• NinaFina

Någon som har ett eget klädmärke?

Hej. Jag är så nyfiken på om det är någon på FL som har ett eget klädmärke, eller känner någon som har det. Vad jag klurar på är följande:

*Måste man vara utbildad designer, eller går det ändå om man har ett stort intresse för mode och hänger med bra ändå?

*Hur får man tag i en leverantör/någon som syr upp kollektionen?

Någon som vet?

Tack på förhand.

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Svar på tråden Någon som har ett eget klädmärke?
  • mammiz77

Vet att det är en del på Tradera som säljer kläder som dom själva har sytt och att dom har ett eget klädmärke.
    Verkar vara väldigt populärt där just nu.det är ju ett bra sätt att få ut sina kläder på.
    Har ju dock inga svar på dina frågor tyvärr.
    Låter ju spännande! Lycka till!

• NinaFina

Tack för svar och för lyckönskningar. Ja vi får väl se vad det blir av det hela, drömmar finns ju och en kollektion finns redan i huvudet...

• mammiz77

Då är det väl bara att köra på då..
    Du får väl googla lite. Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig.
    Man kan ju börja i liten skala och sen utöka vartefter.
    Är det barnkläder du tänker göra?

• mjuffpuff

måste man inte ta patent på sitt märke först? annars är det ju fritt fram för alla att sno det.. och ta patent på det ifall du lyckas bra... även en privatperson kan utnytja din kunskap då eftersom du inte har patent på kläderna =O?? o måste man inte ha företag för att sälja det?

jag vill med ha eget märke men det verkar skitsvårt så jag skiter nog i det =P

• NinaFina

mammiz77: Nej det är en kollektion för vuxna. Jo jag tänkte börja som en webbshop och se hur det artar sig, om det blir flipp eller flopp.

mjuffpuff: Man måste väl antagligen registrera sig någonstans för att få "ensamrätt" på märket... Måste kolla upp det. Jo företag måste man väl ha, annars får man väl inte sälja kommersiellt gissar jag.

• NinaFina

Knuffar upp lite i förhoppning att någon annan ser som vet något...

• HeavyD

Hej,

Du måste:

1. Registrera ett bolag - förslagsvis enskild firma om du är själv
    2. Registrera dig för moms och f-skatt alternativt fa-skatt om du är anställd samtidigt
    3. Skydda fimanamnet = varumärket. (Patent är för uppfinningar så det är själva varumärket du får skydda. Det är inte olagligt att kopiera modeller/designs men det är olagligt att använda någon annans varumärke för att marknadsföra egna produkter)
    4. Hitta en leverantör. Det största problemet. För att du ska kunna göra egna designs och få dem uppsydda krävs det att du kan beställa stora kvantiteter = kanske flera tusen ex av varje plagg. Om du har tur kan du få "modifiera" redan befintliga plagg och få dem uppsydda med en annan färg osv om du beställer 300-500 exemplar. Sedan kan du få fabrikerna att sätta din logo m.m. på det plagget om du betalar extra. Om du syr upp färre antal plagg kommer det att kosta därefter vilket naturligtvis påverkar priset för slutkunden. Vad är de beredda att betala? Vidare är det svårt att hitta bra kvalité på tyger, bra sömnad och vackra tyger för ett bra pris. Så det krävs några chansningar och mycket efterforskningar. Sök på google efter leverantörer/fabriker så kommer du att finna en hel del.
    5. Ordna med bokföringen - ska du göra den själv eller ska du anlita ngn?
    Sen kommer den "roliga delen" med att beställa varor, sätta upp webshopen och marknadsföra sig =)

Lycka till med dina planer!

• NinaFina

leyabeyer: Åh tack för ditt utförliga svar!! Ja det är väl just det där med att hitta någon som syr upp kollektionen som är den svåraste delen... Men jag får väl försöka leta. Var det så du hittade din leverantör? Genom google?

• HeavyD
    NinaFina skrev 2007-11-01 09:39:44 följande:
    leyabeyer: Åh tack för ditt utförliga svar!! Ja det är väl just det där med att hitta någon som syr upp kollektionen som är den svåraste delen... Men jag får väl försöka leta. Var det så du hittade din leverantör? Genom google?
    Ja genom att googla sig fram på diverse sidor =). fabriker i Kina är väldigt billiga men man ska se upp med vad de säger att de ska leverera och vad de faktiskt levererar...

Lycka till!
  • Minna07
    HeavyD skrev 2007-11-01 23:12:09 följande:
    Ja genom att googla sig fram på diverse sidor =). fabriker i Kina är väldigt billiga men man ska se upp med vad de säger att de ska leverera och vad de faktiskt levererar...Lycka till!
    Man tjänar inte på att beställa från Kina om det inte är frågan om väldigt stora leveranser. Typ H&M tjänar på det.
  • Minna07

NinaFina skrev 2007-11-01 09:39:44 följande:

Skräddare kanske? Annars kan det vara bra om man själv kan sy då man designar kläder. Annars kan man inte veta hur kläderna bör utformas och vilka material som behövs, vilket försvårar då man ritar dem.

Har en kusin som har tänkt sig bli modedesigner. Fast hon tänker sattsa stort, med catwalk och skit. Men hon säger själv det att det aldrig skulle funka om hon inte själv var så duktig so hon är på att sy. Hon sydde dockkläder på symaskin redan vid 3 års ålder.
  • NinaFina

leyabeyer: Tack för svar. OK, då ska jag hålla korpgluggarna öppna när jag tar kontakt med fabrikerna då.

Minna07: Tack för svar. Ja som tur är kan jag sy, inget proffs direkt, men jag sydde mycket i tonåren så jag borde nog kunna sy upp "grundkollektionen" själv så man ser hur det ser ut "på riktigt" innan man skickar iväg till fabriken.

• HeavyD
    Minna07 skrev 2007-11-02 02:23:46 följande:
    Man tjänar inte på att beställa från Kina om det inte är frågan om väldigt stora leveranser. Typ H&M tjänar på det.
    Jag har dock fått betydligt bättre pris om man beställer från Kina - även om man ska tänka på att till priset kommer tull 12% samt moms 25%.  Men som jag skrev i mitt första inlägg så krävs det ganska stora kvantiteter. Men inte så stora som H & M...

Låter man en skräddare sy upp kläder kan man få hjälp med delarna kring material osv. Dock får man tänka på att slutpriset till kund blir betydligt högre. Det beror på vad man har för affärsidé, och vad man vill rikta in sig på.
    NinaFina skrev 2007-11-02 13:32:22 följande:
    leyabeyer: Tack för svar. OK, då ska jag hålla korpgluggarna öppna när jag tar kontakt med fabrikerna då.Minna07: Tack för svar. Ja som tur är kan jag sy, inget proffs direkt, men jag sydde mycket i tonåren så jag borde nog kunna sy upp "grundkollektionen" själv så man ser hur det ser ut "på riktigt" innan man skickar iväg till fabriken.
    Jättebra idé att själv sy upp grundkollektionen innan de skickas iväg till fabriken!
  • NinaFina

leyabeyer: Tusen tack för dina råd! Hur mycket kan du själv styra när det kommer till material, färger och sådant om man har en leverantör i ett annat land?

• HeavyD
    NinaFina skrev 2007-11-02 18:37:03 följande:
    leyabeyer: Tusen tack för dina råd! Hur mycket kan du själv styra när det kommer till material, färger och sådant om man har en leverantör i ett annat land?
    Om du vill sy upp en helt ny modell så kan man hitta MOQ (minimum order quantity) från 300 st per storlek och färg. Det finns de fabriker som kräver betydligt fler än så också... Man kan beställa s.k. sample orders mot en särskild avgift som sedan brukar dras av om du lägger en riktig order. Då kan du även få hem tygprover mot en avgift. Du får då väljga bland de tyger fabriken har och det kan ibland vara svårt att hitta ngt där man verkligen gillar. Regeln är att ju mer du beställer desto billigare samt mer frihet i val av tyger.

Ju billigare priser en fabrik har desto lägre kvalitet är det också på material och mindre välsytt är varorna. Det säger sig självt iofs.

En väg till ett eget klädmärke är att beställa redan befintliga modeller och sälja för att senare kunna finansiera de egna kollektionerna. Att få varorna förpackade med egen logo är en försvinnande liten kostnad om man jämför med priset för varuinköpet. Däremot måste du ha riktigt snygga produktbilder och det har inte fabrikerna utan de måste du ordna själv med hjälp av modeller och fotograf.
  • NinaFina
    HeavyD skrev 2007-11-03 11:13:10 följande:
    En väg till ett eget klädmärke är att beställa redan befintliga modeller och sälja för att senare kunna finansiera de egna kollektionerna. Att få varorna förpackade med egen logo är en försvinnande liten kostnad om man jämför med priset för varuinköpet. Däremot måste du ha riktigt snygga produktbilder och det har inte fabrikerna utan de måste du ordna själv med hjälp av modeller och fotograf.
    Menar du befintliga modeller som fabrikerna redan har? Har alla det som ett slags "grundsortiment" eller? Behöver man inte beställa lika många av varje färg/stl som annars då?
  • HeavyD
    NinaFina skrev 2007-11-03 16:44:14 följande:
    Menar du befintliga modeller som fabrikerna redan har? Har alla det som ett slags "grundsortiment" eller? Behöver man inte beställa lika många av varje färg/stl som annars då?
    Ja precis...väljer man deras befintliga sortiment av plagg + färger så behöver man inte alls beställa samma kvantiteter. Du får iofs inte lika bra pris heller men ska du bygga en webbshop behövs ganska många produkter för att den inte ska verka "tom".
  • NinaFina

Gud vad mycket bra svar jag fått från dig! Är så enormt tacksam! Jag fortsätter att ställa någon fråga till om det är ok. En jättesimpel fråga: Vad heter leverantör på engelska? För jag antar att man måste söka på engelska för att hitta någon leverantör utomlands...

Vad kostar ett plagg att köpa in på ett ungefär? Jag menar är det 10 kr eller 100 kr? Jag förstår att det är så olika, men bara sådär mellan tummen och pekfingret, var ligger prisnivån?

Svar på tråden Någon som har ett eget klädmärke?