• AnnanAnna

mattips för gravida med mycket illamående!

Antar att det inte bara är jag som mår fasansfullt illa såhär i början av graviditeten.
    Jag tänkte därför kolla om det är någon som har tips på vad som kan gå att få i sig, för man måste ju ändå äta något.

För mig funkar nästan inget varmt, och allt som överhuvudtaget luktar något går bort.
    Så jag äter fil och müsli, mjölk och havrefras och dricker te. Kan få i mig frukt för det mesta så det är bra, och försöker dricka en del vatten (inte för mycket bara då mår jag grymt illa).

Är det någon som känner igen sig och som kommit på någon vanlig mat som funkat att få i sig?

• Svar på tråden mattips för gravida med mycket illamående!
  • Pink Muffin

Med min första åt jag rostat bröd och piggelin...

I´m just a mortal with potential of a superman - aka morsa...
  • Sweden

For mig funkade ris, cashew notter och banan i sma mangder men det ar ju olika for alla. Vissa dagar fick jag inte i mig nagot alls dock. Min doktor tipsade mig om att utesluta laktos ur dieten (vilket kan gora illamendet varre enligt henne)sa jag provade att dra ner pa alla mjolkprodukter och nu mar jag faktiskt lite battre, vet inte om det beror pa det dock men kanske vart att prova?

• Mollan

Den enda riktiga mat jag klarat av att äta och velat är av ngn konstig anledning räkmackor. Annars har det mest blivit nyponsoppa och rostbröd. Du kan dock trösta dig med att det inte är hela världen VAD du äter när du mår illa, utan det är bara bra om du kan få i dig något alls. Jag lider med dig!!! Been ther done that... (3 ggr)

• Zucchini

För mig fungerar vad som helst som är indränkt i sötsur sås. Det sura tar bort illamåendet. Citronvatten är också jättebra, då kan jag äta lite andra saker också. Testa! Det är säkert olika för alla, men det kan ju vara värt ett försök. Jag var rätt skeptisk först men nu kan jag leva ett normalt liv utan att spy hela tiden.

• Cocco

riskakor och smoothies levde jag på länge

• Papayia

Ät det du kan.
    Jag kunde bara äta mat som inte luktade något (först mest frukt). Matäcklet brukar ge med sig när illamåendet avtar. Som spooky säger så är ju nyponsoppa bra, ibland lättare att dricka näringen...

• PrickigBallong

denna veckan har vi inte lagat mat en ända gång. Sambon har jobbat mycket och jag har ingen lust att laga något. Är i v. 10 och känner mig sjuk. Illamående konstant. Så det vi ätit denna vecka är pizza, färdiglagade pannkakor (bara att värma), pommes (sambon stekte kött till sig, men det ville jag inte ha) och idag ska han ta med sig något hem. Jag orkar inte ställa mig och laga mat. Jag har ingen lust till någonting.

• Papayia

Jag lider med er!
    Vet hur det är...

• molly 81

Fick tipset när jag var inlagd att inte laga mat själv. UTan låta någon annan sköta det och vädra samtidigt... SÅ ofta satt jag och sambon och åt med vidöppen balkong;) Men jag fick i mig lite.. Annars är smörgåsrån oslagbart, likaså nyponsoppa. Nyponsoppan ger dig både vätska och lite socker, då får du inte blodsockerfall som ofta orsakar ett akut illamående! Ett annat tips är gurka och tomat, vet inte hur mycket gurka jag krängt, smakar inget men ger vätska!

Lycka till=) Och det kan gå över!

Svar på tråden mattips för gravida med mycket illamående!