• Baby on the way

Brownies ,recept??

med mycke choklad,kanske bitar i oxå.....

• Svar på tråden Brownies ,recept??
  • Miiiaaa

Jag har ett suveränt gott, med choklad både i brownisarna och med en vädligt god glasyr:

Botten
    150g smör (ej smält)
    3 dl socker
    4 st ägg
    2 ½ dl mjöl
    1 dl kakao
    ½ tsk bakpulver
    ½ tsk vaniljsocker
    75 g hackad mörk choklad med hög kakaohalt

Glasyr
    30 g smör
    ¾ dl farinsocker
    4-6 msk grädde
    1 dl kakao
    3 dl florsocker

?Vispa socker och smör poröst, tillsätt ett ägg i taget, blanda i torrvarorna och rör om till en jämn smet
    ?Tillsätt den hackade chokladen
    ?Bred ut smeten i en bakplåtspappersbeklädd långpanna i ca 20 min.
    ?Låt svalna på galler
    ?Värm smör, socker, grädde och kakao under omrörning, sikta ner florsocker i en skål och rör ner chokladröran tills det blir en fluffig smet, bred över kakan och ställ in i kylen tills glasyren stelnat. Skär i bitar

175 grader.

• omammao

Om du köper Icas mörk blockchoklad så finns det ett recept i förpackningen som jag brukar använda. ( Har tyvärr inte hemma just nu). Jag tror att det finns inte bitar i receptet och inte glasyr heller..

• Mamsingen

Deep pan brownie

9 bitar

 2 dl mjöl
     1 msk kakao, bra kvalité, helst Valrona
     ¼ tsk salt
     1 ?stick? osaltat smör
     ¾ tsk espressopulver
     1 ½ dl finhackad choklad, ?halvsöt?
     2 dl grovkornigt socker
     0,6 dl farinsocker
     3 stora ägg
     1 tsk vaniljextrakt
     2 dl chokladbitar (chips)

Redskap: slickepott (mjuk)
    kastrull
    20*20 cm form

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en 20*20 cm form. Lägg även smörat bakplåtspapper i botten av formen.
    2. Sikta mjöl, kakao och salt i en separat skål.
    3. Lägg smör och espressopulver i en kastrull och smält ihop under låg värme. Tillsätt chokladen och rör tills smeten är jämn, ca 2 minuter. Ta bort kastrullen från värmen, rör i allt socker tills välblandat.
    4. Tillsätt ägg och vanilj under fortsatt rörning tills smeten inte längre är grynig. Sikta ner mjölblandningen och vänd ner i smeten tills det precis är blandat. Rör ner ?chokladchipsen?.
    5. Häll smeten i formen. Släta till ytan med hjälp av stekspade. Grädda i ugnen tills den är lite ?fuktig? i mitten, 28-30 minuter. Se till att inte ha inne den för länge i ugnen. Låt svalna helt på ett galler. Skär i nio bitar.

Svar på tråden Brownies ,recept??