Stafylokocker - vet du??
Är det någon här på FL som är medicinskt kunnig och som kan hjälpa mig med en fråga?
Min sambo har sedan i våras haft återkommande infektioner på huden. Bölder med var i som inte läker utan antibiotika. Provtagning visar "Staphylococcus aureus". Han har nu fått flera kurer och det känns ju inte bra att han ska medicinera hela tiden, bakterierna kommer ju bara tillbaka i alla fall. Sköterskorna har sagt att det är smittsamt och att vi måste vara noga med hygienen speciellt med ett litet barn hemma. En av läkarna sa att jag skulle slappna av för "nästan alla har ju de här bakterierna, speciellt i näsan". Men jag fattar ändå inte, vi har troligen bakterierna i oss men vi måste ändå akta oss för hans bakterier så vi inte blir sjuka? Hur fungerar det? Då måste det ju vara skillnad på hans stafylokocker och våra eventuella sådana???
Ja, jag är inte speciellt kunnig inom läkevården men så mycket förstår jag att man kan inte äta antibiotika varannan månad livet ut.
Han har valsat runt på vårdcentral, sjukhus, akuten utan att få någon vettig hjälp, nu hoppas jag på FL-expertisen vad ska vi göra?
Kan han bli av med detta eller ska vi leva med detta resten av livet?