• Taffer

Drar dom fel skatt?

Igår fick jag min lönespecification för förra månadens arbete, för jobbet jag hade innan (hade det bara en månad). Jag jobbade då bara 3 timmar om dagen, vilket itne blir så mycket pengar.
    Igår fick jag då lönespecifikationen och tycker då att dom dragit väldigt lite i skatt. Jag får det till knappt 14%, vilket jag tycker är väldigt lite och borde vara fel.
    jag mailar min fd arbetsgivare om detta och får ett svar tillbaka som kan vara rimligt, dvs att det har med summan att göra och attd et är däför det dragits så lite och det står även något om att det handlade om ifall det var min huvudsysselsättning eller en bisyssla och eftersom det är min huvudsysselsättning så dras det då mindre, annars hade det dratts normal skatt.
    Kan det vara rimligt egentligen? Det låter itne helt osannolikt för mej, men jag vet inte.
    Har ingen som helst koll på detta, och jag vill inte behöva betaöla tillbaka en massa skatt sen.
    Till saken hör kanske att där jag jobbar nu, som är ett liknande jobb, har mina arbetskamrater som jobbat där längre nyss oxå fått sin lön, och dom betalar oxå ltie i skatt. Det är oxå en timmanställning som inte ger en större summa i lön.

• Svar på tråden Drar dom fel skatt?
  • Taffer

Kanske skulle legat under arbete, mend et handlar ju om ekonomi oxå.

• Mara Jade

Det är nog riktigt ändå. Jag fick oxå väldigt lite skatt dragen vid några tillfällen och kollade upp det med skatteverket. De sa att det beror på att grundavdraget räknas in och bekräftade att den lägre dragna skattesatsen var rätt.
    Ring skatteverket så får du klart besked.

• Taffer

Mara Jade: Ja jag tycker oxå det låter rimligt på något sätt, efetrsom mina nuvarande arbetskamratar har det likadant och dom borde ju itne göra fel på så många och på två olika ställen. Det skulel tydligen till och med vara så att dom drar lite extra, eftersom jag itne skickat in någon skattesedel med vilket skattetabell jag tillhört. Men det har jag gjort medvetet nu efetrsom dom från början sagt att dom skulel dra ltie emr om man itne gjort det. Så då borde det stämma ännu mer, om dom nu skulle dra lite mer.

• Änglamark

Undrar också, de har dragit ganska lite skatt för mig också. men jag ringde Skatteverket och de sa att de hade dragit rätt.

• Taffer

Änglamark: Ok. Då bör jag kanske itne oroa mej då efetrsom det verkar som att det kan vara så. Eftersom min fd arbetsgivare inte tyckte det var kostigt och kom med en bra förklaring, elelr vad man ska säga, så är det kanske så det är då man inte tjänar så mycket pengar. Har hört attd et kan vara så om man tjänar under 10000 i månaden elelr nått, att dom drar mindre skatt.

• Belana

Så här kollar du om det är rätt:

www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html

1. Välj länken Kommunala skattesatser 2007/2008. Där ser du hur många % kommunalskatt det är hos dig. Kom ihåg om det var 30, 31, 32, 33, 34% etc.

2. Gå tillbaka till länken överst.

3. Välj Skattetabeller för preliminär A-skattt inkomståret 2007.
    Välj länk Månadslön/tvåveckorslön eller vad du nu har.
    Välj tabell 30, 31 etc beroende på vad du fick fram under punkt 1. Nu är du framme i din skattetabell.

4. Läs tabellen så här:
    - Sök upp det antal kronor du har tjänat den här månanden.
    - Du är i kolumn 1, (huvudinkomst, det var därför de frågade om det). De andra kolumnerna är för pensionärer, sidoinkomster etc.
    I kolumn 1 ser du en summa skriven, det är den skatt i kronor som ska dras.

• Taffer

Belana: Ska se om jag hittar rätt. Jag vet i alal fall vilken skattetabell jag tillhör och dom hade dragit enligt en annan, ett högre numemr. Vet itne vad det är för skillnad Men ska kolla länken.

• Taffer

Hmm..fick inte rätt på det där...gick in på översta länken när jag gått in på kommunala skatter bla bla bla, men sen blev det fel

• Taffer

Ahh jag gjorde fel från början, nu blir det nog rätt

• Belana

Om de tagit ett högre nummer har du i alla fall inte betalat för lite skatt. Numret är ju de % du ska betala.

Prova igen, du utgår från den länken jag ka in, det är grundsidan som länkar vidare till all info.

• Belana

Om de tagit ett högre nummer har du i alla fall inte betalat för lite skatt. Numret är ju de % du ska betala.

Prova igen, du utgår från den länken jag ka in, det är grundsidan som länkar vidare till all info.

• Taffer

Det stämmde Tack så mycket för hjälpen. Då kan jag slappna av

• Taffer

Belana: Det hade dragist enligt skattetabellen 33, men det är itne 33% tydligen. Dom hade dragit ca 14%, men det är rätt summa som är dragen

• Belana

Nu kan jag inte låta bli, bortse från det här inlägget om du redan kan det.

33% (eller vilken tabell man nu är i) är den generella kommunala beskattningsnivån för en normalinkomsttagare i en kommun. Men eftersom vi har en progressiv skatteskala är det få som verkligen betalar just de procentern. Progressiv innebär att man försöker jämna ut inkomsterna, så att den som tjänar lite ska betala en liten andel av sin lön i skatt, och den som tjänar mycket ska betala stor andel av sin lön i skatt. Det är för att de som tjänar mindre ska få mer pengar att röra sig med.

Motsatsen är rak skatt eller platt skatt, som man har t ex i Estland och på Island. Där betalar alla lika många % i skatt (22% tror jag det är i Estland) oavsett om det tjänar 1000 kr eller 35 000 kr.

• Taffer

Belana: Eum, vet itne om jag fattade så mycket av det men självklart är ju 33% 33% oavsett Men att vara i skattetabell 33 och att betala 33% i skatt är tydligen inte samma sak. Elelr det är det du förklrarar, attd et ska vara samma sak men ändå inte? Haha, jag fattar itne allt det här
    Men vad jag förtsåt i alal fall så innebär inte skattetabell 33 att man ska betala 33% i skatt, så skrev även min fd arbetsgivare till mej och efetrsom jag betalar mindre i skat än det och det stämde ändå så är det nog så.
    Om jag nu har fel saker för mej, eller så, så förklara gärna mer Jag vill gärna lära mej

• Belana

Jag vet inte riktigt om jag kan förklara mer än så här.

Den som tjänar mindre än genomsnittet ska betala färre % i skatt och den som tjänar mer ska betala fler % i skatt. Tanken är att den som tjänar mindre inte ska beskattas lika hårt som den som tjänar mer. Som en slags Robin Hood-tanke, man tar mer skattepengar från de rikare och låter bli att ta från de som är fattigare. Man räknar med att den som tjänar mer kronor har råd att betala större andel i skatt, för de får ändå mer över i kronor räknat efter att skatten är betald.

För att ta till ett exempel ur tabell 33:
    Den som tjänar 7000 kr i månaden betalar 1190 kr i skatt i tabell 33, det är 16,6% i skatt.
    Den som tjänar 21 000 kr i månaden betalar 5655 kr i skatt i tabell 33, det är 26,9% i skatt.
    Den som tjänar 42 000 kr i månaden betalar 15 579 kr i skatt i tabell 33, det är 37,0% i skatt.

• Anonym (skattemas)

Alltså, anledningen till att man ibland betalar mindre skatt beror på att man bl.a. har rätt till ett grundavdrag (som är olika beroende på hur mycket man tjänar/år). Låt säga att en person tjänar 150 000 kr/år och då har ett grundavdrag på 25 000 kr (helt hypotetiskt). Då behöver man bara betala skatt på den inkomst som är över 25 000 kr, dvs på från 25 001 - 150 000. Den totala skatten blir ju då lägre än om man betalt på skatt from krona 1.
    Skattetabellerna fungerar då så att istället för att arbetsgivaren drar t.ex. 33 % varje månad och att den anställda sen får tillbaka en massa skatt året därpå så finns det kolummer för hur mycket skatt som ska dras på just din inkomst för att det ska gå jämnt upp.

Nu var detta väldigt förenklat, det finns en massa saker som påverkar skattetabellerna (t.ex. jobbskatteavdraget) och sen när deklarationen ska lämnas in så kan ju räntor, fastighetsskatt, avdrag för resor till jobbet osv göra att den inbetalda skatten inte räcker till alt. att man får tillbaka..

Hoppas min förklaring är lite förstålig iaf :)
    Belena har ju visserligen rätt i att de som tjänar mindre betalar en lägre marginalskatt men så länge du tjänar under 316 700 kr/år (gäller inkomstår 2006) så är din skatt (kommunalskatten) lika som för alla andra i din kommun. Därefter börjar man betala statlig skatt. Så rent procentuellt så ska du betala samma skatt om du tjänar 150 000 kr som om du betalar 300 000 kr men grundavdragen kan variera.

• Anonym (skattmas)

31600 gäller inkomstår 2007, skrev fel :)

• Taffer

Belana: Ok, då förstår jag.

Anonym (skattmas): Ok, ja då förstår jag nog. Men låst säga att jag jobbar kvar på detta jobbet nästa år några månader, sen får jag ett annat jobb där jag tjänar mer och då betalar mer skatt, kommer det då att påverka varandra? Eftersom då blir helt plötligt min årsinkomst större än om jag varit kvar på detta jobebt.
    Det jag fudnerar över är alltås att om jag måste ändra tills nästa år så jag itne åker på en stor skatteskuld bara för jag betalat midnre i skatt först, och sen fått en högre inkomst. Om du förstår hur jag menar

Svar på tråden Drar dom fel skatt?