröblandning, nötter eller vad du vill.
  • Hallonröd
    LuMa skrev 2007-10-25 10:24:28 följande:
     men vi har dom senaste dagarna börjat ha massor av talgoxar som sitter och stirrar på oss utanför fönstren. Ni som matar fåglarna, var bor ni och när börjar ni?
    *Hahahaha*... Ser framför mig talgoxarna som stirrar uppfodrade och undrar när maten kommer...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • TheMilky

Angående att talgoxar ofta sitter på fönster har också med att göra att fönsterkitt är lite av deras favorit

• AnnaGBG

Åh, detta har jag undrat också. Men tänkte inte på FL:s förträfflighet när det gäller svar på det mesta!

Jag har två fina matare och är jättesugen på att fylla dem

• Hallonröd

Jag vill också mata fåglarna men bor i lägenhet med balkong...man får inte mata från/på balkongen väl?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • AnnaGBG
    Hallonröd skrev 2007-10-26 23:12:23 följande:
    Jag vill också mata fåglarna men bor i lägenhet med balkong...man får inte mata från/på balkongen väl?
    Nej, man får ju inte det. Har bott i lägenhet de senaste 12 åren, så därför har jag ingen koll. Men NUUUU kan jag!
  • ischa
    TheMilky skrev 2007-10-26 22:48:27 följande:
    Ta en gren och trä genom hålet på krukan, så pippina har nånting att sitta på när de käkar. Ta häftmassa och täck hålet så inte fettet rinner ut. Ställ krukan i ett glas eller dyl så det kan stå upp och ner. Sen smälter du kokosfettet och blandar i vildfröblandning, nötter eller vad du vill.
    Tack!!
  • ångermanländska

Jag bor i Ångermanland som min signatur säger och jag brukar mata dem september - maj. Talgoxarna här sitter inte bara på fönsterbrädan och tittar in när maten är slut utan de hackar uppfordrande på fönstret.

• ischa
    ångermanländska skrev 2007-10-29 11:53:07 följande:
    Jag bor i Ångermanland som min signatur säger och jag brukar mata dem september - maj. Talgoxarna här sitter inte bara på fönsterbrädan och tittar in när maten är slut utan de hackar uppfordrande på fönstret.
    Bortskämda lymmlar!
Svar på tråden När börja mata fåglarna ute?