• Anonym (undrar)

Huntingtons

Är det någon som känner till sjukdommen huntingtons??

• Svar på tråden Huntingtons
  • Anonym (erfarenhet)

Jag har jobbat med patienter som har Huntington (dansarsjukan). Väääääldigt jobbig diagnos och tyvvär väldigt ärftlig.

• Anonym (undrar)

Tusan oxå!!

hur börjar sjukdommen?

• Anonym (undrar)

Tuvvär så är deet redan försent
    Jag läste någon stanns att det var 50% chans att man fick det om föräldern hade det.
    Vi ska åka på Måndag och testa oss. Men bara vi stora. Det verkade som att de inte testade barn.

• Jalapeno
    Anonym (undrar) skrev 2007-10-26 06:46:44 följande:
    Tuvvär så är deet redan försentJag läste någon stanns att det var 50% chans att man fick det om föräldern hade det.Vi ska åka på Måndag och testa oss. Men bara vi stora. Det verkade som att de inte testade barn.
    det är precis 50% chans. Nej, de testar inte mäniskor under 18 år för att man måste själv bestämma om man vill få reda på det eller inte. Jag håller alla tummar för er!!Det finns olika allvarliga former. Det behöver inte bli så fruktansvärt illa. Lycka till!
  • Anonym (undrar)

Tack snälla!

• CarlHerman

Lycka till TS! Jag träffar regelbundet personer med Huntingtons i olika stadier genom mitt jobb. Det är en fruktansvärd sjukdom, många hinner ju skaffa barn innan de får reda på att de har sjukdomen. Den kan ju mutera så man kan ju få den även om föräldrarna inte har genen.

Tyras föräldrar: Visste inte att det fanns olika former av sjukdomen, skiljer de sig mkt åt?

• Jalapeno
    CarlHerman skrev 2007-10-27 16:32:28 följande:
    Lycka till TS! Jag träffar regelbundet personer med Huntingtons i olika stadier genom mitt jobb. Det är en fruktansvärd sjukdom, många hinner ju skaffa barn innan de får reda på att de har sjukdomen. Den kan ju mutera så man kan ju få den även om föräldrarna inte har genen. Tyras föräldrar: Visste inte att det fanns olika former av sjukdomen, skiljer de sig mkt åt?
    former är kanske fel ord. Olika allvarlighetsgrad, snarare. Läs gärna i länken i mitt första inlägg
Svar på tråden Huntingtons