• Svar på tråden Sytråden - Våran maskinpark
  • yrväder

Jag har

En pfaff hobby 1132, en vanlig symaskin som jag köpte på kampanjpris, tror det var 2800 kr eller därikring.
    Jättebra, har inte haft några problem med en, och den tuffar på genom ganska tjocka tyger också. Har bra utbud av sömmar, dock hade jag väl kanske nu i efterhand velat ha mer dekorativa sömmar.

En Bernina 800DL en overlockmaskin. Köpt för 4800 kr, det var 20% på demomaskinerna en kväll, så jag slog till. Helt nöjd med den, den saknar skräpkorg, sen pallar den inte riktigt hur många lager tyg som helst, då blir det hoppstygn, men det kanske är fel på förarens inställningar oxå Enkelt att byta mellan sömmarna, enkel att trä. Använder vanliga nålar, och man kan köra med vanlig sytråd utan problem.

• LA Woman

Jag har:

En Pfaff Hobbylock 776, av modell något äldre. Köpte den begagnad av en kompis för 1500 kr. Hon hade mest haft den som prydnad, så det är först nu den har blivit riktigt inkörd Fick ganska mycket tillbehör med på köpet  Den är hyfsat enkel att ställa in och byta pressarfötter mm på.

En HusqvarnaViking Emerald 183, som är alldeles splitter ny. Köpte den på kampanj nu i höst i min lokala Husqvarna butik för 5995 kr. Hitills är jag helnöjd!!! Den tar sig över tjocka tyger och är väldigt lätt att ställa in! *rekommenderas*

En Husqvarna 2000 från slutet av 60-talet som får stanna som kär gammal pensionär  Min allra första symaskin som jag köpte begagnad för ca 10 år för knappt 2000 kr. Det är en trofast och stabil maskin som startar i vått och torrt!

(¯`°?.¸ ♥ www.barnsligt.blogspot.com ♥ ¸.?°´¯)
  • LinSar

Jag har:
    HuskvarnaViking Lilly köpte den för ca 3 år sen för 7700kr.
    Kanon nöjd med den!Lätt att ställa in då jag trycker in tyg och söm så ställer den in sej själv .

Janome 744 overlock.Pris:5495kr. Men den har jag beställt och vet inte hur den är.Men jag hoppas såklart att den med är kanon bra.

• uniMog

Janome Easy Jeans
    Bra enkel maskin som klarar tjocka tyger utan problem. inga superflashiga sömmar men allt jag behöver! LITE trög i övertråden ibland men annars funkar den utmärkt

Janome 744D
    En jättebra overlock med 2-3-4 trådig overlock samt rullfåll (2-3 trådig). enkelt att trä, byta sömmar mm. Går som ett spjut men den får problem att skära om det är väldigt tjocka tyglager.

Köpte båda från England för ca 7500 inkl frakt och en massa tillbehör.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Gekko

JANOME EASY JEANS:
    Köpt i butik i Malmö för 4200 kr i 2005. Jättebra, stark maskin. Strular aldrig! Har liggande spole. Gör reklam för att den ska ha smal friarm och högt pressarfotlyft men jag vet inte riktigt om den är så mycket bättre än andra där. Är dock fantastiskt nöjd med min maskin!

HUSKYLOCK 910:
    Overlockmaskin med digital display. Jag lånar denna maskin på obestämd tid. 4-trådig. Känns bra, har dock aldrig testat någon annan maskin. De få gångerna den inte syr snyggt har jag trätt den fel eller glömt fälla ner pressarfoten. Displayen är bra på sitt sätt då man inte behöver ha något schema framme. Dock måste man ställa in manuellt ändå så om jag skulle köpa en sån maskin skulle jag nog strunta i displayen och ta modellen utan istället. Tror det skiljer sig 1000 kr i pris och det tycker inte jag att det är värt. Vet inte riktigt priset för denna maskin i butik.

JANOME COVERPRO:
    En renodlad täcksömsmaskin med fyra trådar. Syr kedjesöm (raksöm på ovansidan fast elastisk), tvillingsöm (3 eller 6 mm bred) och trippelsöm (tre parallella sömmar på ovansidan med 3 mm emellan). Tvillingsömmerna och trippelsömmen ser lite ut som en "Katvigsöm" på undersidan vilket gör att man kan använda även dessa sömmar som dekorstickningar.
    En jättekul maskin men jag är inte alltid helt kompis med den än. Man får trixa en del med trådspänning och differentialmatning men det kan ändå bli hoppstygn. Maskinen fäster inte sömmen själv så man får fästa för hand vilket kan kännas tjatigt. Om sömmen blir ful på ett ställe får man nästan sprätta upp allt och sy om sömmen. Kedjesömmen strular av någon anledning aldrig för mig.
    Jag är ändå väldigt glad för min maskin, håller på att lära mig den!
    Inköpt på bergaliden.com för kampanjpris 4200.

Jag är väldigt nöjd med att jag har separat overlock- och täcksömsmaskin!

• fenurila K o L t

Här finns idag 1 st Bernina Record 730 (gammal symaskin) men kanon bra

och 1 st Singer Ultralock Overlock maskin

Har sålt en Overlock maskin  Samt köpt en symaskin till min dotter (en Singer,batteridriven)

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Stratus
    Pfaff Select 1548, inköpt ny 2006. Helmekanisk med övermatning. Enkel maskin, inget krångel, men ändå ganska stort utbud av sömmar. Jättefiffig nålträdare. Kör genom allt utan att protestera. Kanonnöjd!

Pfaff Hobbylock 4764, unköpt ny 2006 för ca 4000. Enkel att trä och köra. Jag tror att det är ett lågprisalternativ från Pfaff som inte hör till ordinarie utbudet. (Pfaffgubben här i stan hade inte hört talas om den...) Är jättenöjd.

Elna, från 60-talet. Liten hopfällbar, min första. Framåt, bakåt, raksöm, sicksack. Den har gått många mil i min studentlya och jag har säkert sytt 15-20 balklänningar på den. Gick genom allt. Står numera i sommarstugan.

Gammal trampsymaskin. Inte ens strömavbrott ska kunna hejda mig.
  • fenurila K o L t

Ja där sa du något, här finns det också 2 st trampsymaskiner

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Bibabba

Husqvarna Viking Lisa. Datoriserad masin som påminner mkt om Lilly som LinSar har (de var med i samma katalog så jag jämförde) Köpt i Karlskrona våren 2001 för 7200:-
    Det är oerhört smidigt att trycka in typ av tyg o vad man vill sy för ytp av söm o sen visar en display vilken nål, pressarfot, trådspänning, pressarfotstryck man ska ha. Man kan självklart ändra sömval manuellt oxå.

Jag föreslår att denna tråd kan kompletteras med bild på syhörnan o maskinerna om nån har fint syrum att visa upp (Jag har inte det ännu, men söker inspiration) Minns inte vem det var som hade klädstång o "kläm-galjar" från IKEA, men den idén tänker jag sno rakt av, det blir kökshandtag skruvade undertill i hyllan (BESTÅ) som ska avskärma syhörna från TV hörna

Välkommen till min sy-blogg: happyhippo.squarespace.com/
  • lindalake

Jag har en Husqvarna Viking Interlude 445, inköptes ny -04 för 6000kr rabatterat pris (den har numera utgått verkar det som).
    Har sån sömnadsguide Happy Hippo har på sin Lisa. Väldigt bra för en nybörjare som jag. Har alla sömmar man behöver och fler därtill. Lätt att trä.

• Jalapeno

nu kommer jag än en gång avslöja att jag ännu inte börjat sy med min fina overlock, men va fasen

HUsqvarna Platinum 715, enklaste platinummodellen som kostade ca 6000 kr med mässrabatt från symässan förra året. Har sytt en hel del på den och är nöjd!

Huskylock 936 för 10800 spänn som står på mitt skrivbord. Ja, jag har öppnat kartongen  Mitt problem är enormt banalt. Vi har inte vhs hemma och jag kan inte kolla på den jädra instruktionsfilmen. jag ägnar mig mest åt att köpa massa trikåtyger .

Husqvarnan från 1972 som jag fick överta efter farmor står på landet och går som klocka.

• Aje08

Husqvarna 2000 från början på 60-talet. Tröskar på bra och det enda jag kan klaga på är att knapphålen inte är så bra. Om det inte var för att stygnlängdsratten är trasig (funkar dock om man håller fast medan man vrider!) och en reparation skulle kosta ca 1000 så skulle jag nog nöja mig med den ett tag till.

Men.... från och med lördag blir jag ägare till en Janome Décor Computer 3050 (elektronisk) och en Janome 744 My Lock 744D overlock. Får återkomma om dom senare när jag kört ett tag.

• Jempa L
    Meister 145: Enkel bas-symaskin (enligt säljaren tillverkad av Husqvarna.) som har alla nödvändiga sömmar man behöver. Synd dock att sick-sacken är i fasta bredder, går inte att justera manuellt. Sömvisaren har hoppat ur läge, maskinen fungerar men jag får "räkna manuellt" vilken söm jag ska använda. Fick den som födelsedagspresent av sambon för ca 7 år sedan. I nuläget använder jag dock min mammas gamla:

Husqvarna 2000, modell 6020: Nostalgi-maskin som man började "leka" med som barn. Tuffar och går igenom tjocka lager tyg utan större knorrande. Smal friarm, super på barnkläder, och stort arbetsbord gör att jag gillar maskinen skarpt! Stygnbredd justeras helt fritt. Roliga tillbehör och extrasömmar trots att maskinen är från 60-talet. Stor och bekvärm pedal.

Husqvarna Huskylock 910: Otroligt enkel maskin att hantera. Displayen gör att jag får rätt söminställningar på ett mycket enkelt sätt utan att behöva bläddra i instruktionsboken. Förlåtande maskin som gör bra sömmar även om jag har missat någon mindre detalj. Om maskinen ändå har "krånglat" så har det berott på mig.

Min syhörna! Rörig syhörna. (Klickbar.)
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Dora

Skulle någon vilja förklara för mig vad en overlockmaskin är? Skillnader mellan en sådan och en vanlig? Vad kostar en sådan ny och begagnad? Själv har jag en vanlig Husqvarna Prisma 940.
    Tack på förhand!

♥ Indra -03 & Tilde -07 ♥
  • uniMog
    Dora skrev 2007-11-09 06:58:09 följande:
    Skulle någon vilja förklara för mig vad en overlockmaskin är? Skillnader mellan en sådan och en vanlig? Vad kostar en sådan ny och begagnad? Själv har jag en vanlig Husqvarna Prisma 940.Tack på förhand!
    Titta i vilket köpt plagg som helst. I sidosömmen har du en söm som ser ut på ett speciellt sätt, det är den vanliga overlocksömmen. En overlockmaskin gör alltså den sömmen (klipper, "sicksackar" och raksöm på en gång) samt eventuellt rullfåll, som du tex brukar kunna se i kanterna på vissa dukar och näsdukar och nertill på tunikor/klänningar om de inte är fållade. Ser ut som att kanten är "rullad".

Vissa overlockar syr även "coverlock" som är den sömmen som tex köpta tröjor brukar vara fållad med. Dubbel raksöm på framsidan, "sicksack" på baksidan.'

..sen har de mer eller mindre finesser utöver det.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • hanname

Imorgon hämtar jag min splitter nya Janome Professional 1200D, en kombinations overlock och cover maskin. Är sååååååå glad!!!! Den har precis kommit till Sverige, återkommer med recension när jag har provkört den lite :D

Fick ett mässpris på symässarn, 8 500:-!!!!

I övrigt har jag en Janome Indigo 14 som har hängt med i flera år på endast en service (skäms). Men jag går en hel del på sykurs så jag använder typ nästan hälften av tiden de maskinerna.....

• Bibabba

Jag har sparat alla pengar för sy-beställningar till overlock + coverlock o när jag fyllde år förra veckan fick jag lite pengar. Nu har jag 3.500:-  Ska vänta till efter jul, sen blir det shopping

• mira

roligt happy hippo - det går bra för dig. kul att kunna unna sig nåt man vill ha.

• Linilur

Har varit tyst på tråden ett tag, men jag gör ett försök...
    Ska långtids-låna mammas pfaff overlock *tjoho!*, mot att jag skickar den på service. Någon som vet var jag kan göra det i närheten av Göteborg?

Svar på tråden Sytråden - Våran maskinpark