• ict

Farligt med sockerkaka?

Är det farligt att äta en sockerkaka i veckan? Olika många bitar varje dag..? Under förutsättning att man äter bra i övrigt. Inte snabbmat/fet/sockrig mat- övrigt godis och chips.

Ok...det kanske inte är "bra" direkt.

Någon som vet?

• Svar på tråden Farligt med sockerkaka?
  • jummie

mät upp fettet o sockret som en hel sockerkaka innehåller så slår jag vad om att en påse godis o en pizza på en lördag innehåller fasen så mkt mer. Så ät du din sockerkaka..

• BossOrange

?? Det är inte farligare än att äta en bulle i veckan.. inte så farligt alls alltså.

• AmandaPitkänen

vad menar du med farligt?

• pajas01

de e väl mer om de är nyttigt eller inte.. men varför ska de vara farligt att äta sockerkaka.. jag har då aldrig hört någon som har dött av det *ler*

• ict

Att det är onyttigt...att kroppen inte mår bra...

Det jag tänkte på är att det trots allt är 3 dl socker i...100 g smör...ca 1,5 dl grädde.

• jummie
    ict skrev 2007-10-25 20:38:50 följande:
    Att det är onyttigt...att kroppen inte mår bra...Det jag tänkte på är att det trots allt är 3 dl socker i...100 g smör...ca 1,5 dl grädde.
    Ja fördelat på en hel vecka..ställ det mot att äta en godispåse på helgen o kanske en pizza. Så är ju inte mängden fett o socker som du får i dig kioskvältande mkt direkt mot vad gemene man stoppar i sig.
  • pajas01

fast äter man godis varje vecka så e de nog lika mycke i det.. elelr tar ett wienerbröd till fikat lite då och då så kommer du upp i det också.. du märker ju om du börjar lägga på dig

tänderna mår ju aldrig bra av socker men ah.. men du kan väl göra den smalare.. du behöver ju itne grädde i..

• lugnåsbo

har du grädde i din sockerkaka.. går ju att göra på mjölk med..

är väl som sagt bara att räkna på hur mycket fett det är i annat du kan hoppa över i såfall...

BF 080412
  • ict

Grejen är att jag har haft en period på någon månad nu som det har blivit att jag tagit en, två bitar på kvällen...men...kanske kan "nojja" mig mindre...

• jummie
    ict skrev 2007-10-25 20:46:11 följande:
    Grejen är att jag har haft en period på någon månad nu som det har blivit att jag tagit en, två bitar på kvällen...men...kanske kan "nojja" mig mindre...
    Ähh du får nog leva lite farligare än så för att ha nåt att vara orolig för. Inte kommer du trilla av pinnen av några bitar sockerkaka
  • MaddeMamman

jag har alltid haft vatten..alldrig fett
    jag delar gärna med mig:
    3 ägg
    3 dl strösocker
    vispas ljus och fluffig

blanda:
    2 dl vetemjöl
    2tsk bakpulver
    2tsk vaniljsocker

1dl kokhett vatten rörs ner i ägg/socker
    blanda försiktigt i mjölblandning så klumpar försvinner
    häll i smord o bröad form 175grader ca 30-40 min mittersta delen av ugnen, öppna inte i onödan, då kan den bli döbakt

lugnåsbo skrev 2007-10-25 20:42:02 följande:
    har du grädde i din sockerkaka.. går ju att göra på mjölk med..är väl som sagt bara att räkna på hur mycket fett det är i annat du kan hoppa över i såfall...
  • No Saint

Vad skulle det vara farligt för?

• SvanFlikkan
    ict skrev 2007-10-25 20:38:50 följande:
    Att det är onyttigt...att kroppen inte mår bra...Det jag tänkte på är att det trots allt är 3 dl socker i...100 g smör...ca 1,5 dl grädde.
    oj jag har bara 2dl socker 50g smör och sedan mjölk.
    ta mjölk eller vatten istället.
  • lugnåsbo
    MaddeMamman skrev 2007-10-25 20:48:31 följande:
    jag har alltid haft vatten..alldrig fettjag delar gärna med mig:3 ägg 3 dl strösockervispas ljus och fluffigblanda:2 dl vetemjöl2tsk bakpulver2tsk vaniljsocker1dl kokhett vatten rörs ner i ägg/sockerblanda försiktigt i mjölblandning så klumpar försvinnerhäll i smord o bröad form 175grader ca 30-40 min mittersta delen av ugnen, öppna inte i onödan, då kan den bli döbakt
    brukar göra en sån ibland jag med men tycker inte alls den går att jämföra med en "vanlig" sockerkaka
    men bra om man ska ha nån smörfyllning emellan
    BF 080412
  • Mint

Allt som är onyttigt blir ju automatiskt inte "farligt". Det viktigaste är ju att man totalt sett äter bra mat och rör på sig, inte att varenda sak man äter är "nyttig".

Vad äter du i övrigt? Mycket panerat, friterat, fett, sockrat? Dricker du mycket läsk? I så fall kanske man bör tänka om för att "ha råd" med sockerkakan. Kan man dock hålla hela sitt "onyttighetsintag" till en sockerkaka per vecka (vilket ju inte blir många bitar per dag) så är det verkligen ingen fara.

• Nikhita

Sockerkaka är ju inte alls lika gott utan smör

Ja, de tär nog inte så bra att äta sötsaker varje dag,
    men om du rör på dig mycket så ska det nog inte vara någon fara.

Svar på tråden Farligt med sockerkaka?