• trollmammsis

är du med i a-kassa/ fack?

ja är ni med i a-kassa och fack eller bara nått av det??  jag e med i båda men det känns så onödigt...har fast jobb och JA jag vet att man kan bli av med det och just därför e jag med i a-kassan...men ändå.. nästan 1000 kr som går bort varje månad.... många på min arbetsplats e inte med ifacket heller....e uska så jobb finns väl säkert, dock inte fasta kanske... ja jag vet inte...känns som en stor utgift....sambon har ju lika han med.... lönehöjningar m.m. har man tydligen rätt till ändå..HUR gör ni och varför?

• Svar på tråden är du med i a-kassa/ fack?
  • Snossan

Jag är med, blir dyrare för mig att försäkra mitt hem utan fackets hemförsäkring. Bra och förmånliga barnförskringar också. 

• trollmammsis
    Snossan skrev 2007-10-25 14:26:17 följande:
    Jag är med, blir dyrare för mig att försäkra mitt hem utan fackets hemförsäkring. Bra och förmånliga barnförskringar också. 
    ja jsut det...det har ju jag också---- men e du med i båda??
  • Ellah

Ja, är med i akassa men ej i facket. Har varit med i facket förr och de har ej varit till någon hjälp alls - så aldrig mer!

Akassan är i och för sig skit den med nu för tiden, men den känns i alla fall påtvingad att vara med i.

• Moomin

Att inte vara med i a-kassan är så skabbigt och osolidarikskt. Jag hoppas att det blir obligatorisk a-kassa. I dag har det blivit så att de medelålders som tjänar mest men som sitter säkra på sina jobb skippar a-kassan och så  får de yngre utan lika höga löner men men lite osäkrare arbetsförhållanden betala för att försörja de arbetslösa. Något vi fakttiskt borde göra tillsammans.

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • FrökenFreja

Jag är med i både a-kassa och fack, men nu när jag går hem för mammaledighet (har inget jobb att komma tillbaka till) så tänker jag nog gå ur facket..

• lia76

Jag är med i fack och fackets akassa.
    Har försäkringar via mitt fack oxå
    Även mitt barn är försäkrat där igenom.

Går jag ur facket så försvinner även min och barnets försäkring. Och andra försäkringar med

Nu har min prinsessa fyllt 1 år (23/9)
  • trollmammsis
    Moomin skrev 2007-10-25 14:29:29 följande:
    Att inte vara med i a-kassan är så skabbigt och osolidarikskt. Jag hoppas att det blir obligatorisk a-kassa. I dag har det blivit så att de medelålders som tjänar mest men som sitter säkra på sina jobb skippar a-kassan och så  får de yngre utan lika höga löner men men lite osäkrare arbetsförhållanden betala för att försörja de arbetslösa. Något vi fakttiskt borde göra tillsammans.
    skabbigt??? ja själv e jag 24 år och absolut inte högavlönad.... JUST därför tyckar jag att det e en stor utgift för mig just nu när jag har ett fast jobb!
  • Moomin
    trollmammsis skrev 2007-10-25 14:31:23 följande:
    skabbigt??? ja själv e jag 24 år och absolut inte högavlönad.... JUST därför tyckar jag att det e en stor utgift för mig just nu när jag har ett fast jobb!
    Jag håller med dig. Fackavgiften är hög. Och jag har inte heller någon jättehög inkomst. Det jag menar är att om alla var med i a-kassan så skulle avgiften kunna sänkas. Som det är nu sitter såna som du och jag rätt illa till...
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Snossan
    trollmammsis skrev 2007-10-25 14:28:16 följande:
    ja jsut det...det har ju jag också---- men e du med i båda??

Båda

Nu är det ju olika från fack till fack men är två familjemedlemmar med isamma fack får man ju med tex drulleförsäkring gratis.

A-kassan är jag med i av samma anledning som moomin säger för jag vet att utan jobb kommer jag aldrig vara.

• Ellah

Håller ej heller med om att det är skabbigt, varför?

Min kille jobbar nu och betalar in på akassan, ska plugga sedan och han har ingen nytta alls av att vara med för han kommer ej få något i retur om det så kommer behövas ändå - tom akassan har sagt att "tja, det finns egentligen inte någon mening med hans medlemsskap" när han frågat. Varför ska han betala 3000 kr eller vad det är om året, när han nästa år ska börja plugga och inte kommer få någon hjälp från akassan de närmsta 5 åren? De får ju inte ersättning under loven längre.

• istid

Jag är med i båda och har varit det 11 år oavsett jag varit mammaledig eller sjukskriven.

Så vill jag bara påpeka att facket är inte bättre än vad medlemmarna gör det!!!

• trollmammsis

någon som enbart e med i facket??

• Carro1

Japp, är enbart med i facket, då jag e student
    Känns inte dom om jag har nåt för att betala a-kasseavgift som student.

• Mamman med två pojkar

Jag är bara med i A-kassan.

Jag älskar mina söner Leo och Ted
Svar på tråden är du med i a-kassa/ fack?