Vad händer om man ljuger om vem fadern är?
Nu är det så att jag är gravid och jag har bestämt mig för att behålla. Dessvärre vill inte min pojkvän och pappan till barnet det alls. Han har i alla fall vant sig vid att jag inte kommer göra abort men nu har han istället börja prata om att han inte alls vill ha med det hela att göra. Självklart tycker jag at han själv ska få bestämma hur delaktig i han vill vara i barnet, vill han inte så slipper han. Problemet för mig är att han dessutom tycker att jag ska säga att pappan är någon okänd kille från krogen så att han slipper så som pappa till barnet (och slipper betala underhåll).
Jag vill verkligen inte ljuga och har inga planer på att göra det heller, däremot så skulle jag vilja veta hur det fungerar när man fastställer faderskapet och sådär. Vad händer om jag uppger att det är en okänd kille? Kommer jag bli utfrågad vad det var för kille och så vidare? Kan det bli problem med att få underhållsstödet från försäkringskassan? Och vad skulle hända om det framkommit att jag ljugit om det?
Som sagt, jag har verkligen inga planer på att göra detta, jag vill bara veta hur det fungerar så jag kan berätta det för min pojkvän när han kommer med sådana här krav.