• mamma till 2

Gjutjärnsgryta...

Kan man "laga" en trasig gjutjärnsgryta. Hade en kompis här för ett tag sen som var så "snäll" att diska min gjutjärnsgryta ... i DISKMASKINEN! Suck.. Nu är den såklart alldeles rostig

Går det att få den i bra skick igen!?
    Försökte skrubba bort det värsta av rosten nyss och oljade in den men den ser inte helt ok ut
    Nån som har nåt bra tips eller måste jag helt enkelt köpa en ny?

• Svar på tråden Gjutjärnsgryta...
  • trollmammsis

du kan få min för den e så jäkla äcklig.. har en sånhär svart som vi ALDRIG anänder för när vi väl gör det smakar det äckel om hela maten...usch... ha dock en annan gammal com e brun, den andra e svart som en stekpanna, men den bruna e KANON... vet inte om dy kan fixa det...men såna borde ju finnas till ok priser på typ second hand o loppis

• Yrslan

Ingen aning, kan du inte ringa och fråga någon butik som säljer köksartiklar???

• puppan 1966

du kan olja in grytan i rikligt med olja och sedan bränna in den i ugnen!! brukar funka.
    Lycka till!

• Minnet66

Smörj in den med lite matolja så blir den bättre. Du kan också värma den på svag värme efteråt så oljan liksom åker in i gryta.

• mamma till 2

Ok, hur länge har man den i ugnen då och hur hög värme? Vill ju testa allt innan jag köper en ny
    Behöver den i helgen ju

• Alle
    mamma till 2 skrev 2007-10-26 10:35:52 följande:
    Ok, hur länge har man den i ugnen då och hur hög värme? Vill ju testa allt innan jag köper en ny Behöver den i helgen ju
    Om du läser länken jag skickade så står det exakt hur man gör för att steka in en gryta som rostat
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    "Om pannan rostat är det ganska enkelt att åtgärda. Borsta ur den med t.ex. en stålborste. Torka bort lösa

rostpartiklar med en bit hushållspapper. Smörj sedan in pannan/grytan med matfett, placera den på en

långpanna och sätt in den i ugnen på ca 150 grader i 2-3 timmar. Matfettet ”kryper under” rosten och ger

en ny instekningsyta, som du sedan kan fortsätta att arbeta upp som när kärlet var nytt. Det kanske inte

blir den vackra svarta ytan genast, men den åstadkoms från början under så hög temperatur att det inte går

med en vanlig hushållsspis. Efter din ”renovering” av instekningen, torkar du ur överflödigt fett med en

bit hushållspapper eller liknande, och så är kärlet färdigt att använda igen"

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • mamma till 2

Alle: tack för länken.. Ska testa det som står där..

• puppan 1966

2-3 timmar ska du ha den i ugnen på typ 100-150 grader!!
    Min man stoppa nämligen in min gjutjärnspanna i diskmaskinen, så jag hade samma problem men efter inbränningen så vart pannan jätte fin!

• mamma till 2

Åhh, nu får jag lite hopp om att kunna rädda grytan

Tack så mycket!

• Maria84

Åh vilken bra tråd!! Våran har också blivit rostig och jag vill ju så gärna kunna rädda den utan att behöva köpa en ny. Så nu ska här testas om den går att rädda

Mamma till Liam 030605 och "Grodan" bf 080116
  • mamma till 2

Nu har min stått i ugnen i ca 3 timmar, ser ju bra ut (eller bättre iaf). Ska göra om samma sak imorgon så förhoppningsvis går den att använda på söndag! Jippie

Tack för tipsen Trevlig helg!

Svar på tråden Gjutjärnsgryta...