• SuperSuf

Klåda i underlivet av Kåvepenin?

Hej!

Jag äter Kåvepenin för en tandinfektion och har gjort det i en vecka ungefär. Har de senaste dagarna börjat klia något fruktansvärt i underlivet på mig! Undrar om det är någon som vet om det finns något samband mellan Kåvepeninen och klådan, eller om jag behöver oroa mig för något annat?

Kram på er

• Svar på tråden Klåda i underlivet av Kåvepenin?
  • Bebis

Japp det e vanligt o få svamp när man äter pencillin... tyvärr....

• sessan

Japp det är att du är överkänslig mot kåvepenin du har nog troligtvis fått en svampinf. jag har lika! men jag får även utslag i ansiktet. köp salva mot svamp och om du får mycket besvär hör av dej till din läkare det finns annan penicillin att få. men det är vanligt att man får svamp av kåvepenin! men inget farligt alltså!!

• Bebis

Man behöver inte vara överkänslig. Svamp är en vanlig biverkning av pencillin eftersom det dödar även de bra bakterierna i underlivet.

• miss sara

jag fick detsamma för några veckor sen och det var inte skönt.. e du hemma på dagen så har inga trosor på dig och spring i ett mjukisbyxor så att underlivet det får luftas lite.... och likadant på natten inga trosor + slava från apoteket, det hjälpte mig fort....
    Hoppas att du blir snart av med klådan, vet hur jobbig den var att ha.... kram

• kaksmulan

Det går att köpa helt suveräna pevarylsuppar på apoteket som hjälper på en gång! Prova dem.

• SuperSuf

Oh, tack så mycket! Skönt att höra! Som tur är har jag bara tre dagar kvar med tabletterna så det ska nog vara över snart. Tack!

• Bebis

Svampinfektionen behöver inte försvinna bara för att du slutar äta pencillin... bara så du vet.

• SuperSuf

Hm, okej. Har aldrig haft någon förut så. Hehe!

• sessan

bebis, min läkare sa att man är överkänslig om man reagerar så på penicillin, men att det är vanligt...
    Men det du skriver låter ju mer sant, om man nu får misstro läkare *ler*
    Jag missuppfattade kanske vad läkaren sa...f`låt...
    Lycka till iaf!!
    Kram

• Alvi

Jag fick klåda när jag åt Kåvepenin, o det berodde, antar jag, på "svampöverväxt" (härligt ord) som det står om i biverkningsavsnittet...
    Medicinerade inte, o det försvann av sej själv när jag var färdig med ¨Kåvepeninet.

• SuperSuf

Okej, jag provar att avvakta och ser om det försvinner av sig självt, i annat fall får jag gå till doktorn. Skönt att det troligtvis inte är något annat i alla fall.

• kaksmulan

Till doktorn behöver du inte alls gå. Det räcker med det som finns på apoteket receptfritt! Jag har haft så där säkert hur många gånger som hellst (ända tills jag blev penicillinintollerant och inte kunde äta kåvempenin mer).

• SuperSuf

Hehe okej, tack så mycket. =)
    Svamp, smittar det?

• miss sara

smittar, så det e kondom som gäller!!!!

• SuperSuf

Hehe okej, då vet jag det oxå! Vem behöver läkarböcker och sjukhusrådgivning när Familjeliv finns!

• kaksmulan

Ja, fast det fastnar inte lika lätt på killar eftersom deras grej är liksom lite mer luftig än vår!!

• Nettis4

Äter själv pencellin sedan i fredags också pga. tandinfektion. Får alltid svamp innan avslutad kur. Brukar köpa pevaryl salva under tiden så jag inte kliar i hjäl mig under tiden och när penecillin kuren är över så kör jag en riktig kur då jag har ganska svårt att få bort min svamp när jag är gravid...
    De sägs också att filmjölk har en lugnande effekt och dämpar kliandet lite.

Lycka till.

• Auriel

Utslag i ansiktet kan man få om man är överkänslig, eller om man har en kombinerad infektion med både virus och bakterier. Kanske var så läkaren menade? Svampen relaterar jag direkt till antibiotikan som stör normalfloran i underlivet. Nästan alla sorters antibiotika kan ge dessa symtom.
    Ett tips är att börja behandla svampen redan nu med pevaryl canesten, lactal etc. så slipper du hinna få så stora besvär av svamp, för det är jobbigt när man hunnit få en ordentlig svampinfektion.

Svar på tråden Klåda i underlivet av Kåvepenin?