• Sea star

Hur känns sammandragningar?

Hejsan!

Jag har lite funderingar om det här med sammandragningar. Hur känns de egentligen? Det enda jag känt av som jag misstänt kunde varit något sådant är att magen dragit ihop sig och blivit som en hård boll några gånger. Jag har dock inte kännt någon smärta eller något obehag. Är de sammandragningar ändå?

Har hört några kompisar som slutat träna för att de får sommandragningar då och har då fått för mig att det gjort ont för dem. Måste sammandragningar göra ont?

Sea star, v. 27

• Svar på tråden Hur känns sammandragningar?
  • Ulrica80

Så känns sammandragninga....Magen (eller den biten som så långt livmordern vuxit) Blir hårde som en boll (d ska inte göra ont) och efter en stund så släpper det......och så blir det hårt.....och släpper...:D

• Linda08

Hej!
    Sammandragningar gör inte ont. Senare får man förvärkar som liknar sammandragningar. Magen blir hård då också men då känner man av det. De börjar kallas förvärkar när man känner dom.

• lill linda 82

Sammandragningar kan kännas olika. Endel kan spänna lite o vara obehagliga o andra kan göra lite ont. Magen blir hård som en boll. Det dina kompisar menade med att sluta träna kanske var för att dom fick sammandragningar ofta då dom tränade..? Kan ju vara ett tecken på att kroppen vill ta det lugnare, det blir stressigt för den.
    Men det där känner man ju om dom kommer ofta eller nån bara sådär då o då. Har man dock fler på raken som gör ont ska man kolla upp det.

• Sea star

Tack för alla svar!

Då har jag alltså haft sammandragningar fast jag inte riktigt fattat det.

Jag brukar inte känna så när jag tränar men ibland efter träningen kan jag ibland känna att magen "bollar till sig". Eftersom jag inte känner något obehag har jag inte brytt mig så mycket om det.

Sea star, v. 27

• karin2

Hej Seastar!
    Jag får sammandragningar (som gör lite ont) när jag springer, vilket irriterar mig oerhört Det går däremot bra när jag cyklar alt. vattenlöper, beror väl på att det inte blir några stötar då. Är lite osäker på om det är farligt eller inte att springa när jag får så kraftiga sammandragningar av det (är i vecka 21).

• cissy

Min läkare sa i alla fall att jag absolut inte skulle springa mer efter vecka 20. Å andra sidan töjer och drar det i nedre magen på mig redan efter en lite längre promenad, så kunde inte tänka mig att springa...

• Sea star

Hej igen!

karin2 - Låter inte så kul med springandet för din del. Tror inte heller att det är bra om du får ont av det. Jag försöker själv känna efter om kroppen säger till när jag tränar men hittills har jag inte fått ont någonstans så jag fortsätter som vanligt. Går på vattengympa, yoga, pump och spinning och alla de sakerna fungerar än så länge. Jag har dock också hört att löpning/att springa inte ska vara så bra eftersom det blir så "stötigt" för kroppen.

Sea star, v. 27

• snuttiz83

Ja brukar jämföra sammandragningarna med när man är dålig i magen å man inte får ut nått så får man så ont i magen ungefär samma känsla de går över på några sek men just då gör de ont.

• karin2

Cissy och Seastar:
    Det där med att inte springa efter vecka 20 har jag aldrig hört. Både min gynekolog och barnmorska (som själva tränar mycket) säger att det är helt OK att springa ända till vecka 40, om man tycker att det känns bra. Jag har flera klubbkompisar som har sprungit fram till förlossningen i stort sett, men de har inte känt det så obehagligt som jag gör. Frågan är vad som kan hända? Kan förlossningen sätta igång för tidigt, kan bebbe dö eller något annat hemskt. Det retar mig att jag får såna obehag av att springa Speciellt nu när våren analkas. Börjar bli lite trött på stålhästen och vattnet... Ibland tänker jag som så att jag kanske skall göra ett uppehåll i några veckor med löpningen för att sedan börja igen i ca vecka 28-30, för om bebbe skulle titta ut då så kan han ju klara sig i alla fall. Det är värre nu, dvs i vecka 21!

• Sea star

karin2 - Jag har bara hört att löpning bör undvikas i den sista tredjedelen av graviditeten då mer lågintensiv träning rekommenderas. Det kan vara svårt att hålla ner intensiteten på träningen, samt att det kan finnas en större risk att skada sig, i och med den ökade ledrörligheten. Annars tror jag det är fritt fram att springa så länge det känns bra. Problemet för dig är väl att det inte känns bra längre, eller hur? Vissa funkar det bra för (dina kompisar), men det verkar fungera mindre bra för dig just nu. Jag vet faktiskt vad som kan hända, men det låter ju konstigt att din bebbe skulle kunna ta skada, det handlar väl snarare om att din kropp inte gillar den typen av träning längre. Men visst är det trist när ens favoritträning inte går att utöva längre? I mitt fall fick jag lägga av med Box rätt tidigt och det tyckte jag verkligen inte var kul! Inte riktigt lika roligt med det jag tränar nu.

Sea star

• delovsson

Sammandragningar visar sig vara lite olika gång till gång för min del. Ibland blir magen riktigt hård och håller i sig någon minut och känns bara hårt. Oftast efter träning eller under en promenad. Ibland får jag samma känsla fast i samband med ligamentvärk/sträckningar. Någon gång kan det kännas hård och obekvämt men släpper snart. Sedan får jag sammandragningar i samband med orgasm vilket känns mycket konstigt och magen blir hård som en boll och man kan känna att bollen i magen bultar lite likt hjärtat fast det känns i hela magen.

• karin2

Hej Sea Star!
    Tack för dina synpunkter. Jag undrar var du har hört att man skall undvika löpning den sista tredjedelen av graviditeten? Jag tycker att man får skilja på löpning och joggning, eftersom skillnaden i intensitet är enorm. Joggning ÄR ju lågintensiv träning.
    Vad min kropp tycker, struntar jag fullkomligt i , huvudsaken är att bebbe inte tar skada. Jag förstår att du fick lägga av med Box tidigt, det är väl en del kickar och slag med där (har aldrig tränat det själv)?

• Sea star

Jag förstår att du vill fortsätta träna och hålla igång, jag är likadan, tränar fem gånger i veckan eller mer fortfarande. Skulle jag inte göra det skulle jag klättra på väggarna hemma och jag tycker också att jag blir psykiskt i obalans och mer trött när jag inte tränar. Min bm tycker också att det är jättebra att jag håller igång träningen, men om jag fick ont eller så skulle jag nog byta till en annan träningsform.

Sea star, v. 27

Svar på tråden Hur känns sammandragningar?