• jamis

Halsbränna och sköldkörtelrubbning?

Hej!

Jag har nu drabbats av halsbränna - big time - och undrar vilken sorts tabletter jag kan tugga för att lindra det. Jag köpte en kartong idag på apoteket men när jag läser bipacksedeln så står det att det kan påverka upptaget av medicin för sköldkörtelrubbning. Det lät ju inte alls bra...

Någon annan gravid med underfunktion i sköldkörteln och halsbränna? Vilken halsbrännelindrande medicin tar ni?

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Svar på tråden Halsbränna och sköldkörtelrubbning?
  • Fru Humla

japp jag hade jättejobbigt.
    köp losec eller de kallas väl för omeprazol.
    jag såg till att få det på recept så blev det lite billigare. min vc-läkare började surra om att han inte var säke rpå att dte var ok för gravida men losec är en kategori a å omeprazol är exakt samma så det är ok. kollade tillåmed med mvc-läkaren sen å hon fattad einte varför vc-läkaren ens hade nämnt det.
    den abolsut bästa medicinen mot halsbränna tycker jag

• jamis

Tack för tipset!

Är den ok även om man äter levaxin?

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Fru Humla

japp jag äter det å det var det enda som jag hittade som funkade för både levaxinet å graven

• jamis

Ok, va bra!

Den jag köpte heter Gavsicon. Så den funkar inte?

• Fru Humla

är inte alls säker men som jag har fattat det så är alla de där medlen inte bra för levaxinet. men dte beror ju på när du har mest besvär eftersom det ska gå visst många timmar emellan så kanske det funkar för dig. för mig vart dte så att det aldrig passade att ta levaxinet efetrsom jag ville dricka mjölk på morronen å det var ju på kvällen som jag behövde hjälp med HB mest så då kunde ja ju inte heller ta levaxinet. så det löste sg ju bäst med losec...dessutom så hjälper det hela dagen så man blir kvitt besvären helt å h¨llet istället för med tuggtabletter å sånt då det är som bäst när man just tagit dem.
    är du med?

• jamis

Jag hajjar

Jag tar levaxinet på morgonen, eller på natten när jag vaknar. Så då borde jag kunna knapra några tabletter nu på kvällen? Det påverkar inte hela dygnet?

Det är så bra att andra har lite mer erfarenhet

• Fru Humla

ja läs på fass.se. sök på levaxin så står det där hur många timmar före å efter det ska gå...har för mig att dte var ganska många timmar

• jamis

Hmm... tyckte inte att det stod nåt där, men jag går till apoteket imorgon och frågar.

• Fru Humla

Antacida: Aluminiumhydroxid interfererar med absorptionen av tyroxin. Medlen bör ges med några timmars mellanrum.

Kalcium: Vid samtidigt intag minskar kalciumkarbonat absorptionen av T4 med något minskade serumhalter som följd. Medlen bör ges med några timmars mellanrum.

Tvåvärt järn, perorala preparat: Vid samtidig administrering av järn och tyroxin hämmas absorptionen av tyroxin, vilket kan äventyra behandlingsresultatet. Medlen bör ges med 2 timmars mellanrum. In vitro bildar tyroxin och järn olösliga komplex.

*S* fattar du innebörden...jag fick inte ihop det när jag började med järntabletter oxå...eftersom man inte ska ta järntabletter i närheten av mjölk å te/kaffe så krockade det åt alla håll

Svar på tråden Halsbränna och sköldkörtelrubbning?