Brownies ,recept??
med mycke choklad,kanske bitar i oxå.....
med mycke choklad,kanske bitar i oxå.....
Jag har ett suveränt gott, med choklad både i brownisarna och med en vädligt god glasyr:
Botten
150g smör (ej smält)
3 dl socker
4 st ägg
2 ½ dl mjöl
1 dl kakao
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
75 g hackad mörk choklad med hög kakaohalt
Glasyr
30 g smör
¾ dl farinsocker
4-6 msk grädde
1 dl kakao
3 dl florsocker
?Vispa socker och smör poröst, tillsätt ett ägg i taget, blanda i torrvarorna och rör om till en jämn smet
?Tillsätt den hackade chokladen
?Bred ut smeten i en bakplåtspappersbeklädd långpanna i ca 20 min.
?Låt svalna på galler
?Värm smör, socker, grädde och kakao under omrörning, sikta ner florsocker i en skål och rör ner chokladröran tills det blir en fluffig smet, bred över kakan och ställ in i kylen tills glasyren stelnat. Skär i bitar
175 grader.
Om du köper Icas mörk blockchoklad så finns det ett recept i förpackningen som jag brukar använda. ( Har tyvärr inte hemma just nu). Jag tror att det finns inte bitar i receptet och inte glasyr heller..
Deep pan brownie
9 bitar
2 dl mjöl
1 msk kakao, bra kvalité, helst Valrona
¼ tsk salt
1 ?stick? osaltat smör
¾ tsk espressopulver
1 ½ dl finhackad choklad, ?halvsöt?
2 dl grovkornigt socker
0,6 dl farinsocker
3 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
2 dl chokladbitar (chips)
Redskap: slickepott (mjuk)
kastrull
20*20 cm form
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en 20*20 cm form. Lägg även smörat bakplåtspapper i botten av formen.
2. Sikta mjöl, kakao och salt i en separat skål.
3. Lägg smör och espressopulver i en kastrull och smält ihop under låg värme. Tillsätt chokladen och rör tills smeten är jämn, ca 2 minuter. Ta bort kastrullen från värmen, rör i allt socker tills välblandat.
4. Tillsätt ägg och vanilj under fortsatt rörning tills smeten inte längre är grynig. Sikta ner mjölblandningen och vänd ner i smeten tills det precis är blandat. Rör ner ?chokladchipsen?.
5. Häll smeten i formen. Släta till ytan med hjälp av stekspade. Grädda i ugnen tills den är lite ?fuktig? i mitten, 28-30 minuter. Se till att inte ha inne den för länge i ugnen. Låt svalna helt på ett galler. Skär i nio bitar.