• Demeter

Koppla ur krockkuddar i Toyota Avensis

En vecka före BF hittade äntligen jag och sambon en ny bil att ersätta vår krockade med, en Toyota Avensis -98 kombi som verkar vara en bra familjebil.

Innan jag köpte den kontaktade jag en Toyota verkstad för att kontrollera att det verkligen går att koppla ur krockkudden på passagerarsidan och det skulle inte vara några problem (vi vill nämligen ha bilbarnstolen bakåtvänd i framsätet.)

Nu inser jag att jag glömde att fråga om även sidokrockkudden går att koppla ur
    Finns det någon bilkunnig person här på forumet som vet om det är möjligt?

• Svar på tråden Koppla ur krockkuddar i Toyota Avensis
  • mamsen76

Det är bara den fram som måste kopplas ur, det var iaf vad man sa till oss när vi 2003 köpte en ny Toyota.

På sophögen låg en giraff......
  • Alle

Det är som sagt bara den främre kudden som behöver kopplar ur, inte sidokrockkudden.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • pajas01

sidokrockkuddar e bara persinner.. dem går inte emot dig på de sättet..

• pajas01

du har ju sidorkrockkuddar överallt i bilen (om den e skapligt ny..) men dem gör inte någon fara som den där fram gör

• buffybus

usch jag hade nog inte litat på det att dem kopplar ur den rätt....hade varit nervös... om dem gör nått fel...och kudden slår ut så dör bebisen...usch usch.....

BF 11 feb
  • pajas01

men om man inte litar på de så får man ju be dem plocka ur den helt men de är ju helt onödigt då dem vet hur riskabellt det är.. har du någonsin hört om någon som har dött pga av att verkstaden gjort fel???? sluta nojja upp folk i onödan

• mamsen76
    buffybus skrev 2007-10-26 11:58:36 följande:
    usch jag hade nog inte litat på det att dem kopplar ur den rätt....hade varit nervös... om dem gör nått fel...och kudden slår ut så dör bebisen...usch usch.....
    Då får man väl ha sitt barn i baksätet då. Om man inte litar på en bilverkstad så kanske man inte ens bör köra bilFlört
    På sophögen låg en giraff......
  • mapo51

Om man är orolig för att krockkudden inte är rätt urkopplad så sätt barnet bak.
    Sen kan man kolla hur de kopplar ur kudden. Jag har för mig att Toyota (liksom SAAB) gör en fysisk urkoppling. Dvs man koppar bort den elektroniska antädningsanordningen från krockkudden så att den inte kan lösas ut.

• Lorelei

Vi lämnade in våran Avensis -06 för att koppla ur krockkudden för en månad sedan och den tas ur "fysiskt" som Mapo51 skriver...

• Tesselajnen

Jag var på riskutbildning på Gillinge för tre veckor sen och de sa att man inte skulle placera sitt barn i framsätet ÄVEN om man kopplat ur Airbagen fram. Detta pga att de "sprängladdningar" som ska aktivera airbagen fortfarande finns kvar och kan gå av ändå vid krock.

De rekommenderar att alltid ha sitt barn i baksätet eftersom det är det säkraste alternativet. Så personligen skulle jag inte lita på urkopplad airbag efter den informationen.

Svar på tråden Koppla ur krockkuddar i Toyota Avensis