• LilJ

Ni som har kuggat på uppkörning, vad gjorde ni för fel?

Om några veckor har jag uppkörning, jag är så sjukt närvös redan och tänker på det hela tiden. Och nu är jag nyfiken på vad som gjorde att ni kuggade er på den, så jag kan tänka extra mycket på dom vanligaste felen.

jo, och så undrar jag hur många gånger ni kuggade till ni klarade de?!

• Svar på tråden Ni som har kuggat på uppkörning, vad gjorde ni för fel?
  • Majuni

Jag låg i fel fil när jag skulle svänga vänster i en rondell, sen så fick jag köra i en annan rondell och låg rätt men hamnade fel i rondellen... nästa gång klarade jag mig.
    Det du ska tänka på är farten, kolla i alla speglar, överdriv.. Hålla koll att h*n inte lurar dig att köra där man inte får köra.
    Lycka till!!!

• Axels och Annies mamma

Körde upp som privatist så han hittade på 3 fel för att kunna kugga mig första gången. Att jag hade legat för nära en lastbil innan jag körde om, att man ska köra på 5:an när man liggger i 50km/h för att spara miljön och att jag hade missat blinkers i en korsning där min fil bara svängde åt vänster men jag skulle ha blinkat iallafall.
    Klarade mig 2:a gången.

Lycka till!

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • O Hanna O

a för nervös och feg

2.a uppkörningengen körde jag mitt livs bästa körning!

• annca

Jag saktade inte in och tittade mig omkring tillräckligt när vi skulle korsa ett industrispår (som jag vet varit obrukat de senaste8-10 åren...)

Nästa fick jag godkännt fast jag var tvungen att börja om vid "backa runt gathörn", men det "Var bra att jag själv uppmärksammade att jag kom lite snett och började om på eget initiativ"!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • stiletto

Va? ska man ligga på femman när man kör på 50-väg? Har jag aldrig hört och tog ändå kortet förra sommaren.

• annca

5:an på 50-väg?!
    Det klarar inte *vår* motor, det kan jag säga. Den skulle hosta och spotta och självdö direkt. 4an är perfekt för allt mellan 40 och 80 med den bilen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lillstrumpa82

Klarade mig andra gången. Första gången motorbromsade jag för dåligt och när jag skulle byta fil så väntade jag lite och gick in bakom bilen i filen bredvid, men skulle enligt honom ha gasat på och gått in framför den andra bilen.
    Andra körningen gick perfekt, hade en toppentrevlig tjej från vägverket som kontrollant.

• Atamon

En stund in i första uppkörningen så missade jag lite i ett filbyte, jag förstod inte var uppkörningsgubben (minns inte vad det heter nu) ville att jag skulle åka, så jag blev osäker. I och med sa han att det var lika bra att åka tillbaka till ursprungsplatsen, eftersom "du är för osäker på att klara detta".. Så då toppade jag med att köra över en spärrlinje och köra för fort också - det var ju redan kört
    Fick stadens stora skräck som uppkörningsgubbe till andra uppkörningen några veckor senare.. tänkte direkt att nu är det kört när han presenterade sig, eftersom det dessutom var snöstorm den dagen. Men den uppkörningen gick galant och jag fick beröm för hur jag hade hanterat körningen trots väglaget.

• Axels och Annies mamma

annca och naveltutan: Fattar ni att jag var arg efter den uppkörningen
    Nu efteråt är det bara en komiskt historia som bevisar hur orättvisa vissa kontollanter är vid uppkörning.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Majuni

Axels mamma skrev 2007-10-25 13:18:20 följande:

Körde upp som privatist så han hittade på 3 fel för att kunna kugga mig första gången. Att jag hade legat för nära en lastbil innan jag körde om, att man ska köra på 5:an när man liggger i 50km/h för att spara miljön och att jag hade missat blinkers i en korsning där min fil bara svängde åt vänster men jag skulle ha blinkat iallafall.Klarade mig 2:a gången.Lycka till!
    Haha... jag var också privatist... men hur hade din uppkörningsgubbe tänkt när han kuggade dig?? Låg för nära när du skulle köra om? Vart skulle du ha varit fram tills du körde om då? Och 5:an när man kör 50, min bil måste man köra på 3:an i 50.. och vem blinkar när vägen svänger.... ingen.. haha... ja man måste le, vilken knäppis.. Tur att du klarade dig andra gången då!
  • Murloc

Jag prejade ner en mamma med barnvagn först, sen en pensionär med rullator.

• Rosi med MoW

Missade första uppkörningen för att jag körde för sakta på motorväg, låg kvar bakom en sölig lastbil... Har iofs aldrig kört så fegt och osäkert som då, jag va sjukt nervös!
    Andra gången gick det mkt bättre!

• Scraptroll

kuggade på min första uppkörning för några veckor sedan.
    jag var så fruktansvärt nervös att jag glömde lite saker och blev stressad.
    Hade till på köpet en pensionerad gubbe som jobbade extra 2 dagar i veckan för att de har så mycket prov nu.

1. körde förbi hastighetsskyltarna i för hög hastighet - när du kommer fram till skylten ska du redan vara nere i den rätta hastigheten

2. Skulle backa runt ett hörn och han påpekade att det var som om han hade körlektion med mig - när jag ska backa så blir allt bakvänt och jag vrider ratten åt fel håll
    + att han använde sig av ett hörn som inte används längre därför att trafiken där har blivit tätare, det kom två bilar medan jag skulle backa så jag fick börja om båda gångerna

3. råkade missa en högerregel på ett ställe där bara de ifrån våran stad skulle klara av eftersom vägskylten sitter så högt upp och gömd bakom kvistar på ett träd

4. vänstersväng på landsväg(90väg) - VV har nollvision och det innebär att om du ska svänga vänster på en väg där hastigheten är över 70km/h(?) och du har 2 bilar bakom dig(lr lastbil/buss) så får du inte svänga vänster utan att göra en tömning först och det missade jag totalt + att jag hade 1 mötande bil.

Min körskolelärare var jätte paff att jag misslyckades för han var bergsäker på att jag skulle klara av det.
    Har uppkörning igen om ca 2 veckor men då ska jag klara det.

• Eowyns mamma

Min man har kuggat två gånger nu och jag fattar inte vad han gjorde för fel andra gången, tror han blir för nervös.

Första gången fick han vänta länge på att svänga vänster i samhället på en ganska trafikerad väg då det kom mycket mötande trafik. När trafiken lättade började han köra, men då kom det en gubbe på väg över gatan som han hade missat, så det blev panikbromsning... den tabben gör han inte om...

Måste fråga en sak angående backning runt hörn... måste man titta över axeln, eller får man använda sig av speglarna istället, givetvis under förutsättning att man håller bra uppsikt i övrigt? Min man har jättesvårt för att backa runt hörn på "vanligt" sätt, men det går jättebra när han går efter speglarna istället...

• Wickedblue

kuggade första uppkörningen på att backa runt hörn,tydligen ska man vara max 0,5 m från kanten..

• QiTaS

Jag körde oxå upp som privatist och tyckte att min uppkörningslärare hittade på fel + att jag bor i Göteborgstrakterna och körde upp i en småstad. Så ha tyckte väl att "vem e hon att komma här å tro att de ska va så lätt bara för att de inte e Gbg"

Först så tyckte ha att jag inte accelererade (stavning?) tillräckligt fort när jag kom ut på en 70 väg. Sen kom jag för fort in i en cirkulationsplats (vilket jag inte alls gjorde), sen kom vi fram till ett övergångsställe där de kom en gammal gubbe och gick skitsakta, honom släppte jag förbi å sen körde vi vidare, uppkörningsgubben tyckte att den gamla gubben skulle ha hunnit upp på trottoaren innan jag körde vidare. (problemet här va att här i Gbg e trafiken lite snabbare än på vishan) tillsist hade jag för små marginaler när jag parkerade. Allt detta hände de 10 sista minuterna på uppkörningen, innan hade de gått hur bra som helst, han tog mig t om till sånna klasiska ställen där de flesta kuggar om man inte e vaksam. 

• Moparwoman

Jag kuggade mig för 17 år sedan då jag gjorde en vänster sväng och han tyckte att den mötande var för nära!

Min syster kuggade sig på lasbil me tungtsläp för att ingav ett nervöst intryck. Hon tuggade tuggumi och pratade med sig själv..
    Ni vet när man ska backa med tungt släp och lastbil så mumlade hon liksom.. "så tar vi ut här.. så håller jag mig nära härr.. så ska det nog.. osv"
    Hur F-N kan man få kugga över en sån sak. hennes lärare blev sket sne och hon fick en väldigt kort och gratis uppkörning nästa gång.

En kompis (tjej) kuggade sig när hon tog E-kort för att hon glömde öppna huven inför den där lilla kontrollbesiktingen.
    Killarna som körde upp före och efter henn gjorde den knappt.. flera av dem öppnade inte heller huven men det var bara hon som kuggades. En av killarna gjorde dessutom en fatalmiss under backningen men klarade sig ändå.

Jag har ett gemensamt namn för lärare av den där kaliber men blir väl anmäld om jag säger det!

Svar på tråden Ni som har kuggat på uppkörning, vad gjorde ni för fel?