Hej!
Jag opererade bort gallblåsan i onsdags. Var jätteorolig innan, dels för narkosen och dels för hur man skulle må efteråt (inte minst med tanke på att jag har en liten 6-månaders tjej att ta hand om).
Jag var preppad och klar för operation vid klockan 10, fick näringsdropp eftersom jag hade fastat rätt länge och ingen direkt kunde säga när det var dags för operationen. Timmarna gick, seeeeg väntan! (Tips: Ta med dig nåt att läsa, det gjorde inte jag och det var så långtråkigt!) Klockan ett ringde de från operation och sa att det var dags. Fick fyra panodil och en stesolid och kördes till op. Där var det dags för ny väntan. Sen kom då operationen igång. Blev omhändertagen av så otroligt kompetent personal att jag helt glömde bort att jag var orolig (kanske berodde på stesoliden??) och frågade en massa om vilka maskiner jag kopplades till och hur de skulle göra. Sen sövdes jag ner och jag kan säga att man bara somnar pang bom. Man ligger och pratar ena sekunden och nästa sover man som en stock. Väldigt skönt. Det bästa av allt!! Vaknade upp vid 15.30-tiden och var så väck att jag knappt visste vad jag hette. Läkaren kom och pratade om operationen och allt hade gått helt enligt planerna. 4 titthål och 30 stenar blev det. Hade lite molvärk i magen, ont i hålen och JÄTTEONT i höger axel. Tydligen är det diafragman som blir retad av gas som magen blåses upp med samt galla som sipprar, men hjärnan tolkar smärtimpulserna fel och det är i axeln man får ont. Mycket märkligt, men mycket smärtsamt. Igår var det mest axeln som gjorde ont, idag känner jag mig nästan som vanligt.
Det KAN bli en öppen operation också, dvs att gallan tas ut genom ett snitt i bukväggen. Detta händer i 10 % av fallen och beror oftast på att det finns sammaväxningar mellan gallan och levern, om de nu berättade sanningen för mig..
Efter titthål får man oftast åka hem dagen efter (jag fick det) men efter en öppen operation får man stanna 3-4 dagar.
Oroa dig inte för operationen! Det är så otroligt skönt att ha det gjort! Narkosen var verkligen toppen! Du kommer att övervakas konstant av jätteduktig personal.
Lycka till!!