• fleisch

Operera bort gallblåsan!

Idag var jag på en undersökning, då visade det sig att jag hade ett flertal stora ( bummlingar som läkaren så fint kallade dem  ) gallstenar. Nu ska jag troligtvis operera bort gallblåsan!
    Jag är så mesig, detta är ju ingen stor operation, men jag HATAR att bli sövd, är livrädd och jag hatar att ha ont. ( ett under att jag överlevde min dotters förlossning )

Är det någon som har opererat bort sin galla som vill dela med sig om hur det var, med smärta och så efteråt?

BUHUUUUUUUUUUU.

Daddies makin' monsters!
  • Svar på tråden Operera bort gallblåsan!
  • Noali

Hej!
    Jag opererade bort gallblåsan i onsdags. Var jätteorolig innan, dels för narkosen och dels för hur man skulle må efteråt (inte minst med tanke på att jag har en liten 6-månaders tjej att ta hand om).

Jag var preppad och klar för operation vid klockan 10, fick näringsdropp eftersom jag hade fastat rätt länge och ingen direkt kunde säga när det var dags för operationen. Timmarna gick, seeeeg väntan! (Tips: Ta med dig nåt att läsa, det gjorde inte jag och det var så långtråkigt!) Klockan ett ringde de från operation och sa att det var dags. Fick fyra panodil och en stesolid och kördes till op. Där var det dags för ny väntan. Sen kom då operationen igång. Blev omhändertagen av så otroligt kompetent personal att jag helt glömde bort att jag var orolig (kanske berodde på stesoliden??) och frågade en massa om vilka maskiner jag kopplades till och hur de skulle göra. Sen sövdes jag ner och jag kan säga att man bara somnar pang bom. Man ligger och pratar ena sekunden och nästa sover man som en stock. Väldigt skönt. Det bästa av allt!! Vaknade upp vid 15.30-tiden och var så väck att jag knappt visste vad jag hette. Läkaren kom och pratade om operationen och allt hade gått helt enligt planerna. 4 titthål och 30 stenar blev det. Hade lite molvärk i magen, ont i hålen och JÄTTEONT i höger axel. Tydligen är det diafragman som blir retad av gas som magen blåses upp med samt galla som sipprar, men hjärnan tolkar smärtimpulserna fel och det är i axeln man får ont. Mycket märkligt, men mycket smärtsamt. Igår var det mest axeln som gjorde ont, idag känner jag mig nästan som vanligt.

Det KAN bli en öppen operation också, dvs att gallan tas ut genom ett snitt i bukväggen. Detta händer i 10 % av fallen och beror oftast på att det finns sammaväxningar mellan gallan och levern, om de nu berättade sanningen för mig.. Efter titthål får man oftast åka hem dagen efter (jag fick det) men efter en öppen operation får man stanna 3-4 dagar.

Oroa dig inte för operationen! Det är så otroligt skönt att ha det gjort! Narkosen var verkligen toppen! Du kommer att övervakas konstant av jätteduktig personal.

Lycka till!!

• mary k

hej
    har arbetat på operationen å sett många gallstens op.
    där finns absolut inget att vara orlig för.
    å e man helt frisk annars så finns där inget att oroa sig för inför narkosen.

dessa op går fort,både läkare,op ssk,usk,narkos läkaren å anestesi sköterskan har super koll på dig under hela operationen.

• Jewell

Jag tog bort min gallblåsa för 4 år sen genom titthållsoperation och blev opererad kl.9 på morgonen och fick åka hme redan kl.17 på kvällen då jag mådde hur bra som helst.
    GAllblåsan drog dom ut genom ett litet snitt under naveln.
    Förutom smärtan i axeln känner man inte så mycket.
    Man får starka smärtmediciner att ta så man känner knappt något av själva operationen.

Att ta bort gallblåsan är nog ett av dom bästa som hänt mig.

MAn får alltid lugnande före en operations å du kan känna dig lugn redan nu och vet att detta är inte så hemslkt som det låter och dom som opererar dig har gjort detta hur många gånger som helst.

Vill du veta mer så fråga bara jag svarar gärna.

• fleisch

Men vad konstigt att man får ont i axeln?
    Usch, jag är så himla mesig alltså, egentligen borde jag vara glad att det går att göra något åt det.

Tack så mycket för era svar!

Kram!

Daddies makin' monsters!
  • Noali

Fleisch: Måste bara tillägga att det känns bara mindre och mindre! Axeln värker inte alls längre och det är mindre än två dygn sedan min operation. Var inte orolig!! Det är SÅÅÅ skönt att ha det gjort!

• vänat

Jag operdabort min galla i nov 2006.Mår jättebra efter åt har dessutom gjodes det genom öppen hål ej titt hål: funakar kan non inag besvär alls.

• fleisch
    Noali skrev 2007-10-26 12:22:31 följande:
    Fleisch: Måste bara tillägga att det känns bara mindre och mindre! Axeln värker inte alls längre och det är mindre än två dygn sedan min operation. Var inte orolig!! Det är SÅÅÅ skönt att ha det gjort!
    Tack snälla du Jag är bara så fjantig, har ju en dotter på sju månader, är så rädd att det händer något!

Tack för alla fina svar!
    Daddies makin' monsters!
  • Noali

Åh, jag känner igen mig helt i din oro. Jag var supernojjig innan och drama queen som man är fick jag min sambo att memorera en massa grejer som han skulle berätta för vår dotter om inte operationen skulle gå bra. Han skakade mest på huvudet och tyckte att jag var larvig medan jag storbölade och var rädd på riktigt.

Jag trodde aldrig att man kunde må så bra efteråt. Antar att du också haft ett gäng jobbiga anfall och DET om något försämrar livskvaliteten.

Ha en skön helg med din lilla tjej!

• Ex ungue leonem

Skall vara ärlig och säga att dygnet efter min operation var ett he-vete-Det beror nog på att jag hade en kraftigt inflammerad gallblåsa.De blåser ju in luft i magen för att kunna utföra titthålsop.Hade 5 olika stora hål på magen efteråt.Kändes inget vidare.Men jag lovar det är det värt.Du glömmer det efter op en tid.När du

Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • oskarzakknikkis mamma
    fleisch Online

jag opererade bort min galla när jag väntade sonen i v 30 operationen gick super enligt läkaren men nu så har ja besvär igen! så ska tillbaka till kirurgen i november.. ca 11 månader sen ja ja opereade mig!

operationen e inga problem men det är att vakna ja tyckte var jobbigt.. armen värkte som fan!! men det gick snabbt över!!

operationen kommer gå bra......

nån annan här som fortfarande har besvär efter op???
    herregud vilken känsla ja ska bli 3 barns mamma!! miche jag älskar dig.....
Svar på tråden Operera bort gallblåsan!