• LPJ

Övergång till vintertid

Jag undrar om det finns någon som har ett knep för att snabbt få sin bebis att "förstå" att vi gått över till vintertid. Min 7 månaders kille vaknar alltid vid 06.00, vilket innebär att han kommer att slå upp dom blå vid 05.00, känns inte jätte bra.
    Han vaknar 06.00 oavsett vilken tid på kvällen vi lägger honom.

• Svar på tråden Övergång till vintertid
  • tinivini

hej, har inget tips att ge dig, sitter i samma sits själv idag bestämde sonen att det var dags att stiga upp 5.30.... huuuua det kommer ju bli helt ohållbart när vi går över till vintertid, hade inte tänkt så långt ännu. Kommer följa din tråd å se om någon har några bra råd. Lycka till

• kurteva

Vi kommer också att kliva upp vid 5 imorgon ( eller iaf sambon det är hans tur imorgon)
    Tänkte försöka lägga Lucas lite senare ikväll och se om det hjälper, men jag är tveksam.

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
  • Helle04

Det brukar ge med sig efter en vecka eller så...men det tar ett tag innan de kommer in i ny rytm. Pust!

• Alicia 72

Ursäkta att jag säger det men ÅHHHH vad skönt att veta att man inte är ensam om att stiga upp i ett kolmörkt hus kl 06 på morgon (eller 05 i morgon).
    Det tristaste av allt är att man hinner inte mer än börja fixa frukost till sig själv innan hon börjar gäspa/gnugga sig i ögonen-.... Vad skulle hon upp att göra till att börja med??
    Vi får tänka på varandra kl 05 i morgon.... *ryser*

Alicia

• ModestyBlaze

Vi har förskjutit hela dagen med 15 min lite över allt. Typ så här!

07 morgon, blev idag 07.15 välling (+15)
    08,30 frukost, blev idag 09 (+30)
    09.20 sova, blev idag ca. 10 (+45)
    11.30 lunch, blev idag 12.15
    12.30 sova, blev idag 13.30 (+1 tim)

(här är timmen alltså redan förskjuten till stor del)

14.30 mellis, blev 15.30
    17.30 middag, blev 18.30
    18.45 slurk, blev 19.45

Om han nu inte vaknar 07 i morgon (som då vi får vinter tid i natt, skulle ha varait 08) så gör vi om allt igen. Då kanske morgonen börjar 07.45 då är det ju bara en 15 min som behöver skjutas på till första luren och det är inga prolem. Men det visar sig väl i morgon :D

Det brukar ta oss ca. 3 dagar att införa och 1 vecka så är han sitt gamla goa "skalman" igen!

Jag mörklade också extra för att "virra bort hans klocka" lite. Jag tejpade upp aluminiumfolie på hans fönster i går kväll och drog ner alla persienner som ger ljus i huset. Samt mörklade extra runt hans dörr så det verkligen inte skulle gå att veta om det är morgon eller inte.

Svar på tråden Övergång till vintertid