• Anonym (trött)

Vad händer om man ljuger om vem fadern är?

Nu är det så att jag är gravid och jag har bestämt mig för att behålla. Dessvärre vill inte min pojkvän och pappan till barnet det alls. Han har i alla fall vant sig vid att jag inte kommer göra abort men nu har han istället börja prata om att han inte alls vill ha med det hela att göra. Självklart tycker jag at han själv ska få bestämma hur delaktig i han vill vara i barnet, vill han inte så slipper han. Problemet för mig är att han dessutom tycker att jag ska säga att pappan är någon okänd kille från krogen så att han slipper så som pappa till barnet (och slipper betala underhåll).

Jag vill verkligen inte ljuga och har inga planer på att göra det heller, däremot så skulle jag vilja veta hur det fungerar när man fastställer faderskapet och sådär. Vad händer om jag uppger att det är en okänd kille? Kommer jag bli utfrågad vad det var för kille och så vidare? Kan det bli problem med att få underhållsstödet från försäkringskassan? Och vad skulle hända om det framkommit att jag ljugit om det?
    Som sagt, jag har verkligen inga planer på att göra detta, jag vill bara veta hur det fungerar så jag kan berätta det för min pojkvän när han kommer med sådana här krav.

• Svar på tråden Vad händer om man ljuger om vem fadern är?
  • MariaE

varför ska du ljuga?? varför ska samhället få betala för ett barn som du vet vem pappan är?
    är inte pappan över 15 och vet att hatten på annars blir det bebisar, vill man inte ha bebisar så får man skydda sig??

• Anonym (rak ryggad)

som ovan, det blir fader okänd.

dock inte rättvist mot barnet (vad ja anser)

ja du kommer bli utfrågad av familjerätten. om när å vilka du haft sex med runt perioden du blev gravid. det är ingen lätt sak att ljuga för familjerätten för de utreder alla ärenden.
    kan änkas att de kan ta kontakt me ern närmaste med "för förhör" men det är ganska ovanligt.

det är allt ja vet

• Marvinna

Visst, han vill inte ha något med barnet att göra MEN ditt barn har rätt att ha ett namn på sin far tycker jag.

• junimagi

Ts har tydligt skrivit de sista raderna att hon inte har några planer på att göra det men att hon vill veta så att hon kan berätta för sin pojkvän när han frågar.

Tyvär vet jag inte vad som kommer att hända men min gissning är att du kommer att bli utfrågad och att de kommer att pressa dig ordentligt. Barn har enligt lag i Sverige rätt att veta vem deras far och mor är så de är inte mer än rätt tycker jag. Sedan håller jag absolut med ovanstående som sagt, han vet hur ett barn blir till så han får snällt ta konsekvenserna av sitt handlande.

• 7småtroll

Utredning lär det väl bli och samtal med soc om du inte vet vem som är pappan. Därför är det väl ändå bäst att säga som det är. Dessutom är det barnets rättighet att veta vem som är pappa till barnet.

Barnets pappa får så snällt ta sitt ansvar, vill man inte bli pappa så får man väl skydda sig.

• Anonym (trött)

Åh tacktack för svar.

Jag måste bara skriva igen att jag verkligen inte ha några planer på att ljuga men skönt att veta så jag kan förklara för pojkvännen när han tjatar om detta.

• Anonym

jag vet en som sagt fader okänd, har så än idag, men barnet vet vem pappan är...
    hon, tar inte ut nån underhåll.

• Anonym (förstår ej)

Två saker förstår jag inte:
    1. Att man tycker att det är ok att pappan inte vill ha någon kontakt med sitt eget barn, om han själv inte vill det.
    2. Att man blir gravid när pappan inte är intesserad av att bli far.

Två så fundamentala saker men ändå som bortblåsta när det gäller barna-tillverkande idag. Vart är vi påväg egentligen?

TS, jag hoppas trots allt att allt går bra för dig! Förstår att detta måste vara en jobbig situation för dig.

• Anonym (trött)
    MariaE skrev 2007-10-25 21:19:24 följande:
    varför ska du ljuga?? varför ska samhället få betala för ett barn som du vet vem pappan är?är inte pappan över 15 och vet att hatten på annars blir det bebisar, vill man inte ha bebisar så får man skydda sig??
    Han tycker att jag ska göra det så att han slipper bli påmind varje månad om att han har ett barn och för att hans ekonomi kommer bli så dålig. Ja, jag vet att det är sjukt dåliga argument och jag håller absolut inte med.

Pappan är 28 och ja, jag tycker att han borde kunna det här om blommor och bin vid det här laget...
Svar på tråden Vad händer om man ljuger om vem fadern är?