• Anonym

Ensam vårdnad om båda är överens.

jag och maken ska skilja oss och nu har vi Gemsam vårdand om sonen.

Men sonen kommer att bo hos mje på heltid och bara träffa pappa under dagtid
    vissa dagar i veckan. Vi är båda överens om jag skulle stå som ensam vårdnadshavare .

Måste man gå och stämma honom på vårdnaden om båda är överens om detta ?

det finns en ruta där man fyller i om man vill att någon ska EV kan Tingdrätten då neka Ev Lite konstiga frågor men det finns skäl till varför jag ska ha Ev

• Svar på tråden Ensam vårdnad om båda är överens.
  • Anonym

Okej tack

är det tingsrätten som beslutar det elller måste man gå till Famijeräten och fixa detta

• Anonym

Du bara skriver det på pappret och sedan skriver ni under båda två och så kollar soc upp om det föreligger ngt hinder för ensam vårdnad och gör det inte det så får du ett papper hem där det står att det är ok.Så gjorde jag o mitt ex och det funkade bra..Så länge man är överens så finns det ingen anledning att gå till rätten med det.

Du vet väl om att vårdnad inte har något med boendet att göra? Det är juridiskt menat..Boendet handlar om umgänge och det spelar ingen roll om man bor 90% hos ena föräldern..Man kan ha gemensam iallafall..

• Anonym

Jag funderar bara på varför ni bestämt att bara en av er ska ha vårdnaden? Det är ju precis som anonym här ovan skriver att det har ju inget med boendet att göra.

Om du får ensam vårdnad innebär det att du ensam bestämmer över barnet vilket jag personligen tycker är dumt om det är så att ni kommer bra överens. Om det händer något i skolan, om han blir sjuk osv så behöver dessa myndigheter och instanser inte kontakta pappan och i vissa fall kan de till och med neka honom att ta del om information kring barnet eftersom han inte är vårdnadshavare.

Jag tycker att ni ska ta kontakt med familjerätten i er kommun så ni får lite mer information kring vad det innebär att ha ensam och gemensam vårdnad. Detta för att ni inte ska ta något beslut som ni ångrar senare.

Lycka till

• Anonym

För det föreligger våld både mot mej och sonen och soc har bedömt att han inte klarar
    papparollen och får inte ha boende hos sej inte ens varann helg.

Det kan underlätta för mej när man ska söka pass och andra saker jag vet att han har rätt att träffa sin son men den biten sköter soc om.

• Anonym

Ok då förstår jag absolut hur ni tänker. Ville bara förklara så det inte blir något om det skulle varit så att ni båda två var väl fungerande föräldrar. Men om det är så att han går med på det så behöver ni inte gå till tingsrätten utan det kan ni bestämma tillsammans. Ta hjälp av familjerätten som kan dessa frågor om ni vill ha hjälp med att fylla i papper osv.

Är ju jättebra om ni är överens om detta utifrån både ditt bästa men framförallt för barnen. Som du säger så har han ju rätt att träffa barnet ändå men socialtjänsten kan hjälpa till så det blir under mer trygga förhållanden.

Lycka till med allt och hoppas att du och barnen får en lugnare framtid tillsammans.

• sandras sötisar

Jag har ensam vårdnad om min stora son.Vi båda kom överens om det och gick till famrätten för och skriva på papper.Sen var det klart.

Svar på tråden Ensam vårdnad om båda är överens.