• Barbablond

Hur gör ni för att skydda madrassen?

Vi inhandlade en ny säng just innan Liten kom för två månader sedan. Han sover med oss på nätterna och för det mesta går det bra, men ibland läcker han. Eftersom vi vill vara lite rädda om bäddmadrassen har vi inhandlat plastad frotté som vi lägger en handduk och ett påslakan på. Men det blir fortfarande FÖR VARMT! Hur gör ni? Jag skulle vara jättetacksam för tips!

• Svar på tråden Hur gör ni för att skydda madrassen?
  • teljeufo

Jag vet inte vad du menar med "för varmt", vi lägger plastad frote under lakanet i min dotters säng och även i våran nu för hon kommer ibland upp till oss tidigt på morgonen. Det funkar bra för oss...

• Barbablond

Där man ligger emot frottén blir det varmt, tycker jag. Jag är i och för sig lite "petig" med sovandet. Vill helst att det ska vara mörkt, tyst, svalt och slätt där jag ligger. Nu blir det varken svalt eller slätt...

Några tips?
  • Marlene

vi beställde från Ellos, Halens eller nått sånt ställe ett madrass skydd. Det är som en jätte tunn bäddmadrass men mycket tunnare så den ryms i en vanlig tvättmaskin. Det går säkert att lägga plastad frotté under den utan att det blir jätte svettigt.

• Marlene

Jag håller med det är inte kul alls att sova på plastad frotté

• Lilla K

Vi skyddar den inte mer än med lakan. Bäddmadrassen är så tunn och liten att den går att köra i tvättmaskinen.

• Upptagen

använder ingen plastad frotté, tvättar bäddmadrassen vid behov istället.

• CeNedra

Kanske inte bästa tipset, men jag och lilla Linus sov första tiden med en tunn fleesfilt under oss. När man ammade och det kanske kom lite kräks och så, så var det jätte enkelt att torka bort och det blev liksom ingen blöt kall fläck att ligga på tills man på morgen hade ork att bädda rent. Sedan var det bara att byta filten eller tvätta den titt som tätt.

• Barbablond

Tussilago:
    Vår bäddmadrass är 180x200 cm och ca 7 cm tjock, så det går tyvärr inte... Använder du en sån tunn madrass som Marlene pratar om?

• Marlene

vi har också en tjock bäddmadrass så den skulle aldrig rymas i tvättmaskinen

• Upptagen

näe, tösens madrass pratar jag om. Det går ju att lägga den i stora sängen också!

• Lilla K

Men himmel, jag läser en sak, tänker en annan. Gick visst inte in i huvudet att han sover med er!!! Tussilagos förslag tyckte jag var bra, att lägga lilla madrassen i er säng!

• Barbablond

Ja, det är ju inte så dumt... Att jag inte tänkt på det själv?? Ska prova det. Tack för tipsen!

• Mimer

Ett tips! Jag har heller ingen plastad frotte i vår säng utan jag har ett lakan som vanligt och sen har jag ett dubbelvikt lakan ytterliggare tvärs över där vi ligger jag o bäbisen...förstår nån hur jag menar nu?
    Då är det bara att byta det dubbelvikta då o då när det blir nersölat med mjölk, kräk eller kiss. Håller ju dock inte emot rejäla läckor ioförsig, men det behöver inte vi ännu...

• LenaMaria

Har för mig att det brukar vara avtagbart madrass överdrag på tjocka bäddmadrasser. Då är det ju lätt att ta av och tvätta.

• Anne Yone

Jag hatade också att sova på plastad frotté. Vi köpte ett madrasskydd på MIO (borde finnas på typ alla möbelaffärer) som är som en tunn bäddmadrass ungefär som man sätter ovanpå den tjocka bäddmadrassen och sen bara kan tvätta i maskin... Superbra!

• Norrlandsmorsan

Plastad frotte är suveränt ...i b.la barnvagnen och i sängen..

Det finns öven vanliga lakan med plats som man lägger i sängen
    sådana som de andvänder i vården ...eller till sängvätare

• Sani

Vi har skippat den plastade frotten. Lucas svettades så det rann oavsett mängd övriga lakan och filtar. Mycket bättre utan. Vi la den under bäddmadrassen i hans säng ett tag, men det har slutat läcka kiss efter vi började använda pampers active fit som passar honom som smäck.

• Tarren

Vi köpte ett slags plastlakan på IKEA, från deras barnavdelning. Det ser ut som och känns lite som papper. Känns knappt i sängen!

• Petrar

Använder också madrassskydd över bäddmadrassen, kanon och kan tvättas i 90 grader i maskin (knycklas lätt ihop till en boll), hatar plast i sängen......

• Nette

en fleecfilt under lakanet! fleec suger inte åt sig utan då sprids det på lakanet i stället.

Svar på tråden Hur gör ni för att skydda madrassen?